Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.
Close
Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.
Close
Kultur

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Transportarbetaren träffar Özz Nûjen i ett sensommarvarmt Stockholm utanför ett stort och anrikt kafé i city. Han är kanske mest känd som ståuppkomiker men är också skådespelare och föreläsare. I höst är han aktuell med pjäsen Laika som har nypremiär den 11 september i Karlstad.

Özz har kämpat hårt för att komma dit han är i dag. Via nudlar och annalkande skörbjugg började framgångarna att komma. 2019 gick det jättebra.

– Jag och Måns Möller gjorde då föreställningen Världens historia. I november tittade jag på biljettbokningarna för 2020. Det såg fantastiskt ut med 94 procent av biljetterna redan uppbokade.

Med framtida intäkter tordes Özz äntligen köpa sin drömbil. En elbil. Närmare bestämt en Tesla.

– Vad kan gå fel tänkte jag när jag klickade på beställningsknappen.

Özz Nûjen gestaltar 12–13 olika roller i pjäsen.
Özz Nûjen gestaltar 12–13 olika roller i pjäsen. Foto: Christine Olsson/TT

Teslan levererades i början av mars 2020. Strax innan covid-19.

– Världen gav mig en käftsmäll. Alla föreställningar, alla jobb, ställdes in. Jag hade flugit för nära solen. Vem trodde jag att jag var? Där satt jag i min Tesla och grät.

Nu kan Özz åter möta publiken. Närmast i den italienske skådespelaren och författaren Ascanio Celestini pjäs Laika där han tillsammans med dragspelaren Markus Räsänen under 90 minuter intar 12–13 olika roller.

– En gäst kommer in i en bar. Vem är gästen? Det vet man inte. Kanske är det en hemlös? En alkis? Eller är det Jesus? Kanske bara en lögnare. Eller en sanningssägare. Poängen är att vi inte vet vem det är som berättar.

Vad är Laika för slags pjäs?

– Det är en politisk pjäs och också väldigt italiensk med allt vad det innebär med religion och synen på skuld och oskuld. Det är inte en standup men humorn används för att svälja det beska budskapet. Det blir både skratt och gråt.

Vad är det för beskt budskap?

– Det handlar om vårt Europa. Vad är det som får Europa att rulla? Vad är det som skaver? Vad finns det för orättvisor och var finns de? Vill vi ens se dem?

Lösa dem? Vi har byggt ett samhälle där vi gör de fattiga fattigare för att de rika ska kunna bli rikare. Är det så vi vill ha det? Förr kunde man arbeta sig till rikedom men det kan du inte i dag. Jobbar du på ett lager har du svårt att jobba dig rik.

Kan alla se och förstå pjäsen?

– Det krävs lite förkunskap. Är du över 15 år så har du det. Och yngre barn än så har sett föreställningen och tyckt om den. När jag frågar folk under 30 om Laika så tror de att jag pratar om att lajka inlägg på Facebook. De över 30 förstår att metaforen handlar om rymdhunden Laika.

Det är inte bara pjäsen som har nypremiär den 11 september. Det är också riksdagsval.

– Ett datum som bär många olyckor. Flygplanen som raserade tvillingtornen i New York, Anna Lindh mördades. Och mina föräldrar gifte sig, säger Özz och skrattar.

Sorg och skratt. Det går hand i hand.

I pjäsen som i livet. En sista fråga, vad hände med Teslan?

– Jo jag har den kvar. Det är mitt tecken på att jag lyckades klara mig igenom de svåra åren som varit. Jag är tacksam och ödmjuk över att nu få möta publiken igen. Det är det bästa jag vet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."