Äntligen en schyst anställning!

Förra våren var de utan jobb, utan rätt att stanna i Sverige och blåsta av sin arbetsgivare. Nu har de fast jobb och eget hus. Transportarbet­aren har hälsat på de pakistanska gummiarbetarna Hashmat Ullah och Nadeem Yaqoob på jobbet i Malå.

Sist jag träffade Hashmat och Nadeem var i april 2012. Det var vår-vinter i Skellefteå och lunchpaus för en rättegång där de båda var målsägande.

De två gummiarbetarna hade följt med sin arbetsgivare från Pakistan till Malå i Sverige med löfte om hög lön och goda levnadsförhållanden. Men verkligheten blev inte som arbetsgivaren målat upp den. I stället för ett lugnt liv i Sverige fick de slita dag och natt för svältlöner. Den pakistanske chefen tog deras pengar och skrämde dem till tystnad. Till slut bad de ändå om hjälp och både facket och polisen kopplades in.

När vi träffades förra året vittnade de mot sin dåvarande chef i Skellefteå tingsrätt. Målet handlade om ocker, eftersom åklagaren hävdade att arbetsgivaren utnyttjat de två arbetarnas beroendeställning för egen ekonomisk vinning. ­

Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna. Hashmat och Nadeem ler stort när de tar emot Transportarbetaren på sin arbetsplats i Malå. För i Malå har de blivit kvar.

På ett sätt är mycket sig likt. De ­arbetar fortfarande med att laga stora däck. De arbetar till och med i samma lokaler som under de månader då de fick slita från sju på morgonen till sju på kvällen. Men där slutar likheterna.

– Förr gick jag hemifrån när barnen sov och kom hem när de sov igen. Hade jag tur kunde jag träffa dem på söndagen. Nu går jag från jobbet klockan fyra varje dag, säger Nadeem nöjt.

Skälet till att de har kunnat stanna i Malå heter Thomas Linder. Han är vd för företaget OTR Reconstuction där Hasmhat och Nadeem arbetar i dag. Linder och hans familj äger sedan tidigare Emgeve regummering och Malå gummi som funnits på orten sedan 1991.

När Hashmat och Nadeems pakistanske chef etablerade sig med ett nytt gummiföretag i Malå såg Thomas Linder två alternativ. Antingen fick han finna sig i att en konkurrent byggde upp en liknande verksamhet på samma lilla ort. Eller så fick han engagera sig i det nya företaget. Sagt och gjort. När Aslean international tires drog i gång sin verksamhet 2010 var det med Linder som delägare.

Efter några månader med det nya företaget började Thomas Linder dock dra öronen åt sig. Företaget sköttes inte till hans belåtenhet och till slut blev samarbetssvårigheterna så svåra att han hoppade av. Enligt Linder själv, kände han inte till hur den pakistanske ägaren tvingade Hasmhat och Nadeem att arbeta tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan.

Först i samband med rättegången fick Linder och de två gummiarbetarna kontakt igen. Aslean internationals verksamhet låg då nere. Hashmat och Nadeem hade varken något jobb att gå till eller några pengar. Dessutom var de rädda att bli utkastade ur Sverige eftersom deras uppehållstillstånd var knutet till arbetet.

Thomas Linder såg en chans att ge de två männen arbete och en framtid i Sverige och samtidigt ta över resterna av Aslean international tires. När företaget till slut gick i konkurs köpte Linder konkursboet tillsammans med sonen Jon Ny.

I juli 2012 började verksamheten igen.

– Det skulle varit slöseri både med bra folk och bra teknik att inte starta upp igen, säger Thomas Linder.

Aslean international gjorde nämligen något ganska unikt i norra Europa. Företaget använde en särskild teknik för att laga riktigt stora däck, den sorten som används i till exempel norra Sveriges gruvor. Nu har OTR reconstruction startat om verksamheten, med konkursboets teknik-licens och pakistaniernas unika kunskaper.

– De här är de bästa reparatörerna i världen. Det är inte så många som gör det här, säger Tomas Linder, och tittar på sina anställda.

Till slut fick också Hashmat och Nadeem en form av upprättelse för det lidande de utsatts för tidigare. Arbetsgivaren dömdes i tingsrätten för ocker och till att betala dem 15 000 kronor var i skadestånd. Dessutom fick de ut 75 000 var ur konkursboet, för utebliven semesterersättning. Enligt Transports beräkningar har de dock gått miste om nästan tio gånger så mycket pengar. Pengar som inte gått att få ut eftersom Aslean internationals ägare flytt landet.

Tanken på hur mycket lön de gått miste om skaver fortfarande för Hashmat och Nadeem. Men viktig­ast är ändå att de kunnat skapa sig ett nytt liv i Malå för sig och sina familjer. För pengarna de fått har de köpt ett hus tillsammans i centrala Malå. Nu vill de stanna i den lilla västerbottniska orten och arbeta i lugn och ro.

– Vi är väldigt lyckliga att vara här. Vi har bra jobb och bra liv, säger Hashmat.

– Och bra grannar, fyller Nadeem i.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!