Äntligen hemma!

Om ett halvår är det val till EU-parlamentet. Hur ser de 506 miljoner EU-medborgarna på unionen? På massarbetslösheten? På löner och prisutveckling? Vilka drömmar och förhoppningar hade man? Hur tänker människor i dag om EU:s framtid och löntagarnas rättigheter? Transportarbetaren kommer att besöka chaufförer och andra transportarbetare i ett antal EU-länder. Första resan går till Rumänien. Hem till Gabi och hans sambo som längtar efter honom, när han kör lastbil i Sverige.

Unga rumäner drar till väst för att hitta jobb. De ingår i Europas låglöneproletariat, men är ändå vinnare, ekonomiskt sett, eftersom de kan tjäna mycket mer än hemma.

En av dem är lastbilsföraren Gabi Geismeier. Sambon väntar otåligt på att han ska komma hem från Göteborg.

Så fort Gabi kliver innanför dörren hemma i lägenheten kastar sig hans sambo Gabriela Grew i hans armar och kysser honom. Nu har de två, tre dagar på sig att vara tillsammans i hemstaden Râmnicu Vâlcea, i södra Rumänien. Sedan tar Gabi bussen till Bukarest igen, hämtar lastbilen och styr mot Sverige för ett nytt pass på en och en halv vecka.

– Det är svårt, mycket svårt men vad ska vi göra? Vi måste acceptera att det är så här. För ekonomins skull, säger Gabriela och munnen blir smal.

Rumänien tog steget in i EU 2007. Efter decennier av kommunistisk diktatur har en kärv vandring in i en kapitalistisk livsstil börjat. De äldre har svårare att ställa om, för de yngre går det lite lättare. Nödlån från Internationella Valutafonden, IMF, var ett sätt att försöka få ordning på statsfinanserna och i kölvattnet har Rumänien drabbats av några av de allra tuffaste sparpaketen inom EU. Priserna har ökat, lönerna minskat och tusentals arbeten försvunnit i privatiseringens spår.

De rumänska lånen uppgick till cirka 20 miljarder euro. Det kan jämföras med Greklands skuldberg på omkring 350 miljarder euro.

Gabriela visar in i lägenheten, som hon äger. Det är viktigt för rumäner att äga sina bostäder. Hon öppnar stolt dörrarna till vardagsrummet, de bägge sovrummen, det vitkaklade, långsmala köket och arbetsrummet med dator.

På hyllan intill teven står foton på Gabrielas utflugna barn och en Mariabild drar till sig blicken. Ett litet runt bord påminner om ett altare.

Spåren från den kommunistiska eran, då diktatorn Nicolae Ceausescu styrde landet med järnhand och säkerhetstjänsten Securitate, syns överallt i Rumänien. Ceausescu tillträdde som statschef 1967 och satt kvar ända tills han störtades av folket och avrättades 1989. Landet utropades till demokratisk republik året därpå.

Gabi har pendlat till Sverige i fyra år. Om han stannat kvar och jobbat som bilmekaniker hade tjänat runt 3 000 kronor. Som nationell lastbilschaufför kunde han ha fått lite mer, tre fyra tusenlappar. Rumäner och bulgarer placerar sig i bottenligan av EU:s lönestatistik.

Som förare i Sverige, för ett rumänskt åkeri med en svensk speditör, tjänar Gabi 1 000 euro i månaden. Det är ungefär 8 900 kronor och dubbelt upp mot de rumänska kollegorna. Jämför man med en svensk fjärrförare får han lite mer än en tredjedel, enligt det svenska kollektivavtalet.

Gabi har högre lön än många andra yrkesförare från Östeuropa. Det framgår av en enkätundersökning bland 1 000 lastbilschaufförer, som gjorts av Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF.

Enligt rapporten tjänar kollegorna från öst i genomsnitt sju-åtta gånger mindre än förarna från väst. Deras löner ligger kring 2 200–3 500 kronor.

När Gabi lastar och lossar i Sverige får han ytterligare några kronor. För samma arbete i hemlandet betalar arbetsgivaren inget extra.

– Fast är det bara någon enstaka lastning och lossning i Sverige får jag inget mer än månadslönen. Det är bara om jobbet är fysiskt tungt, förklarar Gabi.

Varken han eller Gabriela är så bra på engelska, men när vi ses har de tagit hjälp av en forskningsstuderande vän, Mihaela, som tolk. Rumäner är ett folk av fixare.

Gabriela blev nyligen uppsagd när hotellet där hon jobbade försattes i konkurs. Nu söker hon efter ett nytt arbete, men är orolig att hon är för gammal. Banklånen för lägenheten ska betalas och matpriserna har gått upp. Grillad kyckling är min favoritmat, berättar Gabi när han slår sig ner vid det lilla bord med två stolar som ryms i det långsmala köket.

– Fast kött äter vi inte så ofta, det är för dyrt. Det blir mer grönsaker, säger Gabriela.

Hon sätter fyr på gasspisen och måttar upp starkt kaffe direkt i kannan, på turkiskt vis. Med svenska mått är den inhemska maten ändå ganska billig. För tio, tolv kronor får man en flaska med några liter dricksvatten eller en PET-flaska läsk. En köttbit kostar någon 50-lapp kilot medan fläskkött går att hitta för några kronor per kilo. I matbutikerna trängs det mesta som vi har hemma i hyllorna, även svenska märken. De importerade varorna är däremot dyrare. En flaska Jack Daniels kostar drygt 200 kronor.

Gabi böjer sig ner och fiskar fram en plåt med mjuk kaka. Kvinnorna sköter fortfarande det mesta av hushållsarbetet och har störst ansvar för barnen, anförtror hon. Gabi mumsar tankfullt på kakan. Det är inte bara för pengarnas skull som han jobbar i Sverige. Han gillar att köra långt.

– Man blir tröttare av att stanna stup i ett och lasta och lossa. Vägarna i Rumänien är mycket sämre än de svenska och jobbade jag här skulle jag ändå vara borta från familjen lika mycket som nu.

Enligt ETF:s undersökning är medelarbetstiden bland de tillfrågade förarna 11,5 timmar per dygn. 80 procent av chaufförerna uppger att de kör trötta, fast de vågar inte berätta det av rädsla för att få sparken. Gabi är inte sömnig när han kör, slår han ifrån sig. Som max blir det 56 timmar i veckan, men i genomsnitt jobbar han 40–50 timmar. Han tycker det är okej.

Kör- och vilotidsreglerna tvingas Gabi inte heller bryta mot, hävdar han och bötfälld har han aldrig blivit.

– Mitt körschema är mycket väl uträknat och planerat så att jag hinner leverera varorna i tid.

Sin inkomstskatt på 16 procent betalar Gabi i Rumänien. Med tillägg för sjukförsäkring, pension och sociala avgifter hamnar skatten på drygt 30 procent. Han har också en företagsförsäkring som gäller för olyckor på svensk mark.

Vad gör han om han blir sjuk eller skadar sig i Sverige?

– Det vet jag inte, åker hem antar jag. Fast jag har aldrig varit sjuk, säger han och ler lätt.

Sjukersättning ska i alla fall betalas ut om han skaffar fram läkarintyg, annars blir det inga pengar. Gabi får den lagliga semestern på 21 arbetsdagar per år och tycker att det räcker. Han kan inte tänka sig att flytta till Sverige, fast Gabriela tjatat på honom att hon vill emigrera ändå sedan hon besökte Göteborg första gången.

– Jag tyckte om landet, människorna också. Det kändes genast rätt. Jag är beredd att flytta till Sverige eller England, där min bror bor. Jag är trygg i mig själv och livet här är hårt, mycket hårt. Rumäner skrattar utanpå, men gråter inuti.

Den utflugna sonen och dottern kan Gabi ha kontakt med via sociala medier. Gabi kontrar med att han är patriot.

– Jag säger inte att jag inte tycker om Sverige. Det gör jag, men hur svårt det än är att leva i Rumänien trivs jag ändå bäst i mitt eget land. Här finns alla mina vänner och min familj, min mamma och min syster.

Svenska chaufförer blir arga på er för att ni kommer till vårt land och jobbar för lägre lön, så att de blir av med jobben. Hur reagerar du på det?

Gabi blir inte förvånad över frågan:

– Det är likadant i alla länder. Tyskland, Italien, Frankrike och Danmark… Det är som det är, överallt dit du kommer från Rumänien. Jag kan förstå det. Det motiverar mig och andra att arbeta hårdare och visa att vi gör ett bra jobb.

Sambon tar en mun kaffe och inflikar:

– Rumäner kan ta i och jobba ordentligt när det behövs!

Gabi säger att han inte har några problem med de negativa attityder han möter. Han har vant sig. Fast i början var det en chock.

– Svenska chaufförer hjälper till om man frågar om vägen, men aldrig danska. De svarar inte, bara vänder sig bort och behandlar en som luft.

Gabi trivs bättre med sina nuvarande arbetstider. I början låg han ute på vägen i Sverige tre månader i sträck, utan att få komma hem. Därefter var han borta i sex månader och körde också till Danmark och Norge. Under de perioderna åt och sov han hela tiden i lastbilen.

Nu måste paret ha rökpaus. Vi går ut på balkongen, som är belamrad med sprickfulla kartonger. På fotbollsplanen utanför kickar ett gäng killar boll. Rumäner är fotbollstokiga och väl bekanta med Zlatan Ibrahimovic, fast inte Gabriela och Gabi. De gillar mer att gå i skogen.

Jag ser ännu en vildhund stryka förbi. Många matar dem och de verkar må ganska bra, andra är såriga och skabbiga. Hundarna skäller hela nätterna och delar just nu befolkningen i två delar. De som är för att djuren ska skjutas och de som är mot. En ny lag med rätt att döda vildhundarna infördes nyligen efter att ett barn bitits ihjäl av en av dem.

Vid den nedrasade järnvägsstationen i Râmnicu Vâlcea sover uteliggare i tidiga morgontimmar. Ingen tar notis om dem. Tiggarna tycks dock ha minskat i antal i landet. Människor jag talar med tror att de också åker västerut, för att tjäna mer.

En ung kvinna är arg för att romska tiggare ger rumänerna dåligt rykte utomlands. Allt för många sätter likhetstecken mellan rumäner och romer.

Jag berättar om registreringen av romer i Sverige och den debatt som uppstått efter avslöjandet i media. Hon förstår inte alls kritiken. ”Det är väl bra att de bokförs eftersom de ofta saknar identitetshandlingar”, är hennes åsikt.

Gabi drar på orden, men medger att han träffar rumäner som blir utnyttjade och far illa i Sverige:

– Men det är upp till dem, var och en bestämmer över sitt eget öde.

Tycker du att det är deras eget fel?

– Njaee… De kanske har svårt att få andra, bättre jobb och så vänjer de sig vid att ha det som de har det.

Att prata fackligt engagemang ligger inte riktigt för Gabi. Han upplever de flesta fackföreningsmän som korrupta, åtminstone högt upp i organisationerna och litar inte på fackförbund. I Râmnicu Vâlcea finns ingen organisation för lastbilsförare, möjligen någon för taxichaufförer.

Gabriela förklarar att man känner av korruptionen varje dag i Rumänien. Det krävs ofta mutor för att få jobb, bostad eller en tid hos doktorn.

– Läkarna har så usel lön att de måste ta extra pengar. De protesterade nyligen på gatorna.

I rumänernas stålbad ingick en sänkning av både löner och pensioner 2010. Två år senare utbröt en mindre proteststorm och premiärministern avgick. Demonstrationerna har följts av flera, men inte så våldsamma som i Grekland.

Trots den kärva ekonomin gillar paret ändå de förbättrade möjligheterna att jobba utomlands, som följt med EU. De har en mer positiv syn på unionen än många i den äldre generationen, som drömmer sig tillbaka till kommunisttiden.

– Det är klart man kan bli arg över att vi har lägre löner än andra i Europa, men vad ska vi göra? Vi måste ju ändå jobba och försörja oss. Rumäner är ett härdat och tåligt folk, förklarar Gabi och Gabriela.

Gabi röstade inte i förra valet till EU-parlamentet eftersom han jobbade utomlands, annars hade han gjort det. Samma förhållande gäller i vår, när nytt val stundar:

– Fast jag har inte bestämt vilket parti jag ska rösta på, säger han.

SLAVERI I DAGENS EUROPA
Svenska Transport ingår i Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, med säte i Bryssel. Ordförande är svenska Transports Lars Lindgren. För att få fram fakta till EU:s beslutsfattare, om europeiska yrkesförares arbets- och livssituation har ETF gjort en flerårig enkätundersökning med
1 000 chaufförer.

Den visar att förare från Östeuropa tjänar ungefär sju–åtta gånger mindre än kollegorna i väst. Östlönen ligger kring 2 200–3 500 kronor per månad.

Utlandsförarna har en medelarbetstid på 11,5 timmar per dygn. 80 procent uppger att de kör trötta, men att de inte törs berätta det av rädsla för att mista jobbet.

95 procent känner sig diskriminerade på grund av sin nationalitet. 60 procent kör på ren milpeng, trots att det är olagligt. 95 procent ska enligt avtal ha lön under friveckorna, när de legat ute tre till tolv veckor i snitt. Men bara 25 procent, av de tillfrågade, får den friveckolönen.

80 procent får ingen ersättning för lastnings- och lossningsarbete. Lika många äter aldrig varm mat i lastbilen, medan tio procent inte får i sig varm mat någon gång i veckan.

 

ETF:s broschyr ”Modern slavery in modern Europe?” presenterar lättfattligt resultaten av undersökningen. Läs mer på www.etf-europe.org.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!