Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Arbetsmiljön blev en stridsfråga när arbetsgivarorganisationen Sverige Hamnar i våras beslutade att alla stuveriföretag skulle dra in fackliga rättigheter för Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF).

HF blev av med möjligheten att jobba fackligt på betald tid, samtidigt som förbundets drygt 100 skyddsombud förlorade sin status.

Efter arbetsgivarnas utspel har HF upprepade gånger varnat för sämre arbetsmiljö och fler dödsolyckor i hamnarna, som en direkt följd av Sveriges Hamnars agerande.

Roger Jönsson och Per-Arne Persson har jobbat många år som RSO i Transports två hamnavdelningar. De är skeptiska till utspelet om dödsolyckor.

– Det känns som ett lågvattenmärke, säger Roger Jönsson. Visst, hamnar är farliga arbetsplatser, med tunga maskiner. Självklart är det också så att 100 par extra ögon kan upptäcka brister.

– Men Transport har i många år byggt upp en skyddsorganisation som täcker alla hamnarbetsgivare. I Göteborg, på APM Terminals, har Transport 14 skyddsombud. Det finns ett par mindre hamnar där vi i nuläget inte har lokala skyddsombud. Men där har vi RSO:er ansvaret.

Roger Jönsson och Per-Arne Persson reagerar mot utspel där en del av Transports skyddsombud beskrivs som få och ”dåligt utbildade”.

– Det finns något exempel där vi precis startat en fackklubb och valt skyddsombud. Det tog några månader innan skyddsombudet genomgick utbildningen och kunde kliva in i rollen.

– I samma hamn har HF haft ett skyddskommittémöte med arbetsgivarna. I protokollet står det att hjälm och varselväst inte behöver användas. Trots att det varit lag på det sedan 1977.

Varken Roger Jönsson eller Per-Arne Persson vill egentligen föra debatten på den nivå de tycker att den hamnat på. Per-Arne Persson säger:

– Jag är RSO i avdelning 1, som bland annat täcker norra Sverige. Min uppfattning är att olyckor och tillbud inte har ökat sedan i våras. Jag tycker att dialogen i de flesta fall fungerar bra, även när jag kommer till hamnar där HF är i majoritet.

Roger Jönsson fyller i:

– En sak kan jag säga säkert: Våra skyddsombud är minst lika kvalificerade som HF:s. Sedan får man inte glömma bort att det fortfarande är arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvaret.

Det finns saker som bekymrar honom:

– I vissa hamnar uppger arbetsgivarna nu att de anställda inte längre vill medverka i arbetsmiljöarbetet. Det är allvarligt. Vid exempelvis skyddsronder är det viktigt att de som jobbar på arbetsstället finns med.

Roger Jönsson poängterar att arbetsmiljökraven ska vara lika stränga i alla hamnar. Det är inte upp till lokalavdelningar eller klubbar att avgöra om man ska bära väst och hjälm, eller inte.

Per-Arne Persson och Roger Jönsson beskriver hur Transport redan för tio år sedan bestämde sig för att ta ett helhetsgrepp på arbetsmiljöarbetet i hamnbolagen. Roger Jönsson:

– Vi klargjorde för arbetsgivarna att vi ville ha relevant information i alla hamnar, även där HF var i majoritet. Det har på sina håll uppfattats som att vi ville stänga andra fackförbund ute. Så var det inte. Vi ville undvika att fackförbund spelas ut mot varandra.

Transportarbetaren har – utan framgång – sökt Hamnarbetarförbundets ordförande, Eskil Rönér, för en kommentar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.