Är det där en taxi?
Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.
– De känns seriösa, säger Bo Nilsson, ombudsman på Transports avdelning i Stockholm.
Han berättar att företaget Bzzt tog kontakt med honom för att det ville ha avtal för sina förare.
– Så vi har tecknat ett hängavtal till taxiavtalet, fortsätter han. Vi träffas snart igen för att anpassa det lite till den här verksamheten.
För taxi kan man knappast kalla de små fordonen. De klassas som EU-mopeder och den som kör behöver, enligt lagen, inte ha mer än ett mopedkort. Enligt Transportstyrelsen behövs det heller ingen särskild behörighet för den som kör betalande passagerare i en EU-moppe.
– Men vi kräver att våra förare ska vara över 18 år och ha minst B-körkort. Vi vill också ha ett utdrag ur belastningsregistret, säger Mirelle Englund, operativ chef på Bzzt.
Däremot kräver företaget inte taxilegitimation av sina 75 förare. De är anställda på timme. Var och en väljer vilka pass de ska jobba och lägger sitt eget schema.
– De jobbar så mycket eller lite de vill, säger vd:n Sven Wolf.
Och så villkoren: Den garanterade timlönen på 115 kronor och 13 öre plussas på med en inbyggd semesterersättning och landar på runt 130 kronor. Tillägget på helger och nätter är 40 kronor per timme.
– Den rörliga delen utformar vi så att alla i gruppen får del av den, säger Sven Wolf. En sak som skiljer oss från vanlig taxi är att vi vill jobba tillsammans.
För kunden kostar det 30 kronor kilometern att åka pod i Stockholm. Beställning och betalning sköts via en app.
I dag rullar eldrivna 38 podar i Stockholm, innan månaden är slut räknar företaget med tio till. Till våren hoppas de ha minst dubbelt så många. I Göteborg finns däremot ingen trafik kvar efter två års försöksverksamhet.
Än så länge är Bzzt ingen ekonomiskt lyckad affär för ägarna. Men de har visionen att expandera till andra städer, inom eller utanför Sverige.