Bzzt podtaxi i Stockholm
Close
Ett nytt inslag i Stockholms gatubild. Transport tecknar kollektivavtal med företaget bakom minitaxifordonen.
Close

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

– De känns seriösa, säger Bo Nilsson, ombudsman på Transports avdelning i Stockholm.

Han berättar att företaget Bzzt tog kontakt med honom för att det ville ha avtal för sina förare.

– Så vi har tecknat ett hängavtal till taxiavtalet, fortsätter han. Vi träffas snart igen för att anpassa det lite till den här verksamheten.

För taxi kan man knappast kalla de små fordonen. De klassas som EU-mopeder och den som kör behöver, enligt lagen, inte ha mer än ett mopedkort. Enligt Transportstyrelsen behövs det heller ingen särskild behörighet för den som kör betalande passagerare i en EU-moppe.

– Men vi kräver att våra förare ska vara över 18 år och ha minst B-körkort. Vi vill också ha ett utdrag ur belastningsregistret, säger Mirelle Englund, operativ chef på Bzzt.

Däremot kräver företaget inte taxilegitimation av sina 75 förare. De är anställda på timme. Var och en väljer vilka pass de ska jobba och lägger sitt eget schema.

– De jobbar så mycket eller lite de vill, säger vd:n Sven Wolf.

Och så villkoren: Den garanterade timlönen på 115 kronor och 13 öre plussas på med en inbyggd semesterersättning och landar på runt 130 kronor. Tillägget på helger och nätter är 40 kronor per timme.

– Den rörliga delen utformar vi så att alla i gruppen får del av den, säger Sven Wolf. En sak som skiljer oss från vanlig taxi är att vi vill jobba tillsammans.

För kunden kostar det 30 kronor kilometern att åka pod i Stockholm. Beställning och betalning sköts via en app.

I dag rullar eldrivna 38 podar i Stockholm, innan månaden är slut räknar företaget med tio till. Till våren hoppas de ha minst dubbelt så många. I Göteborg finns däremot ingen trafik kvar efter två års försöksverksamhet.

Än så länge är Bzzt ingen ekonomiskt lyckad affär för ägarna. Men de har visionen att expandera till andra städer, inom eller utanför Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Siw Gustavsson:
    9 september, 2017

    Tuk-Tuk är ingen taxi Taxi ska ha taxameter och utbildad förare. De kan köra sin Tuk-Tuk men ingen taxi. 30 kr/kom, säg att folk åker 3 km i genomsnitt dvs 90 kr och det blir ca 10-15 körningar per dag, dvs 900-1350 kr /dag som skatt moms, lön och laddning ska betalas på. Det blir inte många kronor över.

  2. Lena Blomquist, red:
    8 september, 2017

    Företaget anger sitt pris som 3 öre per meter. Jag valde att skriva 30 kronor per kilometer. Har jag räknat fel?

  3. Kenta:
    8 september, 2017

    30kr kilometern e nog lite felräknat

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.