Är det här verkligen smällar vi ska ta?

Debatt. Dåliga villkor, taskiga miljöer, låga löner, långa arbetspass och chefer som blundar. Unga arbetstagare som sliter och kämpar under fruktansvärda förutsättningar. Arbetsmiljön i nutidens Sverige.

Jag läste i dag om den 21-åringe metallarbetaren som fick 55-procentiga brännskador efter en arbetsplatsolycka för två år sedan. Arbetsgivaren ansåg att det arbete han skulle göra, tillsammans med sin kollega, skulle utföras på två dygn. Ett arbete som enligt experter bör ta cirka två veckor.

Det hela slutade med brännskador och ett dödsfall. 21-åringen kan fortfarande inte leva ett normalt liv efter sina skador. Hans kollega och vän lever inte alls. Vem har då tagit ansvaret för detta? Ingen. Har företagen bett om ursäkt för det misstag som i princip tog två unga killars liv? Nej.

När jag läste om detta och lyssnade på intervjun med 21-åringen började jag tänka på något jag själv jobbat med på senaste tiden, nämligen dagens arbetsmiljö på olika arbetsplatser. Är det ens någon som bryr sig längre? Vi arbetstagare har gett upp, till arbetsgivarens fördel. Ingen säger något längre, vi måste hålla tyst och stå ut. Eller?

Arbetsmarknaden är i mina ögon en katastrof. Bostäderna är dyra och högskoleplatserna fylls snabbare än någon hinner blinka. Självklart ger detta arbetsgivarna en möjlighet att utnyttja desperata och panka ungdomar. Det är ju rena guldläget för företagen. Vi unga vuxna gör i dagens läge i princip vad som helst för att försörja oss. Jag har själv jobbat tiotimmarspass utan rast, jag har själv pendlat genom hela Stockholm klockan 05.00 för att bemanna en kassa i en Ica-butik jag aldrig hört talas om. Jag har arbetat på ställen utan något som helst avtal, vissa utan anställningsbevis. Jag har jobbat för obefintlig lön.

Jag har känt och känner många personer, som fått både fysiska och psykiska skador på grund av sin arbetsplats. Är det inte ryggproblem på grund av omänskligt tunga lyft dagligen, så är det depressioner eller utbrändhet på grund av alldeles för långa och stressiga arbetsdagar. Jag har själv haft arbetsgivare och chefer som väntar tills den dagen någon faktiskt blir skadad. Då har vissa agerat, andra inte. Ingen lyssnar under tidens gång. Ingen är villig att förbättra arbetsmiljön.

Anser de att vi helt enkelt ska nöja oss? Vi har jobb, vi ska vara tacksamma för det. Att det skadar vår hälsa och vårt välmående är inte särskilt viktigt.

Eftersom vi ofta inte erbjuds fasta anställningar kan vi åka ut om vi inte sköter oss. Vi byts ut lika ofta som man byter blöja på ett spädbarn. Har vi ont i kroppen, känner oss orättvist behandlade, saknar rätt utrustning eller anser att vi får för dålig lön, ja då kan vi lika gärna söka nytt jobb. Det finns tusentals arbetslösa ungdomar i Sverige som kan jobba med dåliga villkor i några månader. Sedan kan arbetsgivaren byta ut dem också och ta emot nästa gäng.

I mina ögon är det inte ett dugg konstigt att ruljangsen på personal hos företagen är så pass stor. De kan ju i princip utsätta oss för vad som helst, de vet att vi är desperata.

När vi vågar stå på oss och sätter ner foten, då kan vi säga tack och hej.

Jag har på min egen fritid, tillsammans med ett antal eldsjälar, arbetat med att förbättra min egen och mina kollegors arbetsmiljö och villkor. Arbetsgivaren har – inte särskilt förvånande – arbetat emot oss. Dragit ut på problemen, försökt slingra sig undan. Anställt ny personal som håller tyst och nöjer sig.

Det är jobbigt, tufft och kräver energi, men vi måste börja stå på oss! Vi måste få företagen att se oss som människor, inte leksaker man kan byta ut eller reklamera så fort de går sönder på grund av att man lekt med dem på fel sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.