Är det okej med sämre villkor vid upphandlingar?
Ska sopgubbar tvingas söka om sina jobb och få sämre villkor – om deras arbetsgivare förlorar ett uppdrag? Det hör till frågorna som Transports Stockholmsavdelning vill ha svar på vid en politiker-hearing den 8 september.
– Vi vill väcka debatt och föra upp den här frågan på dagordningen. Den är så viktig för många av våra medlemmar, förklarar avdelning 5:s ordförande Mikael Rolf.
Han räknar upp renhållningsarbetare, väktare, p-vakter och färdtjänstförare.
På plats i ABF-huset i Stockholm kommer en rad politiker inom kommun, landsting och riksdag att frågas ut om sin syn på upphandlingar och konsekvenserna för de anställda.
Två separata paneldebatter anordnas. Den första tar upp skattefinansierade taxiresor som färdtjänst, sjukresor och skolskjuts. Den andra riktar in sig på bevakning och renhållning.
Bland frågorna som ska dryftas hör krav på kollektivavtal och viljan att släppa in facket vid upphandlingar. Ett annat ämne är hot och våld mot väktare och parkeringsvakter. Är de förtroendevalda beredda att kräva stopp för ensambemanning när bevakningen handlas upp?
Vad tycker de om att renhållarna förlorar jobbet och måste söka om det igen, när deras tidigare arbetsgivare förlorar en verksamhet? Har politikerna några idéer om hur de anställda ska slippa få sämre villkor hos den nya arbetsgivaren?
För att få ytterligare fart på debatten har avdelningen även bjudit in företrädare från olika handikappförbund. Färdtjänstresenärer som drabbas av förarnas trötthet och stress på grund av dagens villkor med låga löner och långa arbetsdagar.
På plats kommer också att finnas representanter för arbetsgivarsidan, Statens inköpscentral, Konkurrensverket med flera.
– Vi hoppas kunna bidra till en förändring, särskilt när det gäller krav på kollektivavtal. Bättre villkor gynnar alla arbetare, inte bara våra medlemmar. Det gäller för oss som fackförbund att ta oss in i ett tidigt skede vid upphandlingarna för att kunna utöva inflytande, poängterar Mikael Rolf.
Fotnot. Hearingen pågår mellan 18.30 och 20.30 den 8 september. Har man inte möjlighet att delta kommer debatterna att kunna ses via webb-tv på www.transport.se. På hemsidan finns också information om hearingen.