Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

1. Arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön

Det är arbetsgivarens ansvar att se till att du inte blir sjuk, skadad eller dör på jobbet. Prata med chefen, om du känner dig orolig. Företaget ska bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete och ha rutiner för att undersöka och förebygga olyckor, tillbud och smitta. Företaget ansvarar även för den psykosociala arbetsmiljön, som omfattar oro och stress.

2. Kontakta ditt fackliga skyddsombud

Om du inte får gehör hos arbetsgivaren kan du kontakta ditt fackliga skyddsombud. Har ni inget på arbetsplatsen? Ta kontakt med det regionala skyddsombudet (RSO) på din Transportavdelning. Kolla på transport.se och gå till ”Avdelningar” eller ring 010-480 30 00.

3. Skyddsombudet gör en riskbedömning

Skyddsombudet eller regionala skyddsombudet ska steg för steg gå igenom arbetsmiljön ihop med arbetsgivaren. När det gäller att förebygga corona är inriktningen att titta på vilka arbetsmoment som kan innebära risk för smitta, och genom olika förebyggande åtgärder minska risken.

4. Var finns risk för smitta?

Har du som taxi- och färdtjänstförare tillräckligt avstånd till passagerarna? Hur är det när du spänner fast resenärer? Kan du tvätta händerna? Har du handsprit? Visir? Kan du lämna varor med säkert avstånd hos kunderna? Sitter ni för trångt ihop i lunchrummet?

5. Om jag tillhör en riskgrupp

Du är inte skyldig att berätta att du tillhör en riskgrupp. Men om du gör det och säger att du är orolig måste arbetsgivaren ta hänsyn till det och så långt som möjligt anpassa arbetet. Det kan innebära ändrade rutiner, andra arbetsuppgifter eller arbetstider, skyddsutrustning med mera.

6. Hur går en riskbedömning till?

Arbetsledare och skyddsombud går tillsammans igenom och listar alla arbetsmoment som kan innebära risk för smitta. Gå runt på arbetsplatsen och besök eller kontakta kunder. Tänk också på smittorisk mellan kollegor. Är lunchrummet för trångt? Ät på olika tider.

7. Jag jobbar mest ute bland kunder

Arbetsgivaren är skyldig att kolla upp, även med kundföretagen, att du har en säker och trygg arbetsmiljö, att riskbedömningar görs.
Arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön kvarstår, även om du jobbar i någon annans lokaler.

8. Om någon blir smittad?

Rutiner för vad som ska göras, om någon antas ha smittats på jobbet, ska ha tagits fram. Exempelvis en plan om vem som säger vad till vem. Covid-19 räknas som ”allvarligt tillbud”.
Om en person spottar en ordningsvakt i ansiktet eller en färdtjänstförare ovetandes kör en smittad passagerare, utan skyddsutrustning, är arbetsgivaren skyldig att anmäla det till Arbetsmiljöverket (anmalarbetsskada.se).
Anmälan ska göras, oavsett om personalen smittas eller ej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.