Är du guldkornet David och Maria vill vaska fram?
Litteratur. För David Ericsson är skrivande den totala friheten. Och samtidigt bästa sättet att få ordning på sina tankar. Som lastbilschaufför och författare är han självskriven i juryn när Transport ska vaska fram medlemmarnas bästa noveller.
Skriver du själv för byrålådan? Bubblar det av berättelser i huvudet? Kliar det i fingrarna vid datorn? Nu har du chansen.
Transport har utlyst en novelltävling för medlemmarna. Maria Legge, kulturansvarig på förbundet, fick idén under ett seminarium om arbetsplatsbibliotek.
– Vi stödjer ju läsandet sedan lång tid och på olika sätt, säger hon. Så varför inte främja skrivandet också? Det är många som skriver och det finns nog en massa guldkorn som vi inte vet något om bland medlemmarna.
Novelltävling alltså. Men vad är en novell egentligen?
– En text som är lite längre än en dikt, som fångar upp en känsla. Och som slår an en ton hos den som läser, lite som musik, säger Maria Legge.
– En kort berättelse, säger David Ericsson. Den kan egentligen se ut hur som helst, det är upp till skrivaren. Men man kan väl säga att den ska ha en liten krok på slutet.
Själv tycker han att det både är lättare och svårare att skriva en novell jämfört med romanförfattandet.
– Det svåra är att komprimera och ändå få med allt. Samtidigt kan det vara lättare för att den tar slut snabbare. Novellen är väldigt anspråkslös. Så det är bara att sätta i gång.
Själv satte David Ericsson i gång för 25 år sedan, när han var 33 och körde lastbil sedan många år.
– Jag började skriva dikter. Fick idéerna när jag körde och hade blocket på motorhuven inne i hytten. Det blev ett sätt att hålla mig vaken.
Så småningom blev det sabbatsår och skrivarutbildning på folkhögskola. Diktandet utvecklades till novellskrivande och sedan dess har det blivit flera romaner också. Du kan också läsa David Ericssons krönikor i varje nummer av Transportarbetaren.
Numera skriver han böcker och artiklar på halvtid och jobbar ungefär lika mycket som chaufför. Han är anställd av Manpower och kör för Scania. Rutten är Södertälje – Zwolle. Lasten är motorer och växellådor till lastbilsfabriken i Holland.
Han gillar att vara bemanningsanställd, för det gör det lättare att ta ledigt under skrivperioderna. Nästa bok är lämnad till förlaget, men kommer ut först våren 2018.
– Skrivandet är ett sätt att sätta avtryck i världen, tycker David Ericsson.
– Jag berättar för andra när jag skriver. Men samtidigt lyssnar jag. I min senaste novellsamling är allting sant, och mycket är sådant som jag har hört från andra och ändrat lite.
Blir du inspirerad? Om tre månader vill Transport ha din novell.