Är du nöjd med besluten i bemanningsfrågan?
Ken Raving, slambilschaufför, Nybro
– Ja. Det är bra att de ska verka för reglering och begränsning. Att återgå till en 30-talslagstiftning är nog inte en framkomlig väg, och man måste ju gå framåt.
Janne Westenheim, pensionerad lastbilschaufför, Skokloster
– Nej. Med tanke på vad jag jobbar med just nu – att hålla koll på den olagliga cabotagetrafiken – så kan jag säga att bemanningsföretag hör inte hemma i den här branschen. Förbjud de där förbannade bolagen.
Veronika Ökvist, bensinstationsbiträde, Luleå
– Jag jobbar inom bensin och där är vi inte särskilt berörda av det här. Men den spontana tanken är ju att man måste göra något. Men att gå tillbaka till en lag från 1935 känns inte som det rätta sättet.
Bengt-Olof Lindgren, pensionerad lastbilschaufför, Stockholm
– Inte fullt ut. Alla vet vad som pågår, men det har låst sig i frågan om vad man ska göra åt det. Jag hade välkomnat ett förbud, men det hade inte varit hela lösningen eftersom mycket av det här problemet ligger ute i Europa.
Lotta Wendel, ombud, Uddevalla
– Nej. I många andra länder får de maximalt hyra in motsvarande 20 procent av den ordinarie personalstyrkan vid tillfälliga arbetstoppar. Dagens beslut var lite lamt formulerat tycker jag.