”Jag hör deras röster. Det är som en hel kör av förtvivlan”, skriver författaren Eva F Dahlgren i sin bok om prostituerade kvinnor, som klassades som ”psykiskt abnorma” och stöttes ut ur samhället.
Close
”Jag hör deras röster. Det är som en hel kör av förtvivlan”, skriver författaren Eva F Dahlgren i sin bok om prostituerade kvinnor, som klassades som ”psykiskt abnorma” och stöttes ut ur samhället.
Close

är kvinnor var sämre än djur

”Usch, ett sådant liv – tänk att vara sämre än de oskäliga djuren! … hyggligt folk skall inte behöva ha sådana människor om sig, som ej vilja vara människor!!!” Brevet riktas 1923 till en av de ”fallna” kvinnorna på Statens tvångsarbetsanstalt.

Det är assistent Wisén vid tvångsarbetsanstalten i Landskrona som står bakom utbrottet. Hon skriver sitt brev till en av alla kvinnor som återfallit i prostitution efter avtjänat straff. Brevet är ett i en lång rad skakande dokument som författaren Eva F Dahlgren grävt fram ur arkiven, till boken Fallna kvinnor – När samhällets bottensats skulle lära sig veta hut.

”Psykiskt abnorm, strykfågel, lösdrivare oduglig till arbete, asocial och farlig samhällsparasit. Rasblandad kvinna av manlig typ, inställsam, tjuvaktig, stygg och omöjlig, ser ingenting ut, har ett obehagligt stort och brett käkparti”. Går på gatan av ”ett naturbehov hon måst tillfredsställa”, men måste vara ”imbecill” eftersom hon bara tar 50 öre per man…

Beskrivningar, ord och tillmälen snurrar i huvudet efter läsningen av Dahlgrens bok. De formar sig till en slags grumlig cocktail av kvasivetenskap, kön, klass och karaktär.

– Jag blev själv chockad över det massiva kvinnohatet. Ibland orkade jag nästan inte läsa mer, men tvingade mig att fortsätta, säger Eva F Dahlgren.

Hon kallar sig ”arkivråtta” efter alla timmar av läsning i journaler, brev och myndighetsdokument. I nästa andetag avslöjar författaren att hon i alla sina dokumentära böcker ytterst motvilligt tagit sig an stora ämnesområden. Ett inre tvång, någon slags plikt och besatthet har ändå fått henne att gräva vidare.

– Kvinnorna talar med egen röst ur breven. Det är verkligen tur att myndigheterna dokumenterade allting så nitiskt, ända ner till ord på toalettpapper.

Under framför allt 1920- och 30-talen härskade rasbiologin. Världens första statligt finansierade rasbiologiska institut startades i Uppsala med professor Herman Lundborg som chef. Vetenskapsmännen hade politikernas öra och satte likhetstecken mellan att odla fram tåliga vetesorter och avla fram människor av ”högtstående” nordisk ras.

Socialstyrelsen förbigick följdriktigt sambandet mellan att föda barn utom äktenskapet och därefter hamna i prostitution – för att kunna försörja sig och sitt barn. Orsaken till kvinnornas ”skörlevnad” ansågs finnas i deras dåliga arvsanlag. De hade en defekt och inte tillräcklig motståndskraft mot ”asocialt leverne”.

I prostitutionens spår följde könssjukdomar som syfilis och gonorré och behandling med kvicksilver och arsenik, som ofta gav svåra biverkningar. Majoriteten av kvinnorna på Landskronaanstalten var smittade, men penicillinet var ännu inte uppfunnet.

Lägg till det låga kvinnolöner, omöjliga att leva på för ”flickor” som vid industrialismens genombrott flyttade från landsbygden in till städerna. Där fick de jobb som hembiträden, fabriksarbeterskor, uppasserskor på hotell, kafébiträden och diskare. 1928 tjänade en manlig industriarbetare 1 krona och 22 öre i timmen medan kvinnorna fick hålla till godo med 73 öre per timme.

Vissa arbetsgivare närmast uppmuntrade sina kvinnliga anställda till prostitution, på deltid, avslöjar Eva F Dahlgren. Det var dessutom mer accepterat eftersom man då hade ett jobb och inte klassades som lösdrivare och samhällsparasit.

För kvinnor som redan haffats för brott mot lösdriverilagen och vistats på anstalt slogs porten till jobb oftast igen. Två år efter avtjänat straff skulle de varje månad anmäla sig på polisens lösdrivaravdelning. Gjorde de inte det, greps de igen och forslades i den gallerförsedda transportbilen Svarta Maja till nytt tvångsarbete.

Polisen var ständigt ”flickorna” hack i häl och tipsade gärna arbetsgivare om att kvinnorna straffats, varpå de fick sparken. Brev med Statens fångvårdsanstalt som avsändare kunde fungera på samma sätt.

Solen sprider sensommarstrålar och människor skyndar av och på spårvagnarna vid centralstationen i Göteborg.

– Det som chockade mig mest under arbetet med boken var att den här delen av vår historia ligger så nära i tiden. Många av kvinnorna jag skriver om levde in på 1980-talet. Jag kan ha suttit bredvid någon av dem på spårvagnen, utbrister Eva F Dahlgren.

Vi har krupit in i en dunkel hörna på en krog med sekelskiftesinredning. Den återger en del av stämningen kring det fördärvliga ”utelivet”, som assistent Wisén så förtvivlat försökte frälsa ”sina flickor” från. Med magert resultat.

– Bara tio procent av kvinnorna som greps och spärrades in på Landskronaanstalten lyckades ta sig tillbaka in i samhället igen. De flesta återkom gång efter gång. En kvinna hade rekord med 23 gånger!

Eva F Dahlgren vänder sig mot beskrivningen av kvinnorna som undermåliga.

– Flera av dem blev över 80 år. Trots deras ofattbart hårda liv med sjukdomar, alkohol, misshandel av hallickar och makar, social utstötning, besök hos fattigvården och rent armod.

Fångvårdsdirektören, som på eget bevåg plitade ihop 20 psykologiska typer av kvinnor, blev inte äldre än 62 år. Eva F Dahlgren ler snett åt en av hans kvinnotyper: vampyr.

Hon själv är späd, kort och mörk, som sin farmor. Kvinnan hennes farfar valde att gifta sig med, trots att hon varken var lång, blond eller hade A-människornas långa skalle. Farmodern fick stå på en pall för att nå upp till spisen, och det var inte förrän i vuxen ålder som Dahlgren fick chockbeskedet. Hennes älskade farfar hade propagerat för rashygien. Efter upptäckten skrev hon boken Farfar var rasbiolog, om sin farfar som var professor i botanik.

Farfadern reste runt i landet i sällskap med Herman Lundborg från rasbiologiska institutet. Han som, med Dahlgrens ord, var besatt av att kartlägga ”bottensatsens nätverk”.

Hon griper tag i vattenflaskan på bordet och visar hur bottensatsen av saft eller vin sjunker till bottnen. I den samlades asociala element som lösdrivare, kriminella, sinnesslöa, sjuka och funktionshindrade som till varje pris måste förhindras att föröka sig ohämmat och slå ut den nordiska rasen. Sterilisering var ett vapen i den kampen.

Att hamna på statens tvångsarbetsanstalt var behäftat med stor skam. Eva F Dahlgren får ibland brev från läsare, som släktforskat och upptäckt att en släkting varit intagen.

– I stället kan alla ha sagt att ”mormor dog av blodförgiftning när hon var 20 år”. Sanningen har varit så skamfylld att släkten mer eller mindre dödförklarat henne. Det döljer sig säkert åtskilliga hemligheter i våra svenska släkter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.