Debatt

Transport kräver historiska löneökningar

Avtal 2023

Debatt. Svenska Transportarbetareförbundet kräver 5,5 procent i löneökning på 12 månader samt ett engångsbelopp med 5 700 kronor. Vårt lönekrav är högre än övriga fackförbunds i årets avtalsrörelse. Vi kräver den högsta ökningen i modern tid och vi är beredda att göra det som krävs för att få igenom våra krav.

Kristider råder med en inflation som fullkomligt äter upp den privata ekonomin. Allt är dyrare och Sveriges löntagare fattigare. Samtidigt får Sveriges direktörer rekordhöga bonusar och aktieutdelningar.

Inkomstskillnaderna har aldrig tidigare varit så stora, fastslår LO i senaste rapporten av Makteliten. På en topp-vd:s inkomst går det 69,3 industriarbetarlöner. I rapporten Alla får det inte bättre från tankesmedjan Katalys bekräftas skillnaderna ytterligare. Mellan 1980 och 2020 har de rikaste svenskarna ökat sina totala förmögenheter från 20 till 35 procent. Trenden att de rikaste blir rikare och de fattigaste fattigare fortsätter.

Varför ska redan utsatta arbetare acceptera denna utveckling? Ska vi ta ansvar själva när ingen annan gör det? Nej, i årets avtalsrörelse ska vi ha vår del och lite till.

Medlemmarna i Transport kräver rejäla lönehöjningar. Utan våra chaufförer, hamnarbetare, flygarbetare, terminalarbetare, lagerarbetare och bevakning- och säkerhetsarbetare stannar Sverige. Bokstavligen. Nu är det vår tur – vi behövs!

Som enda LO-förbund har Transport valt att ställa sig utanför LO:s lönekrav på 4,4 procent. Vi anser att kravet behöver vara högre. Historiskt brukar förhandlingsutfallet landa omkring 75 procent. Med ett lönekrav på 4,4 blir förväntad höjning runt 3,3 procent. För Transports medlemmar är det för lågt. Vi kommer att försöka att höja lönerna mer och är beredda att göra det som krävs.

Vårt krav på 5,5 procent är satt utifrån den tyska industrin som är internationellt konkurrensutsatt. I Tyskland fick de igenom 6,5 procentiga löneökningar på 18 månader samt ett engångsbelopp på 500 euro som motsvarar cirka 5 500 svenska kronor. Det de klarar i Tyskland kan vi klara i Sverige.

I Finland har de fått igenom höjningar i nivå som Tyskland med 7-procentiga ökningar på två år samt engångsbelopp. Att tillägga är att Finland har en lägre inflation än i Sverige. Så det faktiska värdet av löneökningen är högre i Finland än vad den är i Sverige just nu.

Transports medlemmar kräver också ett engångsbelopp på 5 700 kronor som kompensation för de uteblivna lönerna under förra avtalsperioden. På grund av pandemin prolongerades avtalsförhandlingarna, det vill säga de fördröjdes. Löneökningar uteblev i sju månader där varje månad var värd cirka 818 kronor. Tjänstemän fick löneökningarna retroaktivt för prolongeringen, men inte vi arbetare. Detta vill vi ha kompensation för nu.

Vår uppfattning är att det finns utrymme för våra krav. Med dagens inflation på 9,3 procent innebär lönekravet trots allt en reallönesänkning. Med tanke på förväntat förhandlingsutfall är nivån ansvarsfullt satt för att inte skapa en inflationsspiral. Den är också satt för att motverka en fattigdomsspiral.

Återigen, om direktörerna tar ut rekordbonusar och aktieutdelningar under rådande tider så ska vi ha rejäla löneökningar. Pengarna finns – det handlar bara om vem som ska få dem och hur de fördelas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Väktaren:
    2 april, 2023

    Jag är mest irriterad över att märket ej gav engångsbelopp utbetalt som resten av många europeiska länder fått igenom som t.e.x Tyskland. Ska vi svenskar endast nöja oss med låga 7.4% på två år dessutom utan engångsbelopp?? Vart fan tog engångsbeloppet vägen? Vi har redan förlorat 7 månaders löneökningen under 2020 då arbetsgivarna skyllde på Covid. Skamligt avtal... Köpkraften är så dålig just nu och alla matpriser och kostnader att man känner sig fattig trots heltidsarbete i dagens Sverige... Jag har ingen respekt för märket,det är satt alldeles för lågt och utan strejk och utan kamp för svenska Löner.

  2. stefan pettersson:
    25 mars, 2023

    Helt rätt hoppas Ni står på er!!

  3. Mogge:
    22 mars, 2023

    Självklart helt rätt

  4. Tommy Överfjord:
    4 mars, 2023

    Helt rätt, ställer mig helt och fullt bakom det.

  5. Peter Jansson:
    3 mars, 2023

    Det bästa man som enskild individ kan göra är att investera åtminstone 10% av sin nettolön på börsen för att ta del av den goda avkastningen som börsen ger i genomsnitt med 7% per år och mellan åren 2007-2021 hela 10,74% i genomsnittlig avkastning.Jag såg genom hela mitt arbetsliv hur lönen för lastbilschaufförer blev allt lägre i förhållande till genomsnittslönen i Sverige och det är inte rättvist.Tyvärr så verkar det som om de som utför de "riktiga" arbeten i samhället alltid skall ha sämst betalt medan de som har lätta och bekväma arbeten inomhus framför datorn har väldigt mycket bättre betlat än "vanliga arbetare".Givetvis så skall facket försöka få så hög löneförhöjning som möjligt för sina egna medlemmar utan att elda på inflationen.

  6. John:
    3 mars, 2023

    Ja vi får se då kanske man blir medlem om ni ökar med 5.5, då känns det ju som att ni krigar för lite... Lite grann.

  7. Rickard P:
    3 mars, 2023

    Hoppas innerligen på bra höjning, vi miljöarbete har inte riktigt haft det schysst, tycker även att vi skall få gå ut i strejk om detta inte händer.
    Ja tror iof realistiskt på att vi enbart kommer få 3 till 4% och att än en gång kommer slippa engångs beloppet.

    Ob behöver höjas markant även övertid etc.
    Med minst 50% från dagens timpeng.

    Tyvärr tror jag att vi inte kommer gå så mycket vinnande i det här överhuvudtaget. Men hoppas.

  8. Filip:
    2 mars, 2023

    Som skrivits längre ner, OB tilläggen är ett rent skämt. 32 kronor i vanlig OB och 64 på helg är väldigt väldigt dåligt, skulle det inte gå att förhandla upp dessa?

  9. Filip:
    2 mars, 2023

    Mycket bra Tommy. Har full tillit för dig

  10. Matte:
    2 mars, 2023

    Bra att ställa högre krav, men visst saknas mycket fortfarande....
    T ex har inte mycket hänt med arbetstidsförkortningen på många år.
    Där kan man ifrågasätta varför den gäller först från 22:00 trots att ob gäller från 18: 00. De som jobbar inom kontor och industri har rätt till glasögon medan vi saknar den förmånen, trots hög risk för skador på dem och definitivt ett måste för att få köra med dålig syn.
    Ob-ersättning är ett skämt förutom på röda dagar.

  11. Björn Breivik:
    1 mars, 2023

    Rimligt, ställer mig bakom.

  12. Anna-carina Andersson:
    1 mars, 2023

    Håller med fullständigt

  13. Torbjörn Persson:
    1 mars, 2023

    BRAVO!!!

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.