Debatt. Svenska Transportarbetareförbundet kräver 5,5 procent i löneökning på 12 månader samt ett engångsbelopp med 5 700 kronor. Vårt lönekrav är högre än övriga fackförbunds i årets avtalsrörelse. Vi kräver den högsta ökningen i modern tid och vi är beredda att göra det som krävs för att få igenom våra krav.
Kristider råder med en inflation som fullkomligt äter upp den privata ekonomin. Allt är dyrare och Sveriges löntagare fattigare. Samtidigt får Sveriges direktörer rekordhöga bonusar och aktieutdelningar.
Inkomstskillnaderna har aldrig tidigare varit så stora, fastslår LO i senaste rapporten av Makteliten. På en topp-vd:s inkomst går det 69,3 industriarbetarlöner. I rapporten Alla får det inte bättre från tankesmedjan Katalys bekräftas skillnaderna ytterligare. Mellan 1980 och 2020 har de rikaste svenskarna ökat sina totala förmögenheter från 20 till 35 procent. Trenden att de rikaste blir rikare och de fattigaste fattigare fortsätter.
Varför ska redan utsatta arbetare acceptera denna utveckling? Ska vi ta ansvar själva när ingen annan gör det? Nej, i årets avtalsrörelse ska vi ha vår del och lite till.
Medlemmarna i Transport kräver rejäla lönehöjningar. Utan våra chaufförer, hamnarbetare, flygarbetare, terminalarbetare, lagerarbetare och bevakning- och säkerhetsarbetare stannar Sverige. Bokstavligen. Nu är det vår tur – vi behövs!
Som enda LO-förbund har Transport valt att ställa sig utanför LO:s lönekrav på 4,4 procent. Vi anser att kravet behöver vara högre. Historiskt brukar förhandlingsutfallet landa omkring 75 procent. Med ett lönekrav på 4,4 blir förväntad höjning runt 3,3 procent. För Transports medlemmar är det för lågt. Vi kommer att försöka att höja lönerna mer och är beredda att göra det som krävs.
Vårt krav på 5,5 procent är satt utifrån den tyska industrin som är internationellt konkurrensutsatt. I Tyskland fick de igenom 6,5 procentiga löneökningar på 18 månader samt ett engångsbelopp på 500 euro som motsvarar cirka 5 500 svenska kronor. Det de klarar i Tyskland kan vi klara i Sverige.
I Finland har de fått igenom höjningar i nivå som Tyskland med 7-procentiga ökningar på två år samt engångsbelopp. Att tillägga är att Finland har en lägre inflation än i Sverige. Så det faktiska värdet av löneökningen är högre i Finland än vad den är i Sverige just nu.
Transports medlemmar kräver också ett engångsbelopp på 5 700 kronor som kompensation för de uteblivna lönerna under förra avtalsperioden. På grund av pandemin prolongerades avtalsförhandlingarna, det vill säga de fördröjdes. Löneökningar uteblev i sju månader där varje månad var värd cirka 818 kronor. Tjänstemän fick löneökningarna retroaktivt för prolongeringen, men inte vi arbetare. Detta vill vi ha kompensation för nu.
Vår uppfattning är att det finns utrymme för våra krav. Med dagens inflation på 9,3 procent innebär lönekravet trots allt en reallönesänkning. Med tanke på förväntat förhandlingsutfall är nivån ansvarsfullt satt för att inte skapa en inflationsspiral. Den är också satt för att motverka en fattigdomsspiral.
Återigen, om direktörerna tar ut rekordbonusar och aktieutdelningar under rådande tider så ska vi ha rejäla löneökningar. Pengarna finns – det handlar bara om vem som ska få dem och hur de fördelas.