Close
Stressen i trafiken och hela samhället orsakar olyckor och dödsfall bland lastbilsförare och privatbilister, menar Jan "Kirre" Kirkhaug.
Close

”Arbetare ska aldrig betala med sina liv”

Arbetsmiljö. Stress – i jobbet och hela samhället – liksom att godset ska fram till varje pris. Det tror några yrkeschaufförer som Transportarbetaren talat med är orsaken till att så många lastbilschaufförer mister livet i arbetet.

Hittills i år har 63 personer omkommit på jobbet, nio av dem körde lastbil. Därmed utmärker sig arbete i transportbranschen, vid sidan av byggbranschen, som landets farligaste yrke. Majoriteten är män i de båda traditionellt manliga branscherna, även om fler kvinnor nu börjar arbeta som lastbilschaufförer och byggnadsarbetare.

Jan ”Kirre” Kirkhaug kör fjärrtrafik med släp och är på väg från Borlänge till Malung när Transportarbetaren når honom.

– Nio chaufförer är för mycket, alldeles för mycket. En av dem dog i Borlänge i höstas, säger han.

Med sin långa erfarenhet är ”Kirre” aldrig rädd, men han tänker sig för, både en och två gånger.

– Är det halt så går det inte att köra i fullt spett. Men det är en jävla stress, helst ska kunderna ha grejerna i går. Några lager finns ju inte längre, godset ligger på bilarna, på vägen. Alla vill ha sina leveranser klockan åtta på morgonen fast det är omöjligt. Vi som kör här uppe har ju i regel en bit att åka.

Vad behöver göras för att minska antalet olyckor och dödsfall?

– Stressen måste minskas, fast det går ju snarare åt andra hållet. Den bara ökar. Det är för jävligt!

Kirre och kollegorna pratar ofta om stressen och olyckorna. Om lastbilsförare som aldrig kommer hem från jobbet eller är med om trafikolyckor, där privatbilister också skadas eller dör. Inte minst under den gångna helgens svåra halka.

– Det är tur att Kollegahjälpen finns för dem som råkar ut för olyckor.

Han har svårt att förstå brådskan med paket till privatkunder, att de har högsta prioritet. Själv har han inte så bråttom när han beställer något privat.

– Men företagen lovar leveranser i morgon eller i övermorgon, säger Jan ”Kirre” Kirkhaug.

Stenhård konkurrens

Lisen Karlsson är kranbilsförare. Foto: Justina Öster

Lisen Karlsson är mångårig kranbilsförare utanför Stockholm och tycker att dödstalen är dystra. Hennes förklaring landar också i stressen. I år upplever hon även att snöröjning och halkbekämpning är särskilt eftersatt.

– Det är värre i år än tidigare, verkar inte vara budgeterat för vintern, säger hon.

Själv lägger Lisen upp sin arbetsdag själv mellan sju och fyra.

– Men trailerdragarna som ligger ute på vägen är ju väldigt uppbundna av tider.

Att ”allt ska vara så billigt som möjligt” och de många leden av underentreprenörer tror Lisen också leder till att säkerheten får stryka på foten i arbetaryrkena.

– Konkurrensen är stenhård i dag och beställarna väljer gärna det som kostar minst, tyvärr.

Inom både bygg- och transportsektorn jobbar många anställda med utomnordiskt ursprung: Det leder till språkförbistring och missförstånd, resonerar Lisen. Hon arbetar på rutin och tänker sällan på att hon har ett olycksdrabbat yrke.

Hissolyckan i Sundbyberg, då fem byggnadsarbetare miste livet, berörde henne och kollegorna särskilt eftersom hon själv monterar bygghissar med kranen på bilen.

– Vi började spekulera om vad som kan ha hänt. Vi tycker att vi jobbar på ett väldigt säkert sätt, så det är svårt att förstå att en så allvarlig olycka kunde hända, säger Lisen Karlsson.

Utsatt yrkesgrupp

Mattias Welle kör både last- och bärgningsbil. Foto: Privat

Mattias Welle bor i Örkelljunga och kör både lastbil och bärgningsbil under långa arbetsdagar.

– Man mår jättedåligt när man hör att en bygghiss rasat ihop eller att en tjej dött i en trebilskrock. Vi är en utsatt grupp och väldigt många som är ute och kör.

Enda sättet att få bukt med problemet är att lära folk att ta det lugnt, att få bort stressen, menar Mattias. Dagligdags ser han farliga och ”otroligt dumma” omkörningar som stundtals leder till att lastbilsförare tvingas tvärnita. Mer polisnärvaro och att stoppa och tala allvar med farliga bilförare kanske skulle bidra till ett bättre trafikklimat, funderar Mattias.

– Jag ska först. Jag ska först är det som gäller. Det är en allmän stress i hela samhället. Alla borde planera bättre, åka fem minuter tidigare. Stressar man så blir det så lätt fel.

Själv nådde Mattias en punkt, då han var nära att gå in i väggen och bestämde sig för att det fick vara nog. Nu stressar han inte mer.

– Hinner jag inte göra det i dag så kan jag ta det i morgon. Jag har inte betalt för att stressa. Den dagen min arbetsgivare betalar mig för att stressa så byter jag jobb.

Planera rätt i stället, är Mattias Welles melodi.

Underbemannade terminaler

Lastbilschaufför Dick Mattson. Foto: Justina Öster

Dick Mattsson från Skultorp i Skövde kommun har också många år i yrket.

– Nio döda är för mycket, man ska inte behöva dö på jobbet. Så bråttom kan det aldrig vara. Säkerheten är a och o, den ska det aldrig tummas på och alla ska ha rätt utbildning, säger han.

Någon allvarlig olycka i jobbet har Dick inte varit med om, men ett tillbud – när han som hetsig 25-åring ramlade av en stege. Trafikmiljön beskriver han som ett ständigt jagande.

– Det är dåligt bemannat och sölas på terminalerna och sen ska det tas igen på vägen, men det är vår arbetsmiljö de genar på när kunderna ska ha sina grejer!

Även Dick pekar på problemet med många underentreprenörer inom bygg- och transportbranschen, där den som kommer sist i kedjan bara får småsmulor och arbetarna dålig arbetsmiljö.

– Men det får aldrig vara så att arbetare ska betala med sina liv, säger Dick Mattsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.