Close
Stressen i trafiken och hela samhället orsakar olyckor och dödsfall bland lastbilsförare och privatbilister, menar Jan "Kirre" Kirkhaug.
Close

”Arbetare ska aldrig betala med sina liv”

Arbetsmiljö. Stress – i jobbet och hela samhället – liksom att godset ska fram till varje pris. Det tror några yrkeschaufförer som Transportarbetaren talat med är orsaken till att så många lastbilschaufförer mister livet i arbetet.

Hittills i år har 63 personer omkommit på jobbet, nio av dem körde lastbil. Därmed utmärker sig arbete i transportbranschen, vid sidan av byggbranschen, som landets farligaste yrke. Majoriteten är män i de båda traditionellt manliga branscherna, även om fler kvinnor nu börjar arbeta som lastbilschaufförer och byggnadsarbetare.

Jan ”Kirre” Kirkhaug kör fjärrtrafik med släp och är på väg från Borlänge till Malung när Transportarbetaren når honom.

– Nio chaufförer är för mycket, alldeles för mycket. En av dem dog i Borlänge i höstas, säger han.

Med sin långa erfarenhet är ”Kirre” aldrig rädd, men han tänker sig för, både en och två gånger.

– Är det halt så går det inte att köra i fullt spett. Men det är en jävla stress, helst ska kunderna ha grejerna i går. Några lager finns ju inte längre, godset ligger på bilarna, på vägen. Alla vill ha sina leveranser klockan åtta på morgonen fast det är omöjligt. Vi som kör här uppe har ju i regel en bit att åka.

Vad behöver göras för att minska antalet olyckor och dödsfall?

– Stressen måste minskas, fast det går ju snarare åt andra hållet. Den bara ökar. Det är för jävligt!

Kirre och kollegorna pratar ofta om stressen och olyckorna. Om lastbilsförare som aldrig kommer hem från jobbet eller är med om trafikolyckor, där privatbilister också skadas eller dör. Inte minst under den gångna helgens svåra halka.

– Det är tur att Kollegahjälpen finns för dem som råkar ut för olyckor.

Han har svårt att förstå brådskan med paket till privatkunder, att de har högsta prioritet. Själv har han inte så bråttom när han beställer något privat.

– Men företagen lovar leveranser i morgon eller i övermorgon, säger Jan ”Kirre” Kirkhaug.

Stenhård konkurrens

Lisen Karlsson är kranbilsförare. Foto: Justina Öster

Lisen Karlsson är mångårig kranbilsförare utanför Stockholm och tycker att dödstalen är dystra. Hennes förklaring landar också i stressen. I år upplever hon även att snöröjning och halkbekämpning är särskilt eftersatt.

– Det är värre i år än tidigare, verkar inte vara budgeterat för vintern, säger hon.

Själv lägger Lisen upp sin arbetsdag själv mellan sju och fyra.

– Men trailerdragarna som ligger ute på vägen är ju väldigt uppbundna av tider.

Att ”allt ska vara så billigt som möjligt” och de många leden av underentreprenörer tror Lisen också leder till att säkerheten får stryka på foten i arbetaryrkena.

– Konkurrensen är stenhård i dag och beställarna väljer gärna det som kostar minst, tyvärr.

Inom både bygg- och transportsektorn jobbar många anställda med utomnordiskt ursprung: Det leder till språkförbistring och missförstånd, resonerar Lisen. Hon arbetar på rutin och tänker sällan på att hon har ett olycksdrabbat yrke.

Hissolyckan i Sundbyberg, då fem byggnadsarbetare miste livet, berörde henne och kollegorna särskilt eftersom hon själv monterar bygghissar med kranen på bilen.

– Vi började spekulera om vad som kan ha hänt. Vi tycker att vi jobbar på ett väldigt säkert sätt, så det är svårt att förstå att en så allvarlig olycka kunde hända, säger Lisen Karlsson.

Utsatt yrkesgrupp

Mattias Welle kör både last- och bärgningsbil. Foto: Privat

Mattias Welle bor i Örkelljunga och kör både lastbil och bärgningsbil under långa arbetsdagar.

– Man mår jättedåligt när man hör att en bygghiss rasat ihop eller att en tjej dött i en trebilskrock. Vi är en utsatt grupp och väldigt många som är ute och kör.

Enda sättet att få bukt med problemet är att lära folk att ta det lugnt, att få bort stressen, menar Mattias. Dagligdags ser han farliga och ”otroligt dumma” omkörningar som stundtals leder till att lastbilsförare tvingas tvärnita. Mer polisnärvaro och att stoppa och tala allvar med farliga bilförare kanske skulle bidra till ett bättre trafikklimat, funderar Mattias.

– Jag ska först. Jag ska först är det som gäller. Det är en allmän stress i hela samhället. Alla borde planera bättre, åka fem minuter tidigare. Stressar man så blir det så lätt fel.

Själv nådde Mattias en punkt, då han var nära att gå in i väggen och bestämde sig för att det fick vara nog. Nu stressar han inte mer.

– Hinner jag inte göra det i dag så kan jag ta det i morgon. Jag har inte betalt för att stressa. Den dagen min arbetsgivare betalar mig för att stressa så byter jag jobb.

Planera rätt i stället, är Mattias Welles melodi.

Underbemannade terminaler

Lastbilschaufför Dick Mattson. Foto: Justina Öster

Dick Mattsson från Skultorp i Skövde kommun har också många år i yrket.

– Nio döda är för mycket, man ska inte behöva dö på jobbet. Så bråttom kan det aldrig vara. Säkerheten är a och o, den ska det aldrig tummas på och alla ska ha rätt utbildning, säger han.

Någon allvarlig olycka i jobbet har Dick inte varit med om, men ett tillbud – när han som hetsig 25-åring ramlade av en stege. Trafikmiljön beskriver han som ett ständigt jagande.

– Det är dåligt bemannat och sölas på terminalerna och sen ska det tas igen på vägen, men det är vår arbetsmiljö de genar på när kunderna ska ha sina grejer!

Även Dick pekar på problemet med många underentreprenörer inom bygg- och transportbranschen, där den som kommer sist i kedjan bara får småsmulor och arbetarna dålig arbetsmiljö.

– Men det får aldrig vara så att arbetare ska betala med sina liv, säger Dick Mattsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.