Arbetarkvinnor fortfarande fast med deltid

Arbetsmarknad. Mer än var fjärde kvinna med ett arbetaryrke har en deltidstjänst. Bland manliga tjänstemän är det knappt en av tio. Och klass- och könsskillnaderna har ökat, visar LO:s Jämställdhetsbarometer 2023.

Nej, det är varken valet att vara hemma mer med barnen eller brister i barnomsorgen, ansvar för hushållsarbete eller omsorg om åldrande föräldrar som gör att arbetarkvinnor arbetar deltid. Den vanligaste orsaken är att de inte får ett heltidsjobb. Och det gäller också män i arbetaryrken.

LO:s aktuella rapport Sveriges Jämställdhetsbarometer 2023 är en bred genomgång av hur villkoren skiljer sig åt mellan kvinnor och män, och mellan arbetar- och tjänstemannayrken. Indelningen av är gjord utifrån organisering; om det är ett LO-förbund eller ett förbund under TCO/Saco-paraply som har avtalet.

Rapporten går igenom inkomster, anställningsvillkor, arbetsmiljö, föräldraskap och omsorg om anhöriga.

– Vi kan se att det skett både förbättringar och försämringar över tid. En förbättring är att fler kvinnor har fasta heltidsanställningar, säger LO:s utredare Ulrika Lorentzi i ett pressmeddelande.

Men annars är utvecklingen på många vis negativ. Arbetsmiljön har försämrats i LO-yrkena sedan 1990-talet. Genomgående är att kvinnor i arbetaryrken är mest drabbade av arbetsmiljöproblem. Män i tjänstemannayrken har på flera vis den bästa arbetsmiljön.

  • Nästan hälften, 45 procent, av männen i tjänstemannayrken kan ta korta pauser i stort sett när som helst under arbetsdagen. Bland kvinnorna i arbetaryrken är det bara 17 procent som kan det. Och nästan en tredjedel, 31 procent, kan inte ta pauser alls.
  • Nio av tio i arbetaryrken kan aldrig arbeta hemifrån. Bland tjänstemännen är det ungefär en tredjedel av kvinnorna som inte kan arbeta hemifrån och en fjärdedel av männen som inte alls arbetar i hemmet.
  • Under coronapandemin minskade sjuknärvaron – att vara på arbetsplatsen trots sjukdom ­­– i alla grupper. Minskningen var störst bland kvinnor i LO-kollektivet: 29 procent uppgav 2019 att de hade varit på jobbet fyra eller fler gånger trots att de varit sjuka. År 2021 var det 16 procent.

När det gäller tillgång till företagshälsovård är det inte ens hälften av kvinnorna med arbetaryrken som har det. För männen är det något bättre, sex av tio arbetarmän har tillgång till hälsovård genom arbetet. En stor andel bland löntagarna vet inte om de har det, och det gäller även tjänstemännen. Bland dem är det dock sju av tio som vet att det har rätt till företagshälsovård och det gäller både män och kvinnor i lika hög grad.

– En försämring är att klass- och könsskillnader i arbetsmiljö ökar, säger utredaren Ulrika Lorentzi, en av författarna till rapporten.

Vikariat och deltid

Tidsbegränsade anställningar är vanligast i arbetaryrken. 24 procent av kvinnorna och 15 procent av männen inom arbetaryrkena saknar fast anställning. Bland tjänstemännen är motsvarande siffror 9 procent, för kvinnor, och 7 procent för männen.

Rapportförfattarna konstaterar att fast heltidsarbete är tryggt och stabilt, och ger de bästa förutsättningarna för att försörja sig. Trots att det blivit bättre är det fortfarande knappt hälften, 48 procent, av kvinnorna i arbetaryrken som har fast anställning på heltid. Bland kvinnor i tjänstemannayrken är siffran 71 procent.

”Män ligger bättre till när det gäller trygga anställningsvillkor” heter det i LO:s Jämställdhetsbarometern. Allra högst andel tillsvidareanställda med heltidstjänster har män i tjänstemännayrken, 85 procent. Bland män i arbetaryrken är det 75 procent som är fast anställda och har heltid.

Kontrasterna speglas också när det gäller sysselsättningsgrad: 42 procent av kvinnorna i arbetaryrken arbetar deltid. Bland män i tjänstemannayrken är det bara 8 procent som gör det.

På frågan om orsak till att man arbetar deltid är det absolut vanligaste svaret att arbetsgivaren inte vill ge ett heltidsjobb.

Jämställdhetsbarometern har studerat den faktiska månadslönen, det vill säga lönen före skatt från huvudarbetsgivaren – inte uppräknat till ett heltidsmått. Det visar hur skillnader i sysselsättningsgrad adderar de redan stora skillnaderna i lön mellan arbetare och tjänstemän.

Den faktiska genomsnittliga månadslönen för arbetarkvinnor var 23 210 kronor år 2021 och för män inom LO-yrken var den 28 920 kronor. Den faktiska genomsnittliga månadslönen för kvinnor och män med tjänstemannayrken var samma år 37 350 respektive 46 560 kronor.

Fotnot: Sveriges Jämställdhetsbarometer 2023 är skriven av LO-utredarna Joa Bergold och Ulrika Lorentzi samt Anna-Kirsti Löfgren, LO-ekonom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.