Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg
Close
I december förra året varslade Transport om blockad mot all avfallshantering vid Teslas anläggningar i Sverige till stöd för IF Metalls rätt att teckna kollektivavtal. (ARKIVBILD)
Close

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Stämningen från Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) kom in till Arbetsdomstolen den 17 juli, mitt i semestertider. Det gäller det varsel som Svenska Transportarbetareförbundet lade den 15 december förra året – sympatiåtgärder till stöd för IF Metalls rätt att teckna kollektivavtal med Tesla.

För Svenska Transportarbetareförbundet kom stämningen från den största motparten som en blixt från klar himmel.

– Mycket förvånar mig. Dels det faktum att BA inte på något vis i förväg meddelar oss om att de kommer att stämma oss, dels att de är den enda arbetsgivarorganisation inom Svenskt Näringsliv som inte förstår varslet. Flera andra förbund har ju lagt varsel mot sina motparter på liknande sätt utan att det kommit några invändningar och framför allt inte några stämningar, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

– Det är ju också märkligt att de som arbetsgivarorganisation inte tar ställning för kollektivavtalet utan i stället försöker förhindra en sympatiåtgärd som är lagd just för att uppnå kollektivavtal.

Parterna är oeniga om fackförbundets skyldighet att meddela omfattningen av stridsåtgärderna enligt lagen om medbestämmande, mbl.

Biltrafikens Arbetsgivareförbund lämnade in en varselinvändning i december, men anser att stridsåtgärderna sedan genomfördes utan hänsyn till invändningarna. De förhandlingar om tvisten som genomförts, i januari och april, gav enligt BA inget resultat.

Arbetsgivarorganisationen yrkar nu på ett allmänt skadestånd på 50 000 kronor för brott mot mbl.

Försök att hantera konflikten

Transportarbetaren har varit i kontakt med Jan Bergman, BA:s arbetsrättschef. Han svarar i mejl på frågan varför stämningen kom först nu:

­– Anledningen till att vi avvaktade med ingivande av stämningsansökan är att BA och Transport först hanterade tvisten genom förhandlingar men när parterna inte kunde enas avslutades dessa i våras. Därefter har BA haft tre månader på sig att ansöka om stämning, vilket vi har använt oss av.

Arbetsgivarorganisationens jurist framhåller också den fredsplikt som gäller:

– När Transport varslade om sympatiåtgärder mot BA till förmån för IF Metall så önskade Transport utnyttja en undantagsbestämmelse som gör det möjligt – under vissa förutsättningar – att inte vara bunden av fredsplikten. Transports förpliktelser är därför i förhållande till BA, inte dess medlemmar. Det är alltså i förhållande till BA som Transport har varit otydlig.

Arbetsgivarorganisationen hävdar att Transport skapat oacceptabla oklarheter kring varslets omfattning och hänvisar i stämningen till praxis i Arbetsdomstolen och att det i varslet skulle angetts tydligt när, var och hur stridsåtgärderna skulle slå ut. Det för att de utsatta företagen på ett rimligt vis ska kunna förbereda sig: ”För att kunna vidta motåtgärder, eller åtminstone kunna överväga en hantering, behöver den angripne i ett fall som detta veta vilka företag och vilka arbetsplatser som omfattas av varslet” skriver Biltrafikens Arbetsgivareförbund i stämningsansökan.

Enligt Transportarbetareförbundets ordförande är det resonemanget obegripligt.

– De påstår att de inte kan veta vilka företag som utför arbete relaterat till Tesla men det är ju ingenting vi kräver. Självklart är det de enskilda företagen som har koll på vad de gör, inte deras arbetsgivarorganisation, säger Tommy Wreeth.

Transports varsel om sopblockad från december förra året lades mot samtliga BA:s medlemsföretag inom åkeri och renhållning. Totalt berörs mer än 3 000 företag av blockaden mot att hämta avfall från någon av Teslas anläggningar i Sverige.

Kan BA:s agerande komma att försvåra också i kommande avtalsförhandlingar?

– Deras agerande riskerar givetvis att våra relationer blir sämre, men det kan jag väl leva med om det är så de vill ha det, säger Tommy Wreeth.

När parterna möts i Arbetsdomstolen är ännu inte klart. Något datum för förberedande genomgång eller förhandlingar är inte satt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pia:
    20 augusti, 2024

    Dåligt utav Arbetsgivarorganisationen men de är troligen korrupta. Jävla fasoner. Bra jobbat Transport.

  2. Peter Jansson:
    19 augusti, 2024

    Kollektivavtal är väl frivilligt för ett företag att teckna inte något som är obligatoriskt enligt lag eller hur?!BA har väl rätt att lämna in en stämning om de anser att något har blivit fel eller hur?!Man måste vara ödmjuk inför att motparten kan ha en annan syn på saker och ting än vad man själv har så det är väl inget konstigt eller hur?!

  3. M Fjällström:
    16 augusti, 2024

    Ba går i ” Musks ” ledband , Han har uppenbarligen genom påtryckningar lyckats överföra sin fientliga inställning och vägran att tillåta Arbetare att förena sig och samarbeta för bättre villkor. Dom som vill försöka påverka den stora tid av sitt liv dom lägger på sitt arbete, bidrag till samhället, är inte önskade av Musk ( och Trump ). Ett synsätt vi inte varpå människors rättigheter att kunna påverka sina liv. Sorgligt att något från slaveriets tid ges tillfälle att flyta upp till ytan i vårat land. Vi / Ni har möjligheten att vända på påtryckningskampanjen , tydliggöra vår syn på rättigheten att förena sig för att få det bättre. Föra över våra tankar om ett bra samhälle och därigenom hjälpa våra Amerikanska arbetarvänner ( våra släktingar ) att få samma möjligheter som vi har hos oss i Sverige, Norden och Europa. Tukta ” BA ”

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Industrifacken säger nej till 7,7 procent i treårigt avtal

Avtal 2025. Arbetsgivarna inom industrin har godkänt ett medlingsbud på en 7,7-procentig löneökning på 36 månader. Facken inom industrin säger nej och kallar budet oacceptabelt.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.