Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel
Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.
Stämningen från Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) kom in till Arbetsdomstolen den 17 juli, mitt i semestertider. Det gäller det varsel som Svenska Transportarbetareförbundet lade den 15 december förra året – sympatiåtgärder till stöd för IF Metalls rätt att teckna kollektivavtal med Tesla.
För Svenska Transportarbetareförbundet kom stämningen från den största motparten som en blixt från klar himmel.
– Mycket förvånar mig. Dels det faktum att BA inte på något vis i förväg meddelar oss om att de kommer att stämma oss, dels att de är den enda arbetsgivarorganisation inom Svenskt Näringsliv som inte förstår varslet. Flera andra förbund har ju lagt varsel mot sina motparter på liknande sätt utan att det kommit några invändningar och framför allt inte några stämningar, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
– Det är ju också märkligt att de som arbetsgivarorganisation inte tar ställning för kollektivavtalet utan i stället försöker förhindra en sympatiåtgärd som är lagd just för att uppnå kollektivavtal.
Parterna är oeniga om fackförbundets skyldighet att meddela omfattningen av stridsåtgärderna enligt lagen om medbestämmande, mbl.
Biltrafikens Arbetsgivareförbund lämnade in en varselinvändning i december, men anser att stridsåtgärderna sedan genomfördes utan hänsyn till invändningarna. De förhandlingar om tvisten som genomförts, i januari och april, gav enligt BA inget resultat.
Arbetsgivarorganisationen yrkar nu på ett allmänt skadestånd på 50 000 kronor för brott mot mbl.
Försök att hantera konflikten
Transportarbetaren har varit i kontakt med Jan Bergman, BA:s arbetsrättschef. Han svarar i mejl på frågan varför stämningen kom först nu:
– Anledningen till att vi avvaktade med ingivande av stämningsansökan är att BA och Transport först hanterade tvisten genom förhandlingar men när parterna inte kunde enas avslutades dessa i våras. Därefter har BA haft tre månader på sig att ansöka om stämning, vilket vi har använt oss av.
Arbetsgivarorganisationens jurist framhåller också den fredsplikt som gäller:
– När Transport varslade om sympatiåtgärder mot BA till förmån för IF Metall så önskade Transport utnyttja en undantagsbestämmelse som gör det möjligt – under vissa förutsättningar – att inte vara bunden av fredsplikten. Transports förpliktelser är därför i förhållande till BA, inte dess medlemmar. Det är alltså i förhållande till BA som Transport har varit otydlig.
Arbetsgivarorganisationen hävdar att Transport skapat oacceptabla oklarheter kring varslets omfattning och hänvisar i stämningen till praxis i Arbetsdomstolen och att det i varslet skulle angetts tydligt när, var och hur stridsåtgärderna skulle slå ut. Det för att de utsatta företagen på ett rimligt vis ska kunna förbereda sig: ”För att kunna vidta motåtgärder, eller åtminstone kunna överväga en hantering, behöver den angripne i ett fall som detta veta vilka företag och vilka arbetsplatser som omfattas av varslet” skriver Biltrafikens Arbetsgivareförbund i stämningsansökan.
Enligt Transportarbetareförbundets ordförande är det resonemanget obegripligt.
– De påstår att de inte kan veta vilka företag som utför arbete relaterat till Tesla men det är ju ingenting vi kräver. Självklart är det de enskilda företagen som har koll på vad de gör, inte deras arbetsgivarorganisation, säger Tommy Wreeth.
Transports varsel om sopblockad från december förra året lades mot samtliga BA:s medlemsföretag inom åkeri och renhållning. Totalt berörs mer än 3 000 företag av blockaden mot att hämta avfall från någon av Teslas anläggningar i Sverige.
Kan BA:s agerande komma att försvåra också i kommande avtalsförhandlingar?
– Deras agerande riskerar givetvis att våra relationer blir sämre, men det kan jag väl leva med om det är så de vill ha det, säger Tommy Wreeth.
När parterna möts i Arbetsdomstolen är ännu inte klart. Något datum för förberedande genomgång eller förhandlingar är inte satt.