Arbetsgivare till storms mot oklara cabotageregler
Åkare, lastbilschaufförer och Transport välkomnar de nya sanktionsavgifterna för olaglig inrikestrafik, så kallat cabotage. Men Transportindustriförbundet går på tvärs. Förbundet organiserar landets speditörer och vill hejda vad det upplever som att polisen nu även stoppar och bötfäller laglig trafik.
Transportindustriförbundet ryter ifrån på sin hemsida och gör klart att man kommer att skriva till både regeringen, Rikspolisen, riksåklagaren och EU-kommissionen för att försöka åstadkomma ”en grundläggande respekt för och förståelse för och tillämpning av EU-rätt.” Enligt förbundet handlar det om att utländska transportföretag, som utför lagliga transporter i Sverige, inte ska hindras av polisen, utan möjlighet till rättslig prövning.
Blir den rättsliga tillämpningen inte tydligare hotar felaktiga beslut av polisen att hamna i allmän domstol eller skickas till EU-kommissionen för tolkning av gällande EU-rätt, skriver Arbetsgivarförbundet.
Inom åkeribranschen i stort har de strängare cabotagereglerna beskrivits som en framgång. Från den 1 januari i år har polisen rätt att stoppa och utkräva en straffavgift av förare som bryter mot EU:s cabotageregler. Bestämmelserna ger utländska åkerier rätt att köra inrikestrafik i andra länder, men i begränsad omfattning. Media har rapporterat om flera utländska lastbilar, där förarna stoppats och krävts på 40 000 kronor vardera, i böter för olagliga transporter i Sverige.
– Den som bryter mot reglerna ska självklart drabbas av sanktioner, säger Tommy Pilarp, Transportindustriförbundets förbundsdirektör och jurist. Om någon gör en fjärde inrikestransport så är det ett brott mot cabotagereglerna. Eller om någon kör sin tredje transport åtta dagar efter lossningen – och då är det sanktion som gäller.
– Men vi har sett hur fordon stoppas trots att de kör helt inom reglerna. Vi beskriver flera fall på hemsidan, forsätter han.
Transportindustriförbundet ingår i Transportgruppen tillsammans med Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, som arbetat för striktare regler tillsammans med Transport. Men på sin webbsida anför nu medlemsförbundet att man ”erfarit att utländska chaufförer och transportföretag av polis hindras från att utföra transporter i Sverige efter sju dagar räknat från det att fordonet anländer till Sverige oavsett form av transport som utförs.”
Arbetsgivarorganisationen påminner om att åkerier från andra länder får göra tre cabotagetransporter inom sju dagar i vårt land. Förbundet fortsätter:
”Denna sju-dagarsperiod skall dessutom enligt EU-förordningen räknas från det att den internationella transporten avslutas och den sista lossningen skett… och inte från den tidpunkt fordonet anländer till Sverige. Det finns dock inget krav på att förare måste lämna landet efter sju dagar.”
Transportindustriförbundet påpekar också att utländska transportbolag, som utför så kallade kombitransporter inom Sverige, inte omfattas av någon sjudagars-regel. Man framhåller att åkerierna därmed är ”oförhindrade att utföra dessa transporter under en sammanhängande tidsrymd överstigande sju dagar”.
Från och med den 15 mars i år kommer polisen även att få möjlighet att ”klampa”, låsa fast, fordon vid misstanke om olaglig cabotagekörning. Därför brinner det i knutarna att lösa upp frågetecknen, betonar arbetsgivarförbundet, som ”på goda grunder” anser sig kunna ifrågasätta flera ingripanden från polisens sida.