Arbetsgivaren har sagt upp avtal om dubbelbemanning
Arbetsgivaren Almega tjänsteförbunden har sagt upp överenskommelsen om dubbelbemanning för värdetransporter. – Det känns som att företagen har gjort riskbedömningar utifrån att tjäna pengar, inte utifrån de anställda, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.
Konflikten mellan Transport och Almega handlar om arbetsmiljön för värdetransportörer. Sedan 1995 har arbetsgivarna och facket varit överens om att transporterna i huvudsak ska bemannas av två anställda. Det regleras i en bilaga till kollektivavtalet.
Nu vill dock ett av de två värdetransportföretagen, Nokas värdehantering, komma bort från kravet på dubbelbemanning. I samarbete med Transport har bolaget därför gjort ett försök med ensambemannade bilar.
– Tyvärr kom vi inte överens om exakt hur vi skulle lösa alla problem efter pilotprojektet, berättar Jerker Nilsson, som är ombudsman med ansvar för säkerhetsavtalet.
Bilagan om dubbelbemanning kan sägas upp med tre månaders uppsägningstid. Efter att Nokas och Transport inte kommit överens beslutade Almega under sommaren att göra just det.
Jerker Nilsson är orolig över vad som nu händer.
– Vi har varit överens om att dubbelbemanning är viktig för den psykosociala arbetsmiljön ända sedan bilagan skrevs. Nu får vi göra nya riskbedömningar. Det blir en helt ny situation, säger han.
Arbetsgivarna tror dock inte att skillnaden behöver bli så dramatisk.
Peter Lindgren är ansvarig för säkerhetsavtalet på Almega tjänsteförbunden. Han säger att den tekniska utvecklingen gör att dubbelbemanning inte längre behövs i alla fall.
– Säkerhetssystemen är helt annorlunda i dag, och värdetransportrån är inte alls lika vanliga som för 20 år sedan när bilagan kom till.
Kan inte det bero på just att ensambemanningen har tagits bort?
– Det är förstås svårt att mäta exakta orsaker till att antalet rån har minskat. Men vi tror att det i huvudsak beror på den tekniska utvecklingen med till exempel kameraövervakning.
Att helt ta bort dubbelbemanningen är arbetsgivarna inte intresserade av, säger Peter Lindgren.
– Vi vill föra en diskussion med Transport om hur en framtida bilaga kan se ut. Att vi nu har sagt upp den gamla bilagan ger företagen en viss frihet att göra en annan bedömning när det gäller till exempel transporter i glesbygd.