ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

I skrivande stund är vi mitt uppe i en brinnande och högintensiv avtalsrörelse. För tillfället för vi förhandlingar inom transportavtalet, miljöavtalet och bevakning. Utöver detta så är i princip alla övriga avtal på gång att börja förhandlas inom den närmaste framtiden.

Vi möts av en arbetsgivarorganisation som är oerhört samordnad runt industrins märke och som utöver det egentligen inte vill utveckla eller stärka kollektivavtalen i någon större omfattning. Intrycket man får är snarare tvärtom. Det mesta gällande löner, arbetstider och arbetsmiljö vill man flytta från fackligt inflytande till någon form av individbaserad verksamhet, där arbetsgivaren ska kunna göra upp med den anställde om det mesta, enskilt.

Vi möts också av en ganska arrogant attityd när det handlar om den så kallade prolongeringen. Den innebar ju att alla avtal flyttats fram sju månader efter utbrottet av covid-19 i våras. Detta komplicerar givetvis förhandlingarna utifrån att vissa branscher drabbats hårt av nedgången medan andra gått igenom krisen mer eller mindre oberörda.

En sak är säker, några mer prolongeringar blir det inte tal om i framtiden. Inte så länge jag kan påverka det. Med några få undantag är arbetsgivarnas nonchalanta och respektlösa agerande mot sin personal, som sliter och har slitit hårt under krisen, i det närmaste chockerande. Företagen kammar glatt hem vinster i kristider utan att för en sekund tänka på de anställda som ligger bakom dessa vinster.

Det finns dock företag som agerar annorlunda och som övriga borde ta lärdom av. DHL är ett av världens största transportföretag. Nyligen delade koncernen ut en så kallad ”covidbonus” på cirka 3 000 kronor till alla anställda inom bolaget, i hela världen.

Detta är ett agerande som flera företag borde överväga att följa, tycker jag. Det är för mig helt orimligt att inte företagen har mer heder och samvete i denna fråga.

Mitt resonemang kring avtalsrörelsen kan låta negativt men för min del är det tändvätska och inspiration. Arbetsgivarnas agerande gör att vi driver frågorna om löner, arbetstider och arbetsmiljö ännu hårdare.

Är det något man kan konstatera så är det att en stark fackförening behövs mer än någonsin.

För övrigt så vill jag under den rådande situationen avsluta med att uppmana er till fortsatt försiktighet och att vara rädda om er. Tillsammans reder vi ut även tuffa tider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Molin:
    24 november, 2020

    Arbetsgivarsidan har stora problem att få tag på kompetent personal till lager, terminaler och framför allt chaufförer. Gods- och paketmängd har inte minskat under pandemin, utan snarare ökat. Vi la våra förhandlingar, som vi skulle ha haft i våras på is, för att vi förstod att branschen behöver andrum och tid att analysera effekterna av restriktioner och stängda gränser. Vi i Transport och hela fackföreningsrörelsen tog sitt ansvar.
    När vi nu står med facit i hand och ser en bransch som klarar krisen utmärkt, förväntar sig arbetsgivarsidan att vi ska stå med mössan i hand och tacka för smulorna som erbjuds. Det är inget annat än respektlöst mot fackföreningsrörelsen och arbetstagarna som väntat på ett nytt avtal och som självklart ställt upp i en svår tid.
    Jag skulle bara vilja påminna arbetsgivarsidans delegation om att vi nu står utan fredsplikt och att en växande irritation över oviljan att gå oss till mötes i våra krav frodas ute på våra arbetsplatser.
    Stridsviljan bland medlemmarna blir allt starkare och det är ni som göder den.
    Jag hoppas att ni snart inser vad ni har att förlora på er hårdnackade inställning och att ni återkommer till förhandlingsbordet med förnuft och reson. Vi har hela tiden varit öppna för konstruktiva samtal och är det fortfarande. Men tålamodet i Transportarbetareförbundets delegation och hos arbetare ute i landet börjar tryta och vi behöver få något som tyder på att det finns en genuin vilja att komma framåt.

    Björn Molin, terminalarbetare och representant i delegationen för transportavtalet.

  2. Andreas:
    24 november, 2020

    Hej! Jobbar för Carrier Transport AB som underleverantör åt DHL. Den bonus du nämner verkar vara endast för DHLs direkt anställda. Att arbetsgivare inte är samarbetsvilliga trots att dom rent generellt är "skyldiga" oss pengar är oacceptabelt. Vi har hållt företagen flytande igenom krisen och förtjänar samarbetsvilja åtminstone!

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.