Arbetsgivarna kör över Transports blockad
Bevakningsavtalet är fortfarande under förhandling och blockaden har slagit mot hela landet. Men nu kommer vittnesmål om att arbetsgivare river ner facklig information, tar in behovspersonal och skäller ut fackliga förtroendemän. Som svar väntar troligen en upptrappning av konflikten efter helgen.
– Jag har fått samtal från kollegor och medlemmar från hela landet. De är förtvivlade över hur arbetsgivarna har uppträtt, säger Stefan Andreasson, som är med i avtalsdelgationen.
När ett fackförbund varslar om en stridsåtgärd är det i regel fackförbundet som har tolkningsrätten, men arbetsgivarna har i det här fallet valt att själva tolka varslet. De anser, till skillnad från Transport, att behovsanställda är undantagna blockaden och låter därför behovare arbeta och tilldelas nya pass.
– Det ser jag som en direkt provokation mot Transport och det kommer att påverka samarbetet och förtroendet även efter konflikten, menar Stefan Andreasson.
Han har också fått rapporter om att facklig information på arbetsplatser har plockats ner av arbetsgivarna. Dessutom har han fått höra om anställda som blivit utskällda eller till och med utjagade från arbetsplatsen av sin chef.
– Jag har varit med länge, sedan Hasse Wahlströms tid, och jag har inte upplevt att arbetsgivarna har varit så här aggressiva och nonchalanta tidigare. Även om vi har våra skilda roller, och det har förekommit hårda ord, så har det ändå funnits en respekt förut, säger Stefan Andreasson.
Han hoppas att förbundet tar det här på allvar och fattar beslut om motåtgärder.
– I en konflikt måste både arbetstagare och arbetsgivare förhålla sig till de regler som finns. Även de som inte är medlemmar har rätt att vara neutrala i konflikten och att tacka nej till arbetsgivarna utan att straffas för det, säger Stefan Andreasson.
Jerker Nilsson, som leder förhandlingarna, har träffat Almega och upplyst dem om vad som händer på arbetsplatserna.
– Jag har berättat för dem att de anställda är rädda, arga, ledsna. Det förekommer hot och löften om våld och kärlek, det pratas till exempel om att gruppledare ska fråntas sin roll om de vägrar ringa in behovare, säger Jerker Nilsson.
Han är mycket upprörd över att arbetsgivarna har valt att tolka varslet på sitt sätt.
– Vi som organisation har författat det här varslet och det står att det ”omfattar samtliga arbetstagare”. I min värld är behovare också arbetstagare, även om företagen verkar ha en annan uppfattning, säger Jerker Nilsson.
Eftersom förhandlingarna går trögt och Transport står fortsatt långt ifrån Almega i planeras också för en möjlig upptrappning av konflikten efter helgen.
I information till medlemmarna på fredagen skriver Transport att ”vår motpart vill inte ens erbjuda bevakningsmedlemmar samma löneutveckling som andra arbetstagargrupper erhållit”.
Transport har redan fått släppa på flera stora krav och tänker inte ge efter mer. Sedan förhandlingarna inleddes har förbundet krävt en ettårig överenskommelse. Nu står det klart att man kommer behöva släppa det och acceptera ett treårigt avtal.
– Vi har inget val. Vi är intvingade i det här och gillar det inte. Det finns flera saker som vi har kompromissat om och längden och det ursprungliga lönepåslaget är två väsentliga krav som vi har släppt. Då kan vi inte sälja något annat i avtalet, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
Att arbetsgivarna väljer att tolka varslet på sitt sätt innebär dessutom att de pågående stridsåtgärderna inte får den effekt som var avsedd. Transport menar att det är ytterligare ett skäl att trappa upp konflikten.
– De försöker sätta våra medlemmar mellan varslet och oss och det kan vi inte acceptera, säger Lars Lindgren.
Tills vidare gäller fortsatt blockad mot mer- och övertidsarbete, stopp för nyanställningar och stopp för inhyrning av personal.
– Detta gäller för samtliga arbetstagare!, poängterar Jerker Nilsson.