”Arbetsgivarna vill urholka anställningsskyddet”

Efter att Transport i går strandade förhandlingarna om ett nytt avtal för miljöarbetarna närstuderade renhållarna i dag arbetsgivarnas digra kravlista. – Innebörden är att urholka anställningsskyddet och minska löntagarnas och fackets inflytande, summerar Jerker Nilsson.

Han är central ombudsman för Miljöarbetareavtalet och ingår i den delegation med renhållningsarbetare från landet, som sammanträdde på Transports förbundskansli på förmiddagen.

– Vi har suttit och gått igenom kraven från Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, och diskuterat strategier för hur vi ska gå vidare efter strandningen, förklarar Jerker Nilsson.

Listan innehåller 15 krav, varav många går igen från de likaså strandade förhandlingarna om ett nytt Transportavtal för chaufförer och terminalarbetare.

– I stora drag går kraven ut på att arbetsgivarna vill göra sig av med alla lokala överenskommelser och själva göra upp med enskilda anställda om allt från lön till arbetstider. Ytterst är det en fråga om ideologi, anser Nilsson.

Bland kraven finns:

• strikt fredsplikt, inga sympatiåtgärder ska kunna vidtas under avtalsperioden

• tydligare och mer lättförståeligt avtal

• provanställningstiden ska ökas från nuvarande 6 månader till ett år

• längre visstidsanställningar än en månad

• inga förhandlingar med facket ska krävas inför icke schemalagt arbete, som är svårt att planera i förtid. Arbetsgivaren ska i stället göra upp direkt med den enskilda anställda (I dag krävs förhandling med lokal facklig förtroendeman eller kontakt med Transport)

• möjlighet att utjämna arbetstider under ett helt år, efter att ha kommit överens med den enskilda medarbetaren (Renhållarna har 40 timmars arbetstid per vecka. Arbetsgivaren kan i dag ”utjämna” arbetstiden till exempelvis 30 timmar ena veckan och 50 den andra under max 14 dagar, därutöver krävs facklig förhandling)

• lägre ingångslön för nyanställda som saknar C-behörighet på körkortet (lastbil) och/eller YKB (Yrkeskompetensbevis)

• försämring av helglön, den ska räknas från måndag-fredag, i stället för nuvarande räkning från måndag till lördag

• frysning av traktamentet på nuvarande nivå

• dispens om övertid, dvs över 200 timmar (och därutöver ytterligare 150 timmar) ska inte fodra överenskommelser med facket, utan i stället göras upp direkt med berörd anställd

• vid utbildning ska endast grundlön, räknat per timme betalas ut, oavsett om kursen sker på kvällstid eller helg (därmed försvinner ob-tillägget och premiekompensationen.)

• ackordslistan ska tas bort (tillämpas i dag på renhållningsbolag i Stockholm och skulle medföra inkomstbortfall på flera tusenlappar för enskilda)

• individuell lön – en del av lönehöjningen som beslutas centralt ska förhandlas lokalt. Inget besked om hur stor del.

– Vi har sagt nej till alla krav, utom tydligare och mer lättlästa avtal. Det har vi inga problem med, under förutsättning att ingenting i betydelsen ändras, säger Jerker Nilsson.

Att Transport däremot skulle gå med på strikt fredsplikt är helt uteslutet.

– Det är ju det enda vapen vi har och skulle gå emot hela den fackliga ideologin.

Nilsson kan heller inte förstå varför arbetsgivare ska behöva testa anställda, på provanställning under ett helt år.

– Så lång inkörningsperiod innan man kan börja leverera som sopgubbe kan aldrig behövas. Jag tror mer det handlar om att urholka anställningsskyddet och skapa mer otrygga, medgörliga anställda.

– Hela kravlistan andas att motparten inte vill ha med Transport att göra. Man vill sköta allt själv med anställda som får svårt att säga emot, när arbetsgivaren går på en och en. Solidariteten splittras.

Utjämningen av arbetstiden under ett helt år uppfattar Nilsson också som allvarlig, i synnerhet för anställda som jobbar på semesterorter med många sommargäster och hög arbetsbörda.

– I förlängningen kan det innebära väldigt långa arbetsdagar under sommarhalvåret och mindre vinterarbete. Vi ska komma ihåg att miljöarbetare har ett fysiskt tungt arbete som sliter hårt på kroppen. En jämn arbetsbelastning under året är bäst för att motverka förslitningsskador och sjukskrivningar, framför Nilsson.

Lägre ingångslöner för sämre körbehörighet sätter han också ett stort frågetecken kring, eftersom arbetsgivarna, enligt honom, inte vill anställa medarbetare som inte kan köra lastbil.

Vill motparten inte betala sina anställda för utbildning på kvällar och helger föreslår Nilsson att kurserna förläggs på dagtid. Stockholmsgubbarnas ackordslista vill han och delegationen också bevara. Efter en dom i Arbetsdomstolen har arbetsgivarna redan möjlighet att betala månadslön, anför han.

Individuella löner, som godkänns av flertalet fackförbund i dag, ger Transport kalla handen till. Kompisskap med chefen ska inte ge utslag i lönekuvertet, menar Jerker Nilsson.

– Vill arbetsgivare premiera någon står den möjligheten alltid öppen, men det ska ske efter mätbara kriterier som exempelvis behörighet att köra alla fordon inom ett företag. Rädda anställda skapar inga kreativa arbetsplatser, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?