”Arbetsgivarna vill urholka anställningsskyddet”
Efter att Transport i går strandade förhandlingarna om ett nytt avtal för miljöarbetarna närstuderade renhållarna i dag arbetsgivarnas digra kravlista. – Innebörden är att urholka anställningsskyddet och minska löntagarnas och fackets inflytande, summerar Jerker Nilsson.
Han är central ombudsman för Miljöarbetareavtalet och ingår i den delegation med renhållningsarbetare från landet, som sammanträdde på Transports förbundskansli på förmiddagen.
– Vi har suttit och gått igenom kraven från Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, och diskuterat strategier för hur vi ska gå vidare efter strandningen, förklarar Jerker Nilsson.
Listan innehåller 15 krav, varav många går igen från de likaså strandade förhandlingarna om ett nytt Transportavtal för chaufförer och terminalarbetare.
– I stora drag går kraven ut på att arbetsgivarna vill göra sig av med alla lokala överenskommelser och själva göra upp med enskilda anställda om allt från lön till arbetstider. Ytterst är det en fråga om ideologi, anser Nilsson.
Bland kraven finns:
• strikt fredsplikt, inga sympatiåtgärder ska kunna vidtas under avtalsperioden
• tydligare och mer lättförståeligt avtal
• provanställningstiden ska ökas från nuvarande 6 månader till ett år
• längre visstidsanställningar än en månad
• inga förhandlingar med facket ska krävas inför icke schemalagt arbete, som är svårt att planera i förtid. Arbetsgivaren ska i stället göra upp direkt med den enskilda anställda (I dag krävs förhandling med lokal facklig förtroendeman eller kontakt med Transport)
• möjlighet att utjämna arbetstider under ett helt år, efter att ha kommit överens med den enskilda medarbetaren (Renhållarna har 40 timmars arbetstid per vecka. Arbetsgivaren kan i dag ”utjämna” arbetstiden till exempelvis 30 timmar ena veckan och 50 den andra under max 14 dagar, därutöver krävs facklig förhandling)
• lägre ingångslön för nyanställda som saknar C-behörighet på körkortet (lastbil) och/eller YKB (Yrkeskompetensbevis)
• försämring av helglön, den ska räknas från måndag-fredag, i stället för nuvarande räkning från måndag till lördag
• frysning av traktamentet på nuvarande nivå
• dispens om övertid, dvs över 200 timmar (och därutöver ytterligare 150 timmar) ska inte fodra överenskommelser med facket, utan i stället göras upp direkt med berörd anställd
• vid utbildning ska endast grundlön, räknat per timme betalas ut, oavsett om kursen sker på kvällstid eller helg (därmed försvinner ob-tillägget och premiekompensationen.)
• ackordslistan ska tas bort (tillämpas i dag på renhållningsbolag i Stockholm och skulle medföra inkomstbortfall på flera tusenlappar för enskilda)
• individuell lön – en del av lönehöjningen som beslutas centralt ska förhandlas lokalt. Inget besked om hur stor del.
– Vi har sagt nej till alla krav, utom tydligare och mer lättlästa avtal. Det har vi inga problem med, under förutsättning att ingenting i betydelsen ändras, säger Jerker Nilsson.
Att Transport däremot skulle gå med på strikt fredsplikt är helt uteslutet.
– Det är ju det enda vapen vi har och skulle gå emot hela den fackliga ideologin.
Nilsson kan heller inte förstå varför arbetsgivare ska behöva testa anställda, på provanställning under ett helt år.
– Så lång inkörningsperiod innan man kan börja leverera som sopgubbe kan aldrig behövas. Jag tror mer det handlar om att urholka anställningsskyddet och skapa mer otrygga, medgörliga anställda.
– Hela kravlistan andas att motparten inte vill ha med Transport att göra. Man vill sköta allt själv med anställda som får svårt att säga emot, när arbetsgivaren går på en och en. Solidariteten splittras.
Utjämningen av arbetstiden under ett helt år uppfattar Nilsson också som allvarlig, i synnerhet för anställda som jobbar på semesterorter med många sommargäster och hög arbetsbörda.
– I förlängningen kan det innebära väldigt långa arbetsdagar under sommarhalvåret och mindre vinterarbete. Vi ska komma ihåg att miljöarbetare har ett fysiskt tungt arbete som sliter hårt på kroppen. En jämn arbetsbelastning under året är bäst för att motverka förslitningsskador och sjukskrivningar, framför Nilsson.
Lägre ingångslöner för sämre körbehörighet sätter han också ett stort frågetecken kring, eftersom arbetsgivarna, enligt honom, inte vill anställa medarbetare som inte kan köra lastbil.
Vill motparten inte betala sina anställda för utbildning på kvällar och helger föreslår Nilsson att kurserna förläggs på dagtid. Stockholmsgubbarnas ackordslista vill han och delegationen också bevara. Efter en dom i Arbetsdomstolen har arbetsgivarna redan möjlighet att betala månadslön, anför han.
Individuella löner, som godkänns av flertalet fackförbund i dag, ger Transport kalla handen till. Kompisskap med chefen ska inte ge utslag i lönekuvertet, menar Jerker Nilsson.
– Vill arbetsgivare premiera någon står den möjligheten alltid öppen, men det ska ske efter mätbara kriterier som exempelvis behörighet att köra alla fordon inom ett företag. Rädda anställda skapar inga kreativa arbetsplatser, säger han.