Grafik bidragsjobb bilvård och taxi 2018
Close
Antalet personer med bidragsjobb inom bilvård och taxi 2018.
Close
Granskning: Anställningsstöd

Arbetskraft till extrapris

Bidragsjobb. Förra året fick över 7 400 personer lönebidrag, nystartsjobb eller andra bidragsjobb i branscher knutna till transporter. Två branscher sticker ut. Taxi och bilvård. Hur lätt är det som företagare att få tag i personer med anställningsstöd? Vi kollade.

Som fackförbund har Transport under lång tid kritiserat bidragsjobben.

Inte själva anställningsstöden i sig, utan att de beviljas i branscher där människor riskerar att utnyttjas och där konkurrensen kan snedvridas.

Taxi är ett exempel. Efter avregleringen 1990 råder överetablering och lönsamheten är generellt sett låg bland åkerierna.

Ändå har staten, genom Arbetsförmedlingarna, pumpat in mängder av anställningsstöd i taxinäringen. Vanligast är nystartsjobb, men även lönebidrag och den nya stödformen – introduktionsjobb förekommer. Totalt är det nästan 1 000 förare som fick bidragsjobb under 2018. Åren före var det ännu fler.

Lönebidrag är speciellt. Det ska ges till personer med nedsatt arbetsförmåga och stödet är tänkt att täcka anpassningar som kan behövas på arbetsplatsen. Vilka anpassningar kan göras för en taxiförare där de fullbetalande kunderna rimligen inte ens vet att det är en person som kan behöva särskild hänsyn?

Siffror från Arbetsförmedlingen visar att bidragsjobben ökar i bilvårdsföretagen. Det gäller även de nya introduktionsjobben, som ersatt flera tidigare bidragsformer. Sammanlagt är det omkring 1 400 personer som fick anställningsstöd för att vårda bilar förra året.

Hur går det egentligen till när arbetsgivare får bidrag?

Transportarbetaren ringde några Arbetsförmedlingar och utgav sig för att vara arbetsgivare. Med en liten bilvårdsfirma. Målet var att få tag i en anställd med bidrag. Första frågan vi ställde var just det: Kan vi räkna med att få ett anställningsstöd?

Ingen arbetsförmedlare reagerade negativt på frågan. Och ingen frågade om arbetsmiljö, handledning eller om firman över huvud taget har någon erfarenhet av att ha anställd personal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas jonsson:
    17 april, 2019

    Jag är egen företagare som söker mer struktur i bilvårdsbranschen.jag kommer slå upp portarna i maj och kommer teckna kollektiv avtal. När jag kommer anställa någon eller några kommer jag ta även dem som står lite längre från arbetsmarknaden med bidrag från arbetsförmedlingen så gör det inte så mycket om det tar längre tid för dem att lära sig yrket men jag vill inte utnyttja folk som vissa gör och säger upp dem innan prov anställningen tar slut. Det kommer kosta mycket att utbilda dem och därför är jag rädd om de jag kommer anställa. Om jag tar emot någon på mitt företag som praktikant så är det för att se om intresse finns för yrket och viljan att lära sig annars kommer jag avbryta praktiken för att inte ge falska förhoppningar. Jag efterlyser att transport gör som hotel och restaurang facket har med schysta vilkor så kunderna kan se att man är en seriös arbetsgivare både på nätet och i lokalen. Snälla hjälp mig så det blir ordning och reda i min bransch.

  2. Maria Johansson:
    1 april, 2019

    Lönebidrag borde vara förbjudet!Hörde på radion för några år sedan om att det klagades om att det inte gick att konkurrera med ett taxiföretag i Stockholm som hade nästa alla sina chaufförer med lönebidrag.Mer tänker jag inte kommentera detta,då det borde vara självklart för alla att detta inte är sunt och snedvrider konkurrensen.........hm hm......

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.