Grafik bidragsjobb bilvård och taxi 2018
Close
Antalet personer med bidragsjobb inom bilvård och taxi 2018.
Close
Granskning: Anställningsstöd

Arbetskraft till extrapris

Bidragsjobb. Förra året fick över 7 400 personer lönebidrag, nystartsjobb eller andra bidragsjobb i branscher knutna till transporter. Två branscher sticker ut. Taxi och bilvård. Hur lätt är det som företagare att få tag i personer med anställningsstöd? Vi kollade.

Som fackförbund har Transport under lång tid kritiserat bidragsjobben.

Inte själva anställningsstöden i sig, utan att de beviljas i branscher där människor riskerar att utnyttjas och där konkurrensen kan snedvridas.

Taxi är ett exempel. Efter avregleringen 1990 råder överetablering och lönsamheten är generellt sett låg bland åkerierna.

Ändå har staten, genom Arbetsförmedlingarna, pumpat in mängder av anställningsstöd i taxinäringen. Vanligast är nystartsjobb, men även lönebidrag och den nya stödformen – introduktionsjobb förekommer. Totalt är det nästan 1 000 förare som fick bidragsjobb under 2018. Åren före var det ännu fler.

Lönebidrag är speciellt. Det ska ges till personer med nedsatt arbetsförmåga och stödet är tänkt att täcka anpassningar som kan behövas på arbetsplatsen. Vilka anpassningar kan göras för en taxiförare där de fullbetalande kunderna rimligen inte ens vet att det är en person som kan behöva särskild hänsyn?

Siffror från Arbetsförmedlingen visar att bidragsjobben ökar i bilvårdsföretagen. Det gäller även de nya introduktionsjobben, som ersatt flera tidigare bidragsformer. Sammanlagt är det omkring 1 400 personer som fick anställningsstöd för att vårda bilar förra året.

Hur går det egentligen till när arbetsgivare får bidrag?

Transportarbetaren ringde några Arbetsförmedlingar och utgav sig för att vara arbetsgivare. Med en liten bilvårdsfirma. Målet var att få tag i en anställd med bidrag. Första frågan vi ställde var just det: Kan vi räkna med att få ett anställningsstöd?

Ingen arbetsförmedlare reagerade negativt på frågan. Och ingen frågade om arbetsmiljö, handledning eller om firman över huvud taget har någon erfarenhet av att ha anställd personal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas jonsson:
    17 april, 2019

    Jag är egen företagare som söker mer struktur i bilvårdsbranschen.jag kommer slå upp portarna i maj och kommer teckna kollektiv avtal. När jag kommer anställa någon eller några kommer jag ta även dem som står lite längre från arbetsmarknaden med bidrag från arbetsförmedlingen så gör det inte så mycket om det tar längre tid för dem att lära sig yrket men jag vill inte utnyttja folk som vissa gör och säger upp dem innan prov anställningen tar slut. Det kommer kosta mycket att utbilda dem och därför är jag rädd om de jag kommer anställa. Om jag tar emot någon på mitt företag som praktikant så är det för att se om intresse finns för yrket och viljan att lära sig annars kommer jag avbryta praktiken för att inte ge falska förhoppningar. Jag efterlyser att transport gör som hotel och restaurang facket har med schysta vilkor så kunderna kan se att man är en seriös arbetsgivare både på nätet och i lokalen. Snälla hjälp mig så det blir ordning och reda i min bransch.

  2. Maria Johansson:
    1 april, 2019

    Lönebidrag borde vara förbjudet!Hörde på radion för några år sedan om att det klagades om att det inte gick att konkurrera med ett taxiföretag i Stockholm som hade nästa alla sina chaufförer med lönebidrag.Mer tänker jag inte kommentera detta,då det borde vara självklart för alla att detta inte är sunt och snedvrider konkurrensen.........hm hm......

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.