”Arbetslösa känner sig jagade”
Det nya rapporteringssystemet för arbetslösa visade sig vara besvärligt för alla inblandade – a-kassorna, Arbetsförmedlingen och de arbetssökande. Som följd var a-kassorna milda i sina bedömningar av vilka som hade rätt till ersättning i oktober.
Den första september i år började de nya reglerna för a-kassan gälla. Det innebar bland annat ett nytt system med aktivitetsrapporter från de arbetssökande och sanktioner om rapporterna inte lämnas i tid.
Aktivitetsrapporterna ska lämnas i början av varje månad och innehålla information om vilka arbeten man sökt eller vilka typer av åtgärder man vidtagit för att förbättra sin situation under den gångna månaden. Om en aktivitetsrapport inte lämnas eller den arbetssökande inte har skött sitt jobbletande rapporterar Arbetsförmedlingen vidare till respektive a-kassa, som får utreda vad som har hänt och besluta om sanktioner. Exempel på sanktioner är en varning eller indragen ersättning.
På grund dåligt uppdaterade register, bristande teknik och information hos Arbetsförmedlingen uppstod flera missförstånd om vem som är rapporteringsskyldig och hur rapporteringen skulle genomföras. Den knackiga starten ledde till att flera av LO:s a-kassor avstod från sanktioner mot de arbetssökande som missat att lämna aktivitetsrapporter. På Transports a-kassa har man valt att bara skicka brev till de berörda med information om att A-kassan inte kommer att vida några sanktioner denna gång.
Carin Florell, kassaföreståndare, och Berit Andersson, biträdande kassaföreståndare, på Transports a-kassa tycker de nya aktivitetsrapporterna är problematiska. De berättar att de märkt att Arbetsförmedlingen inte varit tillräckligt förberedd. Det nya systemet har inte testats innan det tagits i bruk.
– Ibland vet inte arbetsförmedlingens handläggare vem som ska göra vad, om det är vårt eller deras ansvar när vissa beslut ska tas eller saker utredas, säger Carin Florell.
– Sen har det blivit jobbigare för de arbetssökande, jag tror att de känner sig jagade. Dessutom är det svårt för de som saknar datorvana eftersom allt sker digitalt, tillägger Berit Andersson.
Tanken med aktivitetsrapporterna har varit att frigöra resurser på Arbetsförmedlingen för att kunna ge mer hjälp till den arbetssökande. Detta ska uppnås bland annat genom att den arbetssökande själv gör en större del av arbetet genom att fylla i sina egna rapporter. Men nu måste istället handläggaren på Arbetsförmedlingen gå igenom rapporterna så att de kan ge a-kassan besked om den arbetssökande uppfyllt kraven för att få ersättning.
– Det har blivit mer byråkrati och mer jobb på både a-kassan och Arbetsförmedlingen, så man undrar ju hur Arbetsförmedlingen ska ha tid att coacha de arbetssökande. Det märks att det här politiska beslutet inte varit förankrat hos Arbetsförmedlingen, säger Carin Florell.
Det nya sanktionssystemet är Carin Florell och Berit Andersson däremot mer positiva till. De är överens om att det är viktigt att det händer något när man inte sköter sitt arbetssökande. Men de tycker också att det är bra att upptrappningen av eventuella sanktioner är mjukare än tidigare. Om man exempelvis missköter sitt arbetssökande får man först en varning, sedan en dags avstängning från ersättning, sedan fem dagar, sedan tio dagar och till sist mister man sin ersättning helt. I det gamla systemet drabbades man hårdare snabbare.
– Nu är det det här som gäller, så vi får hoppas att rapporteringen fungerar bättre nästa månad, avslutar Berit Andersson.