Arbetsmiljön brister på bensinmackar
Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.
– Jag blev förvånad, säger Mikael Wahlberg, Transports regionala skyddsombud som var med vid en inspektion i Örebro.
– Där fanns inget system för att hålla koll på om anställda råkar ut för tillbud. Stationschefen hade inte fått rätt förutsättningar att vara chef, och hade inte kompetens när det gäller arbetsmiljö. Det är förvånansvärt i en stor koncern som Circle K.
Anna Skoglund heter Arbetsmiljöverkets (AV) inspektör som gjorde besöken i Örebro, Nora och Kristinehamn. Hon är lite mer försiktig i sina uttalanden:
– Det här är ett första steg. Nu har stationerna ett par, tre månader på sig att svara mig och göra något åt problemen.
Problemen, som de beskrivs i AV:s inspektionsmeddelande, uttrycks lite olika för de tre olika stationerna. I stort handlar det om:
- Brist på kunskap, befogenhet och resurser hos dem som har uppgifter i mackarnas systematiska arbetsmiljöarbete. ”Ni kanske inte uppmärksammar alla risker, och då kan riskerna leda till att era arbetstagare blir sjuka eller skadar sig i jobbet”, skriver AV.
- Brist på rutiner när det gäller riskbedömningar, handlingsplaner och kontroller av det förebyggande arbetsmiljöarbetet.
- Brist på rutiner kring rapportering av olycksfall, men också att och hur tillbud (nästan-olyckor eller oönskade händelser) ska rapporteras.
- Brist på rutiner för att utreda orsakerna till olyckor och tillbud.
- På en av mackarna påtalar AV att det saknas undersökning och riskbedömning av hur den ergonomiska belastningen kan vara hälsofarlig. På en annan efterlyser AV en undersökning av eventuella risker med ensamarbete, nattarbete och hot och våld mot de anställda.
– Jag kan inte uttala mig om det här är ett resultat av systemfel högre upp i företaget, säger Anna Skoglund.
Transportarbetaren riktar frågan till Circle K, och blir hänvisad till kommunikationschefen Maria Philipson som levererar ett allmänt och skriftligt svar:
”Hos oss på Circle K är arbetsmiljö mycket viktig och något som vi lägger stort fokus på. Vi har rutiner för hur vi systematiskt jobbar med arbetsmiljön hos oss.
Vid eventuella brister så tas omedelbart en plan fram för hur dessa ska åtgärdas. Den processen är i gång gällande dessa tre fall.”