Arbetsmiljön kontrolleras på sjömackar

Under sommaren råder högtryck på landets sjönära bensinmackar. Men långt ifrån alla följer de regler som finns när det gäller sommarjobbande ungdomar.

Sälja glass, binda fast båtar i bryggan och fylla på bensin. Arbetsuppgifterna på en bensinmack vid vattnet kan variera stort under sommaren. Men alla uppgifter lämpar sig inte för minderåriga.

– De vanligaste felen är nog att de tankar båtar och ensamma hanterar kassan, kanske till och med går till banken med pengar, säger Hans Karlsson, inspektör på arbetsmiljöverket i Stockholm, som sedan förra året gjort en särskild kontroll av förhållanden på skärgårdens bensinmackar.

På somrarna satsar Arbetsmiljöverket lite extra på att kontrollera arbetsförhållanden för just ungdomar.  Många sommarjobbar, kanske för första gången, och det är inte alla arbetsgivare som vet vad som gäller. I Stockholm drog man igång kontroller av just sjömackar sedan myndigheten fått in flera rapporter om missförhållanden.

I år besökte Hans Karlsson och en kollega fyra sjömackar, varav en väntar ett återbesök eftersom ägaren inte var på plats. Hans Karlsson tycker sig se att verkets arbete lönar sig. Alla tre inspekterade mackar skötte sig när det gällde minderåriga anställda. På en mack hade ett års betänketid gjort resultat.

– Jag var där i fjol och då ville de inte prata med oss. De ville att vi skulle boka tid för att komma ut, så vi skickade på dem massa informationsmaterial om regler för minderåriga i verksamheten.

– När vi var ute på samma mack i år var mycket mer villiga att prata. Enligt uppgift fanns det minderåriga i verksamheten tidigare, men tydligen har man tagit till sig av informationen.

Reglerna kring vilka arbetsuppgifter som minderåriga får utföra är många. Till exempel får man inte hantera bensin. Man får heller inte arbeta med kontanthantering utan en närvarande vuxen. Minderåriga ska också ha en ansvarig handledare och få ordentlig introduktion på arbetsplatsen.

Trots det är det är det ingen ovanlig syn med unga killar och tjejer som servar båtar och står i kassan ensamma på sjömackar under sommaren.

– Det kan ju ha flera orsaker. Dels okunskap, men det kan också finnas ekonomiska aspekter, att man betalar väldigt lite för de här jobben och utnyttjar ungdomar, säger Hans Karlsson.

Även Transports Stockholmsavdelning har tagit sig en titt på arbetsmiljön i skärgården. Liksom arbetsmiljöverket besökte regionala skyddsombudet Jorma Ström tillsammans med två medlemmar flera mackar tidigare under sommaren. Även för Transport är bakgrunden till granskningen tidigare rapporter om missförhållanden.

– För några år sen kom vi underfund med att mackarna hade minderåriga som jobbade utan att någon fullvuxen överhuvudtaget var på plats.

Transports delegation stötte dock på hinder i sin granskning. På många ställen drivs sjömackarna av privata entreprenörer, båtklubbar eller butiker och inte av de olika bensinbolagen. Resultatet blir att de inte längre är kollektivavtalsbundna till Transport.

Trots det hann man med sex besök och kunde konstatera att det mesta såg bra ut i år.

Efter semestrarna ska Jorma Ström sätta sig ner tillsammans med Arbetsmiljöverket för att diskutera resultaten. Förutom förhållanden för minderåriga kommer han ta upp frågan om säkerhetsutrustning.

– Det finns ju ingen lag på det, men man funderar på varför folk som springer på flytpontoner och tankar båtar inte har några flytvästar?

– Det är så enkelt att snubbla på en slang och stå på öronen ner i vattnet. Det behöver ju inte vara så att man inte kan simma. Risken ligger i överraskningsmomentet eller att man slår i skallen någonstans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.