Arbetsmiljön största utmaningen
Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.
Klubbens kassör Peter Saltvik sitter vid datorn och gör en riskbedömning. Han sitter också i sektionsstyrelsen och är skyddsombud för Transport på APM Terminals.
En av de största utmaningarna för facket är att se till att arbetsmiljön är bra trots företagens många effektiviseringar. Grinden in på APM-området bemannades förr av hamnarbetare. Nu är den till viss del skött av digital avläsning och de manuella delarna sköts av personal anställd av bevakningsföretaget Avarn.
Peter Saltvik jobbar med lastning och lossning av containrar till och från järnvägen. Där är man också mitt i en digitaliseringsprocess där den stora utmaningen är att minska hälsoriskerna när färre personer ska göra jobbet och helst fortare.
– Historiskt sett så är vi ganska duktiga på att ta hand om den fysiska ohälsan. Vi har hittat hjälpmedel och bättre maskiner. Den nya sjukdomen på arbetsplatserna är den psykosociala ohälsan när det ska pressas och stressas. Det är mycket svårare att komma åt, säger Peter Saltvik.
På APM Terminals jobbar 173 personer. Det är färre än bara för fem år sedan. Transport har ett konkurrentfack i hamnarna: Hamnarbetarförbundet. Innan Hamnarbetarförbundet tecknade sitt andrahandsavtal var det många strejker i hamnen. I samband med det valde APM Terminals att gå från att ha extraanställda, som kallas blixt i Göteborg, till att använda sig av bemanningsföretag.
Där har Transport legat på och nu är de flesta bemanningsanställda heltidsanställda av Adecco och det har startats en fackklubb för Adecco-anställda hamnarbetare.
– Förr hade vi en liten överbemanning på alla hamnens delar, men nu är vi i stället underbemannade och så fyller de på med bemanningsanställda. Vi som är ordinarie ställer krav och är ganska bra på att hålla ihop. De bemanningsanställda har ibland lite svårare att säga ifrån eftersom de vill ha uppdragen. Där har vi börjat ta kontroll, nu organiserar vi över hälften av de bemanningsanställda i Transport, säger Daniel Börjesson.