Close
Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson är skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri.
Close

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Godset, som körs för Ica lastas i två plan. Taket är inte höjbart. På Tommy Nordberghs lastas först ett plan som sedan höjs upp. Därefter lastas bottenplanet. Vid lastning av bottenplanet vilar det övre planet, som kallas bordet, på lastklackar vid 1,6 meters takhöjd.

Vissa chaufförer ska ha hissat upp bordet så högt som går, vilket ger ytterligare fem centimeter i takhöjd, för att bättra på arbetsmiljön och då haft flera ton vilande på fyra vajrar. Skyddsombuden har varnat för livsfara och bett Arbetsmiljöverket att ingripa.

Vägen till myndighetens krav är en lång och komplicerad historia med allt från omplacerade skyddsombud, till kollapsade övre plan i dubbeldäckade bilar (länkar finns längst ner).

Arbetsmiljöverket har sedan dess genomfört en inspektion och tagit in synpunkter från fack och arbetsgivare. I veckan meddelade myndigheten att man överväger åtgärder och vite om tre punkter inte åtgärdas. Dessa är:

  1. Åkeriet ska ha rutiner och skriftliga rekommendationer för hur arbetstagare ska utföra kontroll och underhåll av lastplanen. Chaufförer ska också veta vem de ska kontakta när problem uppstår.
  2. Företaget ska ta fram skriftliga rutiner som beskriver hur arbetstagare ska rapportera ohälsa, olycksfall och tillbud.
  3. Tommy Nordberghs ska ha rutiner för att följa upp att det övre lastplanet används på det säkra sätt man bestämt.

Huvudskyddsombudet Kenneth Fransson, Transport:

– Vi är rätt nöjda med delar av svaret. De kräver att åkeriet ska vidta åtgärder. Arbetsgivaren har varit snabba och vill träffas för att gå igenom kraven och göra en handlingsplan.

– Problematiken för oss är att man fortfarande måste arbeta under ett tak som inte går att höja. Det är ergonomi som är dålig, och kravet vi ställt där har de avslagit. Jag överväger om vi ska överklaga det.

Arbetsmiljöverket skriver, med underlag från arbetsgivaren, att det tar ungefär 100 sekunder att lasta 30 burar. Slutsats:

”Trots att det kan uppfattas som ansträngande bedömer Arbetsmiljöverket att det inte utgör en sådan skadlig belastning att det finns anledning att ställa krav på att arbetsgivaren vidtar åtgärder utifrån de belastningsergonomiska förhållandena i verksamheten.”

Man har räknat med att trucken tar tre burar åt gången, alltså blir det tio vändor, tio sekunder vardera. Enbart tid i skåpet räknas.

Men vid lossning använder man en annan typ av truck. Som bara tar två burar åt gången, det tar betydligt längre tid, enligt huvudskyddsombudet Kenneth Fransson.

– När du kört från A till B. Gungat, skakat. Burarna har åkt isär och ihop. Då blir det som ett tetris. Det är inte så lätt att bara gå in och slita av det. Man får stå och dra och putta och trycka ihop det, säger han.

Företaget uppger att man har pratat med hälften av alla anställda chaufförer och ingen ska ha fått problem i ryggen av att lasta och lossa med en takhöjd på 1,6 meter.

Transportarbetaren har tidigare berättat att skyddsombuden Kenneth Fransson och Jimmy Nilsson omplacerats från de dubbeldäckade lastbilarna efter att de påtalat arbetsmiljöproblemen i bilarna. Enligt Kenneth Fransson har åkeriet meddelat samtliga anställda att den som får problem med ryggen av att jobba på dubbeldäckarna blir omplacerad till andra arbetsuppgifter, om det inte är möjligt i samma ort, så blir det i en annan.

– Chaufförerna vill inte bli omplacerade, det är klart de inte klagar, säger Kenneth Fransson.

Transportarbetaren söker åkeriet och Arbetsmiljöverket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Simon:
    14 februari, 2020

    Fullständigt orimlig höjd om man bara provar att köra några pass på raken en vecka. Körde distrubution med lånebil en gång för MartinServera. Jag fick ansträningar och nackproblem med en bil som var 180 cm ståhöjd! Jag är 191 cm. Det är ohållbart om man vill ha rak ryggrad och hel nacke. Är man för snål med att köpa högre skåp ska inte arbetskraften få lida. Lägg kostnaden på kunderna.

  2. Nicklas Vilhelmsson:
    14 februari, 2020

    Mycket bra reportage,
    Jag kör själv dubbelplan fast på Coop och är inte utbildad ännu.
    Vi är 3 på mitt ekipage och jag lärde upp den ena och den andre körde Ica tidigare och har heller ingen utbildning.
    Men jag ska kolla upp detta för jag visste inte att det var en utbildning ens.

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.