Arbetsmiljöverket åtalsanmäler åkeri i Skutskär
Det omskrivna företaget Johansson Jokkmokk i Skutskär sparkar alla förare. Personalen flyttades nyligen över till åkeriets eget uthyrningsbolag, Nedre Dalälvens Bemanning. Nu upphör anställningarna den 16–17 maj. Samtidigt har Arbetsmiljöverket polisanmält bemanningsföretaget för brott mot arbetstidslagen.
Johansson Jokkmokk drivs av Roger Johansson och kör bland annat för Schenker. Chaufförernas villkor är omdebatterade. Många förare har vittnat om extremt långa arbetsdagar, ofta till en fast månadslön som legat under avtalets lägstanivå.
Transportarbetaren har tidigare skrivit om chaufförer som pressats att bryta mot kör- och vilotiderna. En anställd spelade till och med in ett samtal där Roger Johansson förklarar ur den analoga färdskrivaren ska manipuleras.
Under årens lopp har Transports Gävleavdelning gjort en rad framstötar om kollektivavtal. Roger Johansson har förhalat och förhalat.
Hösten 2010 begärde en av åkeriets storkunder, Sandvik, att Roger Johansson skulle teckna avtal med facket. Johansson gick då med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund – något som gör att man automatiskt blir bunden av kollektivavtal.
Men i stället för att betala avtalsenliga löner flyttade Roger Johansson snabbt över alla förare till ett eget bemanningsföretag, Nedre Dalälvens Bemanning. Transport fick då börja om på ny kula och försöka pressa fram ett kollektivavtal med uthyrningsföretaget.
Hösten 2011 fick Johansson påhälsning från Arbetsmiljöverket. Eftersom förarna inte omfattas av kollektivavtal gäller i stället arbetstidslagen, där verket sköter tillsynen.
Efter granskningen har Arbetsmiljöverket skickat en anmälan till åklagare om misstänkt brott mot arbetstidslagen. Transports ombudsman Niclas Sandström uppger att vissa förare kört upp mot 70 timmar per vecka. Enligt vägarbetstidslagen är taket 56 timmar.
Johansson Jokkmokk har ett 15-tal lastbilsekipage. Under våren har åkaren sagt upp alla förare, utom två mekaniker som jobbar kvar på heltid. En sparkad chaufför säger:
– I morgon lämnar jag in nycklarna. Jag har jobbat tolv år åt Johansson Jokkmokk. Det är elva för mycket. Jag har gnällt tillräckligt för att försöka få rätsida på lönen. Vi har tagit i hand på att han skulle börja betala enligt avtal, för alla arbetade timmar. Men det var bara bluff.
– Vad som händer nu vet jag inte. Det är full beläggning på bilarna, så Roger Johansson har väl startat något nytt bulvanföretag. Antagligen handplockar han de förare som ställer upp utan tjafs.
Transportarbetaren har sökt, men inte lyckats nå Roger Johansson för en kommentar.