Arbetsmiljöverket backar om skyddsombuden

Arbetsmiljö. Skyddsombud ska inte längre ha rätt att företräda enskilda individer. Den tolkningen i en intern rättslig utredning på Arbetsmiljöverket väckte hård kritik bland fackförbund och arbetsmiljöexperter. Nu backar Arbetsmiljöverket från sin kritiserade hållning.

Tidningen Arbetsvärlden var först med att rapportera om Arbetsmiljöverkets interna rapport med namnet ”rättslig utredning om skyddsombudens roll”.

– Jag beklagar att den rättsliga utredningen har resulterat i oklarheter och uppfattats som vägledande. Det har aldrig varit vår myndighets avsikt, säger Arbetsmiljöverkets chefsjurist Eva Nilsson i ett pressmeddelande.

Innebörden är att det interna beslutet om skyddsombudens uppgifter och rättigheter upphävs. Enligt arbetsmiljöexperter är det fortfarande inte glasklart hur Arbetsmiljöverket ser på skyddsombuden och den tillsyn myndigheten ska utöva. Men till tidningen Allt om Arbetsmiljö säger Maria Steinberg, som är docent i arbetsmiljörätt och specialist på skyddsombudens rätt, att hon väljer att tolka myndighetens beslut positivt.

Det innebär att skyddsombud även i fortsättningen ska ha rätt att exempelvis stoppa ensamarbete – om ombudet bedömer att jobbet innebär en fara för en anställds liv, hälsa och säkerhet.

Skapat onödiga medlemsärenden

Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

Martin Miljeteig är arbetsmiljöombudsman på Transportarbetareförbundet. Han är fortfarande starkt kritisk till Arbetsmiljöverkets hantering av frågan. Men också besviken över att myndigheten inte tydligare gått ut och kommunicerat sin ändrade inställning. Nu blir det upp till fackförbunden att sprida den nya informationen, påpekar han.

Fackens juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd har också gått ut med den uppmaningen.

– Verket nöjer sig med ett pressmeddelande på sin hemsida. Och skriver att om man inte är överens på en arbetsplats om vilken roll ett skyddsombud ska ha, exempelvis i ett ärende som rör en individ. Då blir det en arbetsrättslig fråga som ytterst kan prövas i domstol, säger Martin Miljeteig.

– Med den skrivningen om skyddsombudens rättigheter verkar Arbetsmiljöverket fortfarande ha en väldigt underlig inställning till svensk arbetsmiljölagstiftning. Det är som om myndigheten tappat sin kompass och inte vet vart den är på väg.

Arbetsmiljöverkets tidigare inställning till vad skyddsombud har rätt till och inte har skapat nya, onödiga medlemsärenden på Transport, förklarar Miljeteig.

– Det handlar om ett flertal fall, där arbetsgivare stoppat regionala skyddsombud från att företräda enskilda medlemmar som har problem med arbetsmiljön eller behöver fackets stöd i sin rehabilitering.

– Förtroendet för Arbetsmiljöverket har sjunkit katastrofalt hos oss centralt och bland våra skyddsombud och regionala skyddsombud ute i landet, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.