Arbetsmiljöverket förbjuder farlig sopbil
För två år sedan fick miljöarbetaren Håkan Karlsson ett sopkärl i huvudet. Men trots att olyckan orsakades av att kärlet inte passar en viss sopbil, används kombinationen fortfarande. Nu har Arbetsmiljöverket satt ner foten. – Man tar en mycket stor risk när man använder den här kombinationen, säger arbetsmiljöinspektör Peter Madholm.
Håkan Karlsson arbetar som miljöarbetare på Lunds Renhållningsverk. Förr om åren körde han sopbil tillsammans med en kollega. Men efter olyckan klarar kroppen inte av det tunga jobbet och nu rensar han sopkärl i stället.
Orsaken till Håkan Karlssons skador är den kombination av sopkärl och sopbil som använts av Lunds Renhållningsverk fram till nyligen. Bilen är en två-facksbil från finska tillverkaren NTM OY. Kärlet, en soptunna från PWS Nordic, med modellbeteckningen 370.
Sopbilen är utrustad med två fack baktill, ett mindre och ett lite större. Men det lilla facket är bara någon centimeter större än den tunna som ska tömmas. Passar man inte in den exakt i facket slår den i stället för att tömmas, mot bilen, med risk att nocka den som arbetar med tunnan i huvudet.
Håkan Karlsson är också huvudskyddsombud för Kommunal på arbetsplatsen. Sedan olyckan har han kämpat för att sopbilarna ska byggas om eller bytas ut för att förhindra att fler skadas. Tillslut såg han ingen annan utväg än att lägga ett skyddsstopp, ett tillfälligt förbud för att använda sopbilen och sopkärlet.
Efter en inspektion går nu Arbetsmiljöverket helt på skyddsombudets linje.
– Sannolikheten att det blir fel med den här kombinationen är nästan större än att det blir rätt, säger arbetsmiljöinspektör Peter Madholm.
Han förklarar varför olycksrisken är så stor med just NTM:s tvåfackbilar och sopkärlet PWS370.
– Man måste hänga sopkärlet exakt i mitten på lyftmekanismen, men det finns inga spärrar som säger att man kommit för långt åt ett eller annat håll.
– Är kärlet inte exakt på mitten kommer det på vägen upp att träffa bilen, vridas åt sidan och träffa den som manövrerar maskinen i ansiktet.
Förbudet gäller än så länge all tömning av PWS370 i det lilla facket på NTM:s tvåfacksbilar, på just Lunds Renhållnigsverk.
Men på sikt kan det få större konsekvenser. Nästa steg för Arbetsmiljöverket är en marknadskontroll av NTM:s bil. Då kommer man att undersöka om bilen verkligen lever upp till de krav som ställs på sopbilar.
– Som det ser ut spontant nu gör den här maskinen inte det. Då måste tillverkaren vidta åtgärder, till exempel genom att bygga om bilarna.
Håkan Karlsson hoppas att hans initiativ kan leda till att ingen mer skadas.
– Jag hoppas verkligen att transportarbetarna tar detta på allvar, för det kan ske en dödsolycka precis när som helst om man inte stoppar det i tid.