Arbetsmiljöverket ger upp – för svårt att utreda Bring

Det slovakiska bolaget Bring trucking struntar i att anmäla sina chaufförer i Jönköping i registret för utstationerad arbetskraft. Men Arbetsmiljöverket utreder inte ärendet. Det är alldeles för svårt i det här fallet. – Ja, dessvärre är det så, säger juristen Heidi Wiik.

I våras anmälde Transport bolaget till Arbetsmiljöverket. Brings fordon kör kontinuerligt åt Ikea mellan Jönköping och Oslo. I ett par månader är chaufförerna stationerade i Sverige. De sover i sina bilar och sköter hygien och måltider i Brings depå i Jönköping.

Enligt Transport borde det slovakiska bolaget, som är en del av den norska transportjätten Bring, anmäla förarna som utstationerad arbetskraft.

Men fackets anmälan leder inte till någon insats från Arbetsmiljöverket. Inte heller ett direkt möte mellan Transportbasen Lars Lindgren och verkets jurist Heidi Wiik har lett till resultat.

Arbetsmiljöverket uppger att resurser saknas för större insatser i den här typen av ärenden.

Utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige ska anmäla vilken personal de har i landet till utstationeringsregistret. Det sköts av Arbetsmiljöverket.

Utstationerad arbetskraft ska ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Lönerna får inte understiga lägstalönerna i kollektivavtalen.

Men ett företag som struntar i anmälan löper mycket lite risk. Sällan behöver de betala sanktionsavgiften på 20 000 kr.

Om företaget tillhör transportbranschen är risken i praktiken noll. Inte ett enda transportföretag har behövt betala sanktionsavgiften och Arbetsmiljöverket anser att dessa företag är mycket svåra att utreda.

– Då krävs stora resurser. Vi har svårt att få substans och material i ärendena. Vi vet inte ens var fordonen befinner sig.

Trots att slovakiska Bring trucking har bilar stadigvarande placerade i Jönköping är det inte tillräckligt som underlag för Arbetsmiljöverket.

– Vi hade behövt en mer konkret anmälan än de vaga uppgifter som Transport lämnade över.

Enligt Heidi Wiik är det Transport som måste lämna detaljerade uppgifter för att myndigheten ska starta en utredning. Det räcker inte att förbundets representanter i Jönköping iakttagit omfattande verksamhet.

– Vi behöver veta vem som är mottagare av tjänsten och hur länge arbetstagarna är här i landet. Om arbetstagarna är här kortare tid än fem dagar behövs ingen registrering.

Ni utför inte aktiv spaning i sådana fall?

– Vi har inte sådana resurser och vill inte jaga företag på det sättet. Bara för att ett företag inte har registrerat sina anställda i utstationeringsregistret kan vi inte jaga dem, säger hon.

I Danmark är det inhemska bolag som köper tjänsten skyldig att anmäla utstationering till registret. Arbetsmiljöverket vill ha en liknande lösning i Sverige och har tagit upp frågan med regeringskansliet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.