Arbetsmiljöverket ger upp – för svårt att utreda Bring
Det slovakiska bolaget Bring trucking struntar i att anmäla sina chaufförer i Jönköping i registret för utstationerad arbetskraft. Men Arbetsmiljöverket utreder inte ärendet. Det är alldeles för svårt i det här fallet. – Ja, dessvärre är det så, säger juristen Heidi Wiik.
I våras anmälde Transport bolaget till Arbetsmiljöverket. Brings fordon kör kontinuerligt åt Ikea mellan Jönköping och Oslo. I ett par månader är chaufförerna stationerade i Sverige. De sover i sina bilar och sköter hygien och måltider i Brings depå i Jönköping.
Enligt Transport borde det slovakiska bolaget, som är en del av den norska transportjätten Bring, anmäla förarna som utstationerad arbetskraft.
Men fackets anmälan leder inte till någon insats från Arbetsmiljöverket. Inte heller ett direkt möte mellan Transportbasen Lars Lindgren och verkets jurist Heidi Wiik har lett till resultat.
Arbetsmiljöverket uppger att resurser saknas för större insatser i den här typen av ärenden.
Utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige ska anmäla vilken personal de har i landet till utstationeringsregistret. Det sköts av Arbetsmiljöverket.
Utstationerad arbetskraft ska ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Lönerna får inte understiga lägstalönerna i kollektivavtalen.
Men ett företag som struntar i anmälan löper mycket lite risk. Sällan behöver de betala sanktionsavgiften på 20 000 kr.
Om företaget tillhör transportbranschen är risken i praktiken noll. Inte ett enda transportföretag har behövt betala sanktionsavgiften och Arbetsmiljöverket anser att dessa företag är mycket svåra att utreda.
– Då krävs stora resurser. Vi har svårt att få substans och material i ärendena. Vi vet inte ens var fordonen befinner sig.
Trots att slovakiska Bring trucking har bilar stadigvarande placerade i Jönköping är det inte tillräckligt som underlag för Arbetsmiljöverket.
– Vi hade behövt en mer konkret anmälan än de vaga uppgifter som Transport lämnade över.
Enligt Heidi Wiik är det Transport som måste lämna detaljerade uppgifter för att myndigheten ska starta en utredning. Det räcker inte att förbundets representanter i Jönköping iakttagit omfattande verksamhet.
– Vi behöver veta vem som är mottagare av tjänsten och hur länge arbetstagarna är här i landet. Om arbetstagarna är här kortare tid än fem dagar behövs ingen registrering.
Ni utför inte aktiv spaning i sådana fall?
– Vi har inte sådana resurser och vill inte jaga företag på det sättet. Bara för att ett företag inte har registrerat sina anställda i utstationeringsregistret kan vi inte jaga dem, säger hon.
I Danmark är det inhemska bolag som köper tjänsten skyldig att anmäla utstationering till registret. Arbetsmiljöverket vill ha en liknande lösning i Sverige och har tagit upp frågan med regeringskansliet.