Arbetsmiljöverket granskar Bring

Vägrar kollektivavtal. Slovakiska Bring tecknar fortfarande inte kollektivavtal med Transport. Bolaget väntar på besked från svenska Arbetsmiljöverket – om chaufförerna är utstationerade och därmed ska ha svenska villkor. Myndigheten funderar på hur den ska gå vidare.

I fredags skulle Transport och slovakiska Bring Trucking ha träffats i Stockholm. Efter ett tidigare möte i Slovakien hade de svenska ombudsmännen tänkt sig att ett kollektivavtal nu var på gång.

– Dagen före lämnade Bring återbud, berättar Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport. Företaget hävdar fortfarande att chaufförernas bas inte finns i Sverige, och att det inväntar besked från Arbetsmiljöverket.

De egentliga huvudpersonerna i den här historien är de chaufförer som är anställda av Bring Trucking och kör i Sverige. Ombudsmän i Transport har sett att de sover i sina bilar månader i sträck och sköter sin hygien i Brings depå i Jönköping.

Efter att ha iakttagit hur chaufförerna jobbar och lever anmälde Transport detta till Arbetsmiljöverket. Fackets syfte är att myndigheten ska slå fast att chaufförerna är utstationerade i Sverige. För som utstationerad arbetskraft ska en arbetare garanteras det svenska avtalets miniminivå, liksom semesterdagar, arbetstid och arbetsmiljöregler enligt det svenska kollektivavtalet.

Från början sa Arbetsmiljöverkets jurist att det var för svårt att utreda fallet. Men i december skickades i alla fall ett brev till Bring Trucking i Slovakien. Den svenska myndigheten anser där att företagets anställda är utstationerade i Sverige. Och att företaget ska anmäla detta, annars hotar en sanktionsavgift på 20 000 kronor.

Bring Trucking svarar att chaufförerna inte är stationerade i Sverige. De kör internationella transporter mellan Sverige och Norge, enligt företaget.

– Nu diskuterar vi hur vi ska gå vidare, säger Heidi Wiik, jurist på Arbetsmiljöverket. Det bästa vore om vi fick ett mer detaljerat tips om någon specifik person som är anställd på företaget och dokumenterat kör transporter inom Sverige.

Samtidigt grubblar Transport på hur facket kan gå vidare för att chaufförer som kör stadigt inom Sverige ska få svenska villkor.

– Är det läge att skramla med konfliktvapen? funderar Magnus Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.