Close
Koll på jobbet tack vare ordentlig introduktion. Men Arbetsmiljöverkets statistik visar att unga män, 16–24 år, är de som anmäler flest arbetsolyckor. Förlorad kontroll över transportfordon är en av de vanligaste orsakerna. (GENREBILD)
Close

Arbetsmiljöverket inspekterar sommarjobb

Arbetsmiljö. Förra sommaren råkade nära 1 500 ungdomar ut för olyckor på jobbet och blev tvungna att sjukskriva sig. I år inspekterar Arbetsmiljöverket arbetsplatser som är vanliga bland unga.

De flesta unga är glada att alls ha fått ett jobb. Men många vet inte riktigt vad de har rätt till på arbetet. Eller vad arbetsgivaren har rätt att kräva.

Ungdomar löper större risk än andra att råka ut för arbetsolyckor och är överrepresenterade när det gäller antalet anmälda arbetsskador, visar Arbetsmiljöverkets statistik.

Erna Zelmin. Foto: Pressbild Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverkets generaldirektör, Erna Zelmin, betonar i ett utskick från den statliga myndigheten arbetsgivares ansvar när det gäller introduktion och handledning för nyanställda:

– Arbetsgivare behöver ta hänsyn till att många sommarjobbare är oerfarna, kan vara ovana vid den utrustning som används och kanske inte vågar fråga om de är osäkra. Många olyckor går att förebygga om nyanställda får en bra introduktion. Det blir extra viktigt i sommar, när ungdomarna kommer ut på sina första sommarjobb, så att de får en säker start i arbetslivet, säger hon.

Juli är den månad då flest ungdomar skadas på jobbet. Många unga sommarjobbar då – på lager och restauranger och inom handel, fastighetsservice och omsorg. Det är också här de flesta arbetsplatsolyckor som anmäls sker. Lagerassistenter, truckförare, byggnadsarbetare, hemvårdsbiträden och köksbiträden ligger högst i statistiken över anmälda arbetsolyckor bland unga.

Truckolyckor vanliga

Under de senaste fem föregående somrarna, 2018–2022, har över 7 000 unga, mellan 16 och 24 år, anmält att de skadats i arbetsolyckor så allvarligt att det lett till sjukskrivning. Vanligast orsak till olyckorna är förlorad kontroll över transportmedel, som truckar. Det är också vanligt med belastningsskador orsakade av tunga lyft, exempelvis inom vård och omsorg, liksom olyckor vid hantering av verktyg, som vassa knivar.

Arbetsmiljöverket har även tidigare år inspekterat branscher där andelen unga är stor. De tidigare inspektionerna visar att det ofta saknas rutiner för att undersöka, riskbedöma och åtgärda risker i arbetsmiljön. Det får konsekvensen att det också blir svårt att ge en fungerande introduktion för nya medarbetare.

Under årets inspektioner fokuserar Arbetsmiljöverket på arbetsplatser inom bland annat handel, hotell, restaurang och kafé samt fastighetsskötsel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

En vanlig arbetsdag i livet som kraftlinjeinspektör. Foto: Michael Moe

Michael inspekterar på höga höjder

Ny teknik. Drönare blir allt vanligare och kommer i framtiden att kunna användas mer och mer för olika typer av transporter. Vilka är möjligheterna, och vilka hinder finns det på vägen? Kommer vi kanske snart att kunna åka drönartaxi om persontransporter blir verklighet?

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.