Arbetsmiljöverket kör över Transports värdeväktare
Arbetsmiljöverket kör över Transport och godkänner att värdetransporter utförs som ensamarbete. Det står klart sedan verket hävt ett skyddsstopp som facket la mot Nokas i början av november. – Det här sätter jättepress på våra medlemmar, säger Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transport i Göteborg.
På 1990-talet blev värdetransporterna ett hett byte för kriminella. Personalen som jobbade i branschen utsattes för rader av attacker – med hot, våld och stora risker.
Det ledde till att fack och arbetsgivare i december 1994 enades om att transporterna skulle utföras av minst två personer.
Men för omkring ett år sedan ville bevakningsföretaget Nokas krypa ur överenskommelsen. Det räcker med en person i bilarna ansåg Nokas, med hänvisning till att antalet rån gått ner.
Transport och Nokas enades om att göra ett försök med enkelbemannade transporter. Men efter ett fyra månader långt pilotprojekt kunde parterna inte komma överens om villkoren.
Det ledde till att Nokas, via arbetsgivarorganisationen Almega, sa upp avtalet som reglerat bemanningen.
Den 5 november kontrade Transports Göteborgsavdelning med att lägga ett skyddsstopp. Det riktades mot en verksamhet där Nokasanställda ensamma kör ut för att ladda bankomater. Facket hänvisade till att arbetet innebär ”omedelbar och allvarlig fara för liv och hälsa”.
Dagen därpå ryckte Arbetsmiljöverket ut. Skyddsstoppet hävdes. I sitt beslut skriver verket:
”Av det som framkommit kan Arbetsmiljöverket inte se att riskerna med arbetet är sådana att det finns skäl att omedelbart förbjuda att det utförs som ett ensamarbete.”
Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud i Göteborg, är besviken:
– För våra medlemmar är beskedet väldigt tufft. Att utföra värdetransporter är psykiskt påfrestande och det är stor skillnad om man är två personer som kan stödja varandra.
– Det här får konsekvenser. Andra bolag kommer att följa efter. Loomis kan ju inte konkurrera med Nokas, om man fortsätter med dubbelbemanning. I Transport måste vi fundera över hur vi ska gå vidare.