Arbetsmiljöverket kräver barriär i taxibilar

Covid. Arbetsmiljöverket kräver en barriär som håller förare och passagerare avskilda på ett taxiåkeri i Stockholm. Struntar företaget i reglerna blir det böter.

Ett taxiåkeri som kör för Taxi Stockholm måste ha barriärskydd mellan förare och kund för att skydda föraren från covid som är en droppsmitta. Beslutet kommer efter krav från Transports regionala skyddsombud i Stockholm, Olivera Pobra.

Transportarbetaren har tidigare berättat att Taxi Stockholm förbjudit åkerier och chaufförer att neka passagerare framsätesåkning. Beskedet från Arbetsmiljöverket är nu att förare och passagerare inte får befinna sig på samma sida av barriären i bilen.

– Jag tror och hoppas att de flesta kommer att rätta sig efter beslutet. Jag är övertygad om att arbetsgivarna vill skydda sina anställda. Men innan beslutet fanns inga klara direktiv från myndigheterna, bara generella rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som var svåra att tillämpa, säger Olivera Pobra, regionalt skyddsombud.

Arbetsmiljöverket tar inte längre några generella beslut som gäller hela branscher, efter en uppmärksammad rättsprocess gällande skyddsbilar för bärgningsarbetare. Trots det kan beslutet om barriärer ses som vägledande. Transport i Norra Mälardalen väntar just nu på ett liknande beslut.

– Jag har svårt att se att de fattar ett annat beslut när det är samma frågor som vi driver, säger Mikael Löwdin, regionalt skyddsombud för Transport i Norra Mälardalen.

Det var i slutet av juni 2020 som Olivera Pobra skickade ärendet om barriärer till Arbetsmiljöverket. Den 25 mars 2021 kom beslutet.
Taxichaufförer är en av de yrkesgrupper där flest som insjuknat i covid-19 har behövt sluten sjukhusvård, enligt en färsk rapport från Centrum för arbets- och miljömedicin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    26 mars, 2021

    Olivera Pobra är ett engagerat och aktivt skyddsombud i Stockholm. All heder! Taxiförare har aldrig någonsin varit en prioriterad yrkesgrupp och i debatten glöms dessa tiotusentals människor ofta bort, trots att risken för att smittas - och i förlängningen dö - är betydligt högre för dessa kvinnor och män än för det stora flertalet. Det är dags att klämma åt dessa empatilösa åkerier och deras snåla, giriga företrädare och få dem att inse att det faktiskt är levande väsen (läs: människor av kött och blod) de har att göra med.

  2. Pelle Axner:
    25 mars, 2021

    Kommer detta beslut sprida sig till övriga regioner?

  3. Tommi Karppanen:
    25 mars, 2021

    För lite, för sent, för missriktat och trafikfarligt. Alla barriärer skapar reflektioner som förvirrar förarens synintryck.

  4. Carina Andersson:
    25 mars, 2021

    Vore väl bättre om vi chaufförer kunde få vaccinera oss omgående istället.

  5. Rickard Matsson:
    25 mars, 2021

    Eller så kan man erbjuda prioriterad vaccination för färdtjänstchaufförer. Problems solved!

  6. Björn Breivik:
    25 mars, 2021

    Bra jobbat av regionala skyddsombudet!

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.