Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

– Vi vill få i gång ett centralt arbetsmiljöarbete på företaget, kommenterar Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport.

– Men än så länge har diskussionerna inte lett vidare.

Arbetsmiljöverkets kritik efter händelsen i Kristianstad ser bedövande ut:

Till att börja med saknar inspektören en utredning av intermezzot som tidningsbudet beskriver att han blivit tillfångatagen, torterad och lyckades fly naken och blodig över taken. Myndigheten frågar efter vilka orsaker som företaget bedömer ligger bakom eller bidrar till händelsen. Samt vad Point logistik har gjort och tänker göra för att förhindra liknande händelser i framtiden.

Därutöver saknar Arbetsmiljöverket, enligt inspektionsmeddelandet, rutiner för hur olycksfall, ohälsa och allvarliga tillbud ska utredas. Riskbedömningar efterlyses, det vill säga företagets bedömning när och om tidningsbuden riskerar att utsättas för våld och hot om våld.

Arbetsmiljöverket vill se en handlingsplan som svarar på de frågorna. Myndigheten kräver att rutiner införs för att bedöma riskerna.

Den 5 november återkommer Arbetsmiljöverkets inspektör. Om kraven inte är uppfyllda hotar ett föreläggande, som kan kosta pengar, eller förbud mot riskfyllda handlingar står det i inspektionsmeddelandet.

Arbetsmiljöverkets Roger Olsson tonar dock ner kraften i sin inspektionsrapport:

– De krav jag ställer är väldigt vanliga när jag inspekterar en arbetsplats. Det behöver inte betyda att företaget saknar planer och policyer, jag kunde kanske inte vänta på att de skulle gräva fram dokumenten vid min inspektion.

En som är desto mer upprörd över Arbetsmiljöverkets besök och rapport är Johan Lundin, vd på Point logistik:

– Inspektören valde bort att titta på våra dokument, eller så var han dövstum.

Johan Lundin väntar på att förundersökningen om överfallet ska bli klart så att det blir tydligt vad som hände den där augustimorgonen. Inspektionen gjordes åtta dagar efter dådet.

Transports regionala skyddsombud, Kersti Norén Dahlström, kritiserar både företaget och Arbetsmiljöverket för att hon inte kallats till utredningsarbetet eller myndighetens inspektion.

– Point logistik påstår att jag har varit delaktig i arbetsplatsens utredning, men allt som hänt är att jag har fått ett samtal om händelsen.

I stället var en anställd, som är lokalt skyddsombud i ett annat av företagets distrikt, med.

– Jag är också starkt kritisk till att vårt regionala skyddsombud i avdelning 51 har utestängts från utredningen, säger Transports Gustaf Järsberg.

Och i den frågan hänvisar företaget till att Arbetsmiljöverket ville ha med ett skyddsombud som jobbar i verksamheten – medan myndighetens inspektör säger att hans enda önskan är att en arbetstagarrepresentant ska ha möjlighet att vara med på inspektionen. Inte vem detta är.

Förundersökningen om själva brottet den 12 augusti pågår. Det överfallna tidningsbudet är hemma och sjukskriven.

– Han mår dåligt, är fortfarande helt chockad, säger advokat Björn Attnarsson, som är budets målsägarbiträde.

En 25-årig man är fortfarande häktad, misstänkt för grov misshandel och människorov. Åtal väntas de närmaste veckorna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    19 september, 2019

    Tack för info. Jag har kollat och ändrar min felaktiga uppgift.

  2. Sven-Åke:
    18 september, 2019

    Inspektionen var den 20 augusti, 8 dagar efter händelsen - inte två dagar efter händelsen.

Lästips:

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.