Arbetsmiljöverket larmar om olyckor med truckhjul
På kort tid har Arbetsmiljöverket fått in två anmälningar om allvarliga olyckor med truckhjul. Det som hänt är att låsringen som håller däcket på plats på fälgen har lossnat. I ett fall for ringen iväg 70 meter och orsakade personskador. – Vi är oroade. Information måste komma ut om riskerna, säger arbetsmiljöinspektör Ken Carlström.
Enligt Ken Carlström är Arbetsmiljöverket taget på sängen. Olyckorna har inträffat i Jönköping och i Göteborgsområdet. I båda fallen handlar det om så kallade motviktstruckar med luftfyllda däck.
– Vår teori är att metallen i låsringen tappat sin spänst. Tillverkarna bör kanske fundera över andra konstruktioner eller tätare bytesintervaller, säger Carlström.
Fälgar med låsringar var vanligt även på tunga lastbilar och släp fram till mitten av 1970-talet, uppger en erfaren däcksarbetare som Transportarbetaren talat med. Sedan kom slanglösa däck som krängdes på fälgen, precis som på dagens personbilar.
Men på truckar och stora entreprenadmaskiner är det fortfarande vanligt med låsringar. I extremfallen kan ringarna väga uppåt 25-30 kilo. Gummiarbetaren, som arbetar på företaget Däckia, säger:
– Låsringar behöver inte vara tunga för att det ska vara fullständigt livsfarligt, om de lossnar. Därför pumpar vi däcken i säkerhetsburar. Risken är störst om fälgen och låsringen är slitna.
– Fast de flesta i branschen är medvetna om faran. Själv har jag jobbat i 30 år med tunga hjul och aldrig varit med om att en låsring släppt. Ett par incidenter har jag hört talas om.
I de två färska olyckorna har låsringarna lossnat kort efter däcksbyte, när truckarna tagits i drift. Maskinerna har varit av mindre storlek och Ken Carlström uppskattar vikten på låsringen till omkring ett halvkilo.
– Det är tyvärr tillräckligt för att orsaka allvarliga skador. Vi måste utreda det här ordentligt.