Anten-Gräfsnäs järnväg drivs av ideella krafter. Banarbetarna slevar i sig morotssoppa på lunchrasten vid station Arelid.
Close
Anten-Gräfsnäs järnväg drivs av ideella krafter. Banarbetarna slevar i sig morotssoppa på lunchrasten vid station Arelid.
Close

Arbetsmyra med örnkoll på maten

Tåg. Hon är egentligen inte särskilt intresserad av lok, räls eller slipers. Ändå skulle ångloken och rälsbussarna mellan Anten och Gräfsnäs gå betydligt trögare utan Ylva Bokgren.

Arbetsmyran i den västgötska järnvägsföreningen är desto mer engagerad när det handlar om mat, siffror och gemenskap. Och för ett par månader sedan fick hon kvitto på att hennes insatser är oumbär­liga för att bevara kulturen och kunskapen kring den smalspåriga järnvägen.

– Roligt med en duktighetsklapp, säger hon kort om utmärkelsen. Sen gör det inget att man fick 5 000 också, de lär gå till bensinen – jag har tio mil hemifrån Skara till stationen i Anten.

I verkstaden pågår renovering av ett ånglok från 1940-talet. På banan byter runt 30 män ut gamla slipers. Och om några dagar är det kurs för blivande ånglokseldare.

Men det är Ylva Bokgren som vet att det ska vara ett mått kaffe – plus lite mer – till en termos. Hon köper in frukost­maten, lagar lunchen och middagen till alla dem som hellre skruvar på lok och byter syllar. Hon har koll på pengarna, säljer biljetter, köper in souvenirer och är för tillfället IT-ansvarig. Och hon ser till att den banarbetare som inte har så mycket hår sätter på sig kepsen om solen skiner.

– Alla har en betydelse i vår förening och alla är med på sina egna villkor, säger Pierre Enbert i styrelsen. Men utan Ylva fick vi ingen mat – och då skulle det inte fungera.

Som en av få kvinnor i ett järnvägssällskap i Göteborg blev Ylva Bokgren värvad till föreningen som driver Anten-Gräfsnäs järnväg på 1970-talet. Där träffade hon Lars (som numera är ordförande) och på den vägen är det.

– Jag är lite petig när det gäller mat, förklarar Ylva Bokgren. Och när det enda man fick här var fiskpinnar, ketchup och pulvermos började jag laga den själv.

I vår har hon utsetts till Årets arbetsmyra bland alla omkring 15 000 ideella krafter på Sveriges arbetslivsmuseer. De museer som visar hur folk jobbade och levde förr, och som drivs av obetalda eldsjälar. Den egna föreningen nominerade henne och juryn som är knuten till Arbetets museum valde ut henne.

Beskriv dig själv!

– Ojojoj, otålig. Allt ska helst vara gjort i går. Kontrollfreak. Och så är jag faktiskt en arbetsmyra, jag håller på ständigt. Så länge jag är vaken och tills det är klart.

– Sen tycker jag att det är roligt att laga mat, och det är roligt när grytorna töms. Då ser jag själv om det var gott, och jag vet att ungkarlarna gärna kommer när jag lagar mat.

Den här soliga majdagen puttrar morotssoppa med räkost på spisen, lite extra cayennepeppar ska i efter avsmakningen. Vid tolv kör Ylva Bokgren ut soppan, bröd, pålägg, öl, saft och kaffe till stationskuren i Arelid, dit banarbetarna kommer från båda håll. 800 slipers ska bytas under en vecka.

Helena Törnqvist, arbetslivsintendent vid Arbetets museum i Norrköping, har en förklaring till allt det ideella arbete som görs i Anten-Gräfsnäs järnväg och alla andra arbetslivsmuseer:

– Kulturarvet, säger hon. De brinner för sitt intresse och blir tillfredsställda av att vara med och spara något som annars skulle ha gått förlorat. För eldsjälarna är det värt att satsa både sin tid och ibland sina pengar på detta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.