Sopkonflikten i Stockholm

Arga sopgubbar erbjuder lösning på konflikten

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden håller fast vid att företaget gav dem sparken på torsdagseftermiddagen. Nu har killarna skickat över en kravlista till ledningen. – Uppfylls den jobbar vi gärna vidare i företaget och då lovar vi att "köra rent" till söndag kväll, säger en miljöarbetare. Reno Norden kontrade i dag med att skicka en stämningsansökan till Arbetsdomstolen.

Runt om i Stockholm växer bergen av avfall i hyreshus och på restauranger och kaféer. Tre dagar har gått sedan Reno Nordens sopgubbar la ner arbetet.

Nu sitter de i ett kalt fikarum. Ett 30-tal sammanbitna killar. I fem timmar har de diskuterat den inflammerade konflikten.

Luften är tung av besvikelse. Och ilska. Över arbetsgivaren, Reno Norden. Över Stockholm vatten – det kommunala bolag som upphandlar sophämtningen i huvudstaden.

– Vart femte år händer samma sak. Då gör Stockholm en ny upphandling och vi står utan jobb. Utan trygghet. Med räkningar som ska betalas. Varje jävla gång ifrågasätts våra löner och arbetsvillkor. Den avgörande skillnaden den här gången är att vi faktiskt blivit avskedade, säger en mörk röst.

En kille bredvid fyller i:

– Det har aldrig varit så illa som nu. Företaget har inte ens varit berett att förhandla med oss. Vi fick ett lönebud som innebar en kraftig lönesänkning. Ett rent ultimatum. Folk mår skit. Fler har sjukskrivit sig. Man blir sjuk på riktigt av stressen och allt tjafs.

”Missförstånd”

Torsdagen, alltså gårdagen, blev turbulent. Medierna rapporterade att ett 50-tal anställda på Reno Norden blivit avskedade. På kvällskvisten kom en dementi från företaget. Det var ett missförstånd. Ingen hade fått sparken.

Företaget tänkte visserligen skicka in en stämning till Arbetsdomstolen, för olovlig stridsåtgärd, och begära skadestånd. Men ingen var avskedad. Inte om man gick tillbaka till arbetet.

I fikarummet fnyser sopgubbarna. Fler personer spelade in det som sades på mötet med arbetsgivaren. Sopgubbarna ställde motfrågor – just för att undvika missförstånd.

– Det var glasklart att arbetsgivaren tänkte sparka alla som lagt ner arbetet. Arbetsdomstolen var bara en formalitet, säger en man.

Lögner

Andra fyller i och menar att företagsledningen ljugit på punkt efter punkt. Det handlar bland annat om avskeden, om löner som påstås ligga på 45 000 kronor och om nyckelkartläggningen där sopgubbarna anklagats för att ha avidentifierat nycklar.

– Det fanns inga listor eller någon fungerande märkning när vi tog över efter den förra entreprenören, Resta. Att påstå det är bara skitsnack, säger en kortklippt kille.

Frågor och vittnesmål haglar genom fikarummet. Fyra av Reno Nordens omkring 50 sopbilar uppges rulla. Resten står stilla. Konsekvenserna kommer att bli mer kännbara till helgen. Katastrof, är ett ord som flera använder.

Under morgonen har sopgubbarna skrivit ett kortfattat pressmeddelande. De förklarar att lönerna för det tunga renhållningsarbetet inte är högre än för rörmokare, mattläggare eller snickare.

Miljöarbetarna deklarerar också samstämmigt att de är beredda att gå tillbaka till arbetet. Samma besked har företagsledningen fått.

Fem krav

För att återgå i arbete begär miljöarbetarna fem saker:

  • Stoppa nyckelinventeringen.
  • Inga löneavdrag eller stämningar mot sopgubbarna.
  • Ingen ska avskedas.
  • Samma lönemodell som används i dag ska fortsätta gälla. Nu och efter den 1 oktober när de nya entreprenadkontrakten börjar gälla.
  • Samtliga miljöarbetare som nu jobbar på företaget Liselotte Lööf ska få möjlighet att följa med över till Reno Norden, när Reno Norden tar över efter Liselotte Lööf den 1 oktober.

– Vi erbjuder en lösning. Den innebär också att vi kör in alla sopor som samlats på hög nu under helgen. Nappar inte Reno Norden blir det enorma problem för staden. Nu ligger bollen hos arbetsgivaren, säger en sopgubbe.

Transportarbetaren har sökt Reno Nordens Sverige-vd, Peter Ekholm, utan framgång. I stämningsansökan till Arbetsdomstolen krävs miljöarbetarna på 5 000 kronor vardera i skadestånd för olovlig stridsåtgärd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn:
    8 juli, 2017

    Det finns många yrken som är tyngre och stressigare med lägre löner, så att de skulle bli underbetalda med nya avtalet anser inte jag vara riktigt. Och då strejken inte är godkänd så bryter de mot anställningsavtalet och bör bli uppsagda.

  2. Matts Berg:
    8 juli, 2017

    Att någon sopgubbe skulle landat på 45.000 någon månad måste höra till ovanligheten ! Och p.g.a extra pass & oplanerad övertid ! . Sopgubbarnas är värda varje krona dom sliter ihip halvspeingande varje dag !
    Reno Nordens oseriösa sätt att "förhandla" är uselt.

  3. Snaggen:
    8 juli, 2017

    När folk nämner att det finns andra grupper på arbetsmarknaden som tjänar sämre än sopåkarna ska man ha jävligt klart för sig att det är deras löner som ska upp, inte sopåkarnas som ska ner!

  4. monica dahlby:
    7 juli, 2017

    Staten måste sluta dumpa löner och människor. Släng ut Nato och EU som suger ut oss och raserar demokratin i stället. Stå upp för alla arbetare.

  5. Micke:
    7 juli, 2017

    Mycket bra kämpat! Bara de håller i strejken så kan de få igenom vilka krav som helst. Alla som gnäller över att sophämtarna tjänar mycket pengar är töntar, det är bara att strejka själva så får ni vilka löner ni vill.

  6. NCF:
    7 juli, 2017

    Erik, att ni tjänar mindre (alldeles för lite, enligt mig) betyder inte att sopgubbarna förtjänar att jobba mer för mindre pengar. Gör som dom istället - organisera er för att få den lön och de villkor ni förtjänar! Det är väl en piss i havet men jag skulle backa er om ni gjorde det, och det tror jag sopgubbarna skulle göra också.

  7. Linus:
    7 juli, 2017

    Varför är det så hemskt med en nyckelinventering?

    Nycklarna tillhör inte ens gubbarna...

  8. Paka:
    7 juli, 2017

    Upphandling är rena tramset. Samma för alla upphandlade verksamheter som bussar, sopor, färdtjänst mm.
    Bättre att kommunerna sköter detta själva.

  9. Mats Falk:
    7 juli, 2017

    Bra jobbat av sopgubbarna..ta ingen skit som grynet sa.

  10. Micke:
    7 juli, 2017

    Erik, nu handlar det inte om vad ni inom bevakning, polis, brandmän, ambulans eller vårdpersonal tjänar. Tycker också ni borde tjäna mer med tanke på era arbetsuppgifter. Det här handlar om att arbetsgivaren vill byta från prestationslön till månadslön plus att öka på arbetsbördan. Det innebär i sin tur att sophämtarna drabbas av en lönesänkning på upp till 20 procent för mera arbete, låter inte ok eller hur. Tror inte du skulle jubla om din firma skulle ge dig 20 procent lönesänkning och mera arbete. Är så trött på kommentarer som din, varför ska dom ha så mycket när inte vi har det. Tips, kommer nog att bli en del sopjobb lediga så varför inte satsa på att byta jobb så du kanske förstår varför grabbarna kämpar som de gör för att få behålla sina löner.

  11. Lorant:
    7 juli, 2017

    Erik, om ni hade haft samma sammanhållning så hade ni säkerligen haft högre löner. Med det sagt så tycker jag att ni tjänar för lite och inte vi för mycket.

  12. Micke:
    7 juli, 2017

    Tycker att sopgubbarna gör rätt.. Vem f*n vill gå ner i lön när man har bra lön från början .. Då får väl arbetsgivaren se till och räkna rätt på jobben med deras löner.. Men det verkar inte svårt att bli chef i dagens läge!

  13. Nils forsgren:
    7 juli, 2017

    Kräv VD Ekholms Avgång han är den sanna belastningen för Renonorden!
    Lögn efter lögn både vad gäller upphausningen av Reno som företag och likaså om bolagets framtid
    Titta på Norge hur det ser ut där VD Ekholm är precis samma bov!

  14. Erik:
    7 juli, 2017

    Vi i Bevakningsbranschen tjänar mycket mindre än sopgubbarna och utsätt ofta för livshotande situationer. Speciellt vi som arbetar med ingripande verksamhet.

    Polisen tjänar också mindre än sopgubbarna. Brandmän? Ambulans och vårdpersonal?

Lästips:

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Unionen varslar om nya stridsåtgärder mot Tesla

Konflikt. Ett år har gått sedan IF Metalls medlemmar gick ut i strejk på Tesla. Nu utökar Unionen sina stridsåtgärder.

Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.