Arga taxiförare på Stockholms central
Stämningen har varit irriterad och diskussioner har nästan övergått till slagsmål. I förra veckan blockerade arga förare taxifickorna vid Stockholms centralstation. Detta efter förare från vissa bolag känt sig orättvist behandlade när ett nytt system införts.
– Grundproblemet är att det finns alldeles för många taxibilar och att många taxiförare är helt uthungrade på jobb, säger Emma Lundberg ordförande för taxisektionen på Transport avdelning 5.
I förra veckan infördes en ny teknisk lösning där de kunder som ville ta taxi från Stockholms central, på en liten datorskärm kan välja att ta första lediga bil eller vilket bolag de vill resa med. Dessutom kan kunderna aktivt välja en miljöbil eller titta på en prisjämförelse via skärmen vid taxistolpen.
Taxivärdar hjälper kunderna att trycka, men många förare är upprörda och hävdar att värdarna bara trycker fram bilar från Taxi Stockholm.
– Jag tror att det handlar om ett missförstånd. Systemet är inte nytt, det infördes för flera år sedan. Den förändring som har skett är att man infört en ny teknisk lösning, säger Emma Lundberg.
För att slippa köbildning är det nya systemet kopplat till bolagens taxiväxlar så att det alltid ska finnas bilar vid centralen. Troligtvis består missförståndet i att taxivärdarna efter att frågat kunderna vilket bolag de vill åka med, ibland sedan knappat in det åt dem på skärmen. Några förare har då trott att värdarna väljer åt kunden.
Framför allt är det förare från Taxi kurir och Taxi 020 som varit arga och känt sig förfördelade.
– Jag tror att det här kommer att lägga sig. När taxichaufförerna har förstått det nya systemet så kommer det inte att vara så irriterat längre, säger Emma Lundberg.
Vittnar om irriterade kunder och arga kollegor
Vid Stockholm central är meningarna delade. Vissa förare tycker att de nya apparaterna är bra, medan andra berättar om irriterade kunder som tycker att det är onödigt. Ett par chaufförer från Taxi Stockholm vittnar om att de flesta väljer deras bolag och säger att de förstår irritationen från kollegor på andra bolag som känner sig förfördelade.
Jakob Pearson jobbar som taxivärd utanför centralstationen. Han berättar att systemet registrerar vilken tid bilarna kört in så när en kund väljer ”första lediga bil” så får den förare som väntat längst körningen.
– Många som jag pratar med tycker att det är bra och samma system borde införas på Arlanda, säger han.