Rickard Biguet
Close
Rickard Biguet har jobbat 30 år i flyttbranschen.
Close
Granskning

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

– Ska du överleva på den här marknaden har du inget val. De offentliga flyttkontrakten är värda enorma summor och lösningen är att lägga strategiska anbud. Är du ärlig och öppen vinner du inga kontrakt.

Rickard Biguet är delägare i flyttföretaget Rexab. Just nu är han främst verksam i dotterbolaget Västerås flyttningsbyrå.

För några år sedan uppmärksammades Rexab just för ett ”strategiskt anbud”. Bolaget hade lämnat offert på en flyttupphandling som Västerås stad gjorde. Priset för en lastbil med chaufför sattes till tio kronor i timmen.

Orimligt lågt, kan tyckas. Vad staden inte begrep var att chauffören förvandlades till expressarbetare så fort lastbilen nådde adressen. Med en helt annan prislapp.

Det blev rabalder. De kommunala beslutsfattarna kände sig lurade. Möjligen kan man tycka att den som köper en tjänst, chaufför med lastbil, för tio kronor i timmen lurar sig själv.

Rickard Biguet säger:

– Det är prispressen i upphandlingarna som drivit fram den här sortens anbud. Flyttföretagen letar efter kryphål i anbudsunderlagen. De tjänster som upphandlarna begär pris på sätts lågt.

– Men vilka kostnadsposter tillkommer? Vilka har de missat? Där kan du ta igen det du förlorat. De offentliga upphandlarna har sällan tillräcklig kompetens. Kommunerna är dessutom dåliga på att samverka, dåliga på att lära av varandra. Alla ska uppfinna hjulet själva.

Överdebiteringar

En annan konsekvens av ”lägsta bud till varje pris” är frekventa överdebiteringar, hävdar Rickard Biguet.

– Vid 90 procent av alla offentliga uppdrag är det överdebiteringar. Så illa är det. Man tar betalt för fler timmar eller fler flyttarbetare än de som i verkligheten skickas på uppdragen.

För omkring 15 år sedan gjorde Rexab och Rickard Biguet ett försök att rycka upp branschen. En grupp företag startade ett nytt branschförbund, S3F. Målet var att erbjuda kunderna seriösa flyttjänster. Med giltiga tillstånd, utbildad personal och riktiga försäkringar.

– Förbundet finns kvar. Tyvärr har vi ingen verksamhet i dag, säger Biguet som ser en flyttbransch i förändring:

– De svarta lönerna är i stort sett borta. Det finns helt enkelt inga svarta pengar i omlopp som kan bli till sådana löner. I stället kommer utländsk arbetskraft. Och bidragsfolk från arbetsförmedlingen.

Rickard Biguet nämner företag som han anser satt i system att ta in flyktingar som får anställningsstöd.

– Det påverkar prisbilden i branschen. Om staten står för en stor del av lönen kan du lägga lägre anbud. Tyvärr skapar den nya arbetskraften stora kvalitetsproblem. Språkförbistringen bäddar för misstag, exempelvis när ett möblemang ska packas.

I flyttbranschen är det vanligt med tillfälliga anställningar. Bolagen har ofta en fast kader och fyller på med personal vid arbetstoppar. Han försvarar systemet.

– Flyttverksamhet är enormt säsongsbunden. Skulle vi tvingas ha bara tillsvidareanställda, skulle det bli konkurs direkt.

Rexab är ett namn som dyker upp flitigt när man granskar offentliga upphandlingar. Bolaget har överklagat mängder av tilldelningsbeslut genom åren.

– Vi har lagt ner minst sju, åtta miljoner kronor bara på advokatkostnader, inflikar Biguet.

Strid

Just nu slåss Rexab mot det kommunala bolaget Svenska Bostäder, som köper in mängder av flyttjänster i samband med renoveringar av hyreshus.

Vid upphandlingen blev Allt i Transport (AiT) etta och Rexab tvåa. Det innebär att uppdragen i första hand ska gå till AiT. Och i andra hand till Rexab.

– Vi hävdar att Svenska Bostäder och AiT systematiskt bryter mot avtalet. Det påverkar både skattebetalarnas och vår ekonomi, säger Rickard Biguet.

Rexab har begärt ut tusentals fakturor från Svenska Bostäder. En kontroll visar på brister – jämfört med avtalet. Faktureringen har skett löpande, inte månadsvis. AiT har utfört en stor del av arbetet med timdebitering, i stället för fasta priser som avtalet säger.

Överklagan avgjordes i Kammarrätten i Stockholm. Rexab får i huvudsak rätt. Avstegen har varit så stora att Svenska Bostäder och Ait i praktiken anses ha ingått ett nytt avtal. Utan föregående upphandling.

Tvisten är inte slutligen löst.

– Det som återstår nu är hur stort skadestånd vi har rätt till, säger Richard Biguet.

Kravlista

Vad skulle krävas för en sundare konkurrens vid offentliga flyttupphandlingar? Han pekar på flera punkter. Bland annat:

  • Stat och kommuner måste kräva specificerade fakturor. Inte bara en klumpsumma med timmar och ett totalbelopp.
  • Begär i förväg en lista över all flyttpersonal som ska utföra ett visst uppdrag.
  • Kolla att det anlitade företaget har en rimlig redovisad lönekostnad, i förhållande till omsättningen. Låg lönekostnad kan vara okej, om företaget anlitar godkända underentreprenörer. Men då ska lönekostnaden finnas hos underentreprenörerna i stället.
  • Öppna på nytt för seriösa golvpriser. Alltså ett lägsta pris på exempelvis en expressarbetare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Krönika. Upphandling. Ordet får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.