Rickard Biguet
Close
Rickard Biguet har jobbat 30 år i flyttbranschen.
Close
Granskning

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

– Ska du överleva på den här marknaden har du inget val. De offentliga flyttkontrakten är värda enorma summor och lösningen är att lägga strategiska anbud. Är du ärlig och öppen vinner du inga kontrakt.

Rickard Biguet är delägare i flyttföretaget Rexab. Just nu är han främst verksam i dotterbolaget Västerås flyttningsbyrå.

För några år sedan uppmärksammades Rexab just för ett ”strategiskt anbud”. Bolaget hade lämnat offert på en flyttupphandling som Västerås stad gjorde. Priset för en lastbil med chaufför sattes till tio kronor i timmen.

Orimligt lågt, kan tyckas. Vad staden inte begrep var att chauffören förvandlades till expressarbetare så fort lastbilen nådde adressen. Med en helt annan prislapp.

Det blev rabalder. De kommunala beslutsfattarna kände sig lurade. Möjligen kan man tycka att den som köper en tjänst, chaufför med lastbil, för tio kronor i timmen lurar sig själv.

Rickard Biguet säger:

– Det är prispressen i upphandlingarna som drivit fram den här sortens anbud. Flyttföretagen letar efter kryphål i anbudsunderlagen. De tjänster som upphandlarna begär pris på sätts lågt.

– Men vilka kostnadsposter tillkommer? Vilka har de missat? Där kan du ta igen det du förlorat. De offentliga upphandlarna har sällan tillräcklig kompetens. Kommunerna är dessutom dåliga på att samverka, dåliga på att lära av varandra. Alla ska uppfinna hjulet själva.

Överdebiteringar

En annan konsekvens av ”lägsta bud till varje pris” är frekventa överdebiteringar, hävdar Rickard Biguet.

– Vid 90 procent av alla offentliga uppdrag är det överdebiteringar. Så illa är det. Man tar betalt för fler timmar eller fler flyttarbetare än de som i verkligheten skickas på uppdragen.

För omkring 15 år sedan gjorde Rexab och Rickard Biguet ett försök att rycka upp branschen. En grupp företag startade ett nytt branschförbund, S3F. Målet var att erbjuda kunderna seriösa flyttjänster. Med giltiga tillstånd, utbildad personal och riktiga försäkringar.

– Förbundet finns kvar. Tyvärr har vi ingen verksamhet i dag, säger Biguet som ser en flyttbransch i förändring:

– De svarta lönerna är i stort sett borta. Det finns helt enkelt inga svarta pengar i omlopp som kan bli till sådana löner. I stället kommer utländsk arbetskraft. Och bidragsfolk från arbetsförmedlingen.

Rickard Biguet nämner företag som han anser satt i system att ta in flyktingar som får anställningsstöd.

– Det påverkar prisbilden i branschen. Om staten står för en stor del av lönen kan du lägga lägre anbud. Tyvärr skapar den nya arbetskraften stora kvalitetsproblem. Språkförbistringen bäddar för misstag, exempelvis när ett möblemang ska packas.

I flyttbranschen är det vanligt med tillfälliga anställningar. Bolagen har ofta en fast kader och fyller på med personal vid arbetstoppar. Han försvarar systemet.

– Flyttverksamhet är enormt säsongsbunden. Skulle vi tvingas ha bara tillsvidareanställda, skulle det bli konkurs direkt.

Rexab är ett namn som dyker upp flitigt när man granskar offentliga upphandlingar. Bolaget har överklagat mängder av tilldelningsbeslut genom åren.

– Vi har lagt ner minst sju, åtta miljoner kronor bara på advokatkostnader, inflikar Biguet.

Strid

Just nu slåss Rexab mot det kommunala bolaget Svenska Bostäder, som köper in mängder av flyttjänster i samband med renoveringar av hyreshus.

Vid upphandlingen blev Allt i Transport (AiT) etta och Rexab tvåa. Det innebär att uppdragen i första hand ska gå till AiT. Och i andra hand till Rexab.

– Vi hävdar att Svenska Bostäder och AiT systematiskt bryter mot avtalet. Det påverkar både skattebetalarnas och vår ekonomi, säger Rickard Biguet.

Rexab har begärt ut tusentals fakturor från Svenska Bostäder. En kontroll visar på brister – jämfört med avtalet. Faktureringen har skett löpande, inte månadsvis. AiT har utfört en stor del av arbetet med timdebitering, i stället för fasta priser som avtalet säger.

Överklagan avgjordes i Kammarrätten i Stockholm. Rexab får i huvudsak rätt. Avstegen har varit så stora att Svenska Bostäder och Ait i praktiken anses ha ingått ett nytt avtal. Utan föregående upphandling.

Tvisten är inte slutligen löst.

– Det som återstår nu är hur stort skadestånd vi har rätt till, säger Richard Biguet.

Kravlista

Vad skulle krävas för en sundare konkurrens vid offentliga flyttupphandlingar? Han pekar på flera punkter. Bland annat:

  • Stat och kommuner måste kräva specificerade fakturor. Inte bara en klumpsumma med timmar och ett totalbelopp.
  • Begär i förväg en lista över all flyttpersonal som ska utföra ett visst uppdrag.
  • Kolla att det anlitade företaget har en rimlig redovisad lönekostnad, i förhållande till omsättningen. Låg lönekostnad kan vara okej, om företaget anlitar godkända underentreprenörer. Men då ska lönekostnaden finnas hos underentreprenörerna i stället.
  • Öppna på nytt för seriösa golvpriser. Alltså ett lägsta pris på exempelvis en expressarbetare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.