Åsa Forsman
... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.
Har chaufförer som själva omkommit i trafiken varit påverkade av alkohol eller narkotika? Jämfört med vanliga trafikanter.
– Ja en del, men i lägre utsträckning än omkomna i vanliga personbilar. Det gäller särskilt alkohol, som är betydligt ovanligare bland dem som kör tunga fordon.
(Siffror: 15 procent av de trafikdödade lastbils- och bussförarna hade alkohol i sig, sex procent var påverkade av olagliga droger.)
Har de chaufförer som själva överlevt en svår olycka varit påverkade?
– Det gäller samma sak där. Olyckschaufförerna visar sig ha använt alkohol eller droger i betydligt lägre grad än olycksdrabbade fordonsförare generellt. Sedan är det förstås ett mörkertal i sådana här undersökningar. Polisen har inte drogtestat alla, men det gäller personbilister också.
Är det då någon särskild typ av fordon som utmärker sig?
– Det är tydligt att de som kör lätta lastbilar oftare är påverkade när de är inblandade i allvarliga olyckor. Det är mycket ovanligt bland dem som kör tung lastbil eller buss.
Vilka droger förekommer bland chaufförerna i er undersökning?
– Amfetamin och cannabis. Det känner vi igen från tidigare studier av droganvändning bland förare. Amfetaminet är dessutom den farligaste drogen när det gäller trafiksäkerhet.
Hur har ni tagit reda på det här?
– Vi har tittat på dödsolyckor och olyckor med svåra personskador mellan 2008 och 2015. De finns i två register, ett med över 600 dödsolyckor hos Trafikverket och ett med närmare 3 400 olyckor, där också svåra personskador finns med, från Transportstyrelsens databas Strada.
Blev du förvånad över resultatet?
– Nej inte speciellt. Även om ingen gjort en kartläggning som den här tidigare så visste vi att alkohol och droger inte är något jätteproblem i yrkestrafiken.