Asfaltförare kör extremlånga pass
Det är bråttom att laga Sveriges dåliga vägar under sommarhalvåret. Något förarna får erfara. Asfaltschaufförerna är undantagna kör- och vilotidsreglerna och många arbetar långt mer än heltid varje dag. En stor säkerhetsrisk – menar föraren Håkan. – Det är synd om det ska behöva hända en olycka innan något ändras.
Kör- och vilotidsreglerna gäller normalt sett alla yrkeschaufförer. Men de som sysslar med vägunderhåll kan bli undantagna föreskrifterna. Det gäller bland annat chaufförer som kör asfalt till ett vägarbete.
– Det är helt okej att det finns undantag för sandning och plogning, sånt som gäller under några dagar. Men de här undantagen gäller från maj till november, säger föraren Håkan.
Han bor i Mellansverige och har kört asfalt till vägunderhåll i ett par decennier. Sedan en tid tillbaka har han valt att byta jobb, eftersom han tycker att det är för farligt.
– Först kör man asfalt hela dagen. Sedan är det flytt av baracker, vattentankar och så vidare i stort sett varje kväll. Ibland ska man flytta tio mil till ett nytt ställe, och det gör man efter att det vanliga arbetspasset är slut. Det hände ofta att vi körde över 20 timmar, och hur trafiksäker är man då?
Håkan berättar dessutom att det kunde vara på det här sättet många pass i rad.
– Jag kan förstå att de som är unga och inte har någon familj vill köra så mycket det går för att tjäna pengar, men snart händer en olycka.
Det är dessutom helt lagligt att köra på det här sättet.
När kör- och vilotidsreglerna inte gäller är det vägarbetstidslagen och arbetstidslagen som tar vid. I EU-direktivet om vägarbetstid finns en särskild paragraf för nattarbete. För den som jobbar någon gång mellan klockan ett på natten och klockan fem på morgonen får arbetstiden inte vara längre än tio timmar under den perioden. Men om man slutar innan klockan ett gäller inte regeln.
– Så i princip skulle man kunna börja klockan fem på morgonen och köra till ett på natten. Med undantaget att man måste ta raster, säger Arne Classon, utredare för kör- och vilotider och färdskrivare på Transportstyrelsen.
Enligt vägarbetstidslagen får man aldrig jobba längre än sex timmar utan rast. Dessutom finns ytterligare en begränsning, veckoarbetstiden, som inte får överskrida 60 timmar per vecka.
Men allt det här är svårt att kontrollera eftersom det inte finns något juridiskt krav på förarkort vid körningar som är undantagna
kör- och vilotidsreglerna.
– Man behöver inte använda färdskrivaren alls under undantag. Men vi rekommenderar att man sätter i kortet ändå. Då får man ju tiden registrerad. Det betraktas dock inte som körtid utan som ”annat arbete”, säger Arne Classon.
Transportstyrelsen har huvudansvaret för tillsyn och kontroller av vägarbetstiden. Men det sker genom kontroller på företagen, aldrig ute längs vägarna.
Ute på vägarna är det polisen som ser till att kör- och vilotidsreglerna följs. Men eftersom det inte finns något färdskrivarkrav får polisen ofta lita på förarens ord. Tröttheten får föraren själv ansvara för.
Enligt en paragraf i Trafikförordningens tredje kapitel får ”fordon inte köras av den som på grund av uttröttning inte kan föra fordonet på ett betryggandet sätt”.
– Men det är ingen som erkänner att en olycka beror på trötthet, eftersom man då blir skyldig till vårdslöshet i trafik, menar föraren Håkan.
Håkan önskar därför att ansvaret skärptes från högre håll.
Utan det juridiska kravet är det möjligt för åkare som vill få mycket jobb utfört att ställa krav på sin personal att inte använda färdskrivaren.
– Som det är nu kan åkaren säga att han har haft flera personer inne och jobbat. Om Transportstyrelsen vill se lönespecifikationer kan han bara plocka fram lönespecar för någon som kör hjullastare eller så. Åkaren vågar inte säga något till beställaren heller för då får han plocka hem bilen, menar Håkan.
Från fackligt håll har frågan om asfaltschaufförerna varit en ickefråga eftersom anläggningsarbetarna tillhör Seko och går under deras avtal.
– I och med att man vill köra asfaltsläggningar väldigt långa dagar har vi satt stopp för det och kör skiftgång många gånger. Vi accepterar max 13-timmarspass. Men hur chaufförerna gör, som ligger under Transport, det vet inte jag. Jag är rädd för att de kör båda skiften, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman för entreprenadområde väg och ban på Seko.
Det innebär att de Transportare som kör för blandåkerier och gör den här typen av undantagskörningar i princip hamnar mellan stolarna.
– Vi behöver titta på de här frågorna i framtiden, men jag vet inte om vi kommer åt dem, säger Martin Miljeteig, arbetsmiljöansvarig på Transport.
Han fortsätter:
– Ur ett samhällsperspektiv och ett arbetsmiljöperspektiv kan man fråga sig hur trafiksäkert det är att köra varm asfalt och tunga fordon till och från vägunderhållsplatserna i mer än 20 timmar. Där finns ett flertal riskfaktorer med utifrån kommande trafik och annan personal på platsen.
Fotnot. Håkan heter egentligen något annat.