Asfaltförare kör extremlånga pass

Det är bråttom att laga Sveriges dåliga vägar under sommarhalvåret. Något förarna får erfara. Asfaltschaufförerna är undantagna kör- och vilotidsreglerna och många arbetar långt mer än heltid varje dag. En stor säkerhetsrisk – menar föraren Håkan. – Det är synd om det ska behöva hända en olycka innan något ändras.

Kör- och vilotidsreglerna gäller normalt sett alla yrkeschaufförer. Men de som sysslar med vägunderhåll kan bli undantagna föreskrifterna. Det gäller bland annat chaufförer som kör asfalt till ett vägarbete.

– Det är helt okej att det finns undantag för sandning och plogning, sånt som gäller under några dagar. Men de här undantagen gäller från maj till november, säger föraren Håkan.

Han bor i Mellansverige och har kört asfalt till vägunderhåll i ett par decennier. Sedan en tid tillbaka har han valt att byta jobb, eftersom han tycker att det är för farligt.

– Först kör man asfalt hela dagen. Sedan är det flytt av baracker, vattentankar och så vidare i stort sett varje kväll. Ibland ska man flytta tio mil till ett nytt ställe, och det gör man efter att det vanliga arbetspasset är slut. Det hände ofta att vi körde över 20 timmar, och hur trafiksäker är man då?

Håkan berättar dessutom att det kunde vara på det här sättet många pass i rad.

– Jag kan förstå att de som är unga och inte har någon familj vill köra så mycket det går för att tjäna pengar, men snart händer en olycka.

Det är dessutom helt lagligt att köra på det här sättet.

När kör- och vilotidsreglerna inte gäller är det vägarbetstidslagen och arbetstidslagen som tar vid. I EU-direktivet om vägarbetstid finns en särskild paragraf för nattarbete. För den som jobbar någon gång mellan klockan ett på natten och klockan fem på morgonen får arbetstiden inte vara längre än tio timmar under den perioden. Men om man slutar innan klockan ett gäller inte regeln.

– Så i princip skulle man kunna börja klockan fem på morgonen och köra till ett på natten. Med undantaget att man måste ta raster, säger Arne Classon, utredare för kör- och vilotider och färdskrivare på Transportstyrelsen.

Enligt vägarbetstidslagen får man aldrig jobba längre än sex timmar utan rast. Dessutom finns ytterligare en begränsning, veckoarbetstiden, som inte får överskrida 60 timmar per vecka.

Men allt det här är svårt att kontrollera eftersom det inte finns något juridiskt krav på förarkort vid körningar som är undantagna
kör- och vilotidsreglerna.

– Man behöver inte använda färdskrivaren alls under undantag. Men vi rekommenderar att man sätter i kortet ändå. Då får man ju tiden registrerad. Det betraktas dock inte som körtid utan som ”annat arbete”, säger Arne Classon.

Transportstyrelsen har huvudansvaret för tillsyn och kontroller av vägarbetstiden. Men det sker genom kontroller på företagen, aldrig ute längs vägarna.

Ute på vägarna är det polisen som ser till att kör- och vilotidsreglerna följs. Men eftersom det inte finns något färdskrivarkrav får polisen ofta lita på förarens ord. Tröttheten får föraren själv ansvara för.

Enligt en paragraf i Trafikförordningens tredje kapitel får ”fordon inte köras av den som på grund av uttröttning inte kan föra fordonet på ett betryggandet sätt”.

– Men det är ingen som erkänner att en olycka beror på trötthet, eftersom man då blir skyldig till vårdslöshet i trafik, menar föraren Håkan.

Håkan önskar därför att ansvaret skärptes från högre håll.

Utan det juridiska kravet är det möjligt för åkare som vill få mycket jobb utfört att ställa krav på sin personal att inte använda färdskrivaren.

– Som det är nu kan åkaren säga att han har haft flera personer inne och jobbat. Om Transportstyrelsen vill se lönespecifikationer kan han bara plocka fram lönespecar för någon som kör hjullastare eller så. Åkaren vågar inte säga något till beställaren heller för då får han plocka hem bilen, menar Håkan.

Från fackligt håll har frågan om asfaltschaufförerna varit en ickefråga eftersom anläggningsarbetarna tillhör Seko och går under deras avtal.

– I och med att man vill köra asfaltsläggningar väldigt långa dagar har vi satt stopp för det och kör skiftgång många gånger. Vi accepterar max 13-timmarspass. Men hur chaufförerna gör, som ligger under Transport, det vet inte jag. Jag är rädd för att de kör båda skiften, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman för entreprenadområde väg och ban på Seko.

Det innebär att de Transportare som kör för blandåkerier och gör den här typen av undantagskörningar i princip hamnar mellan stolarna.

– Vi behöver titta på de här frågorna i framtiden, men jag vet inte om vi kommer åt dem, säger Martin Miljeteig, arbetsmiljöansvarig på Transport.

Han fortsätter:

– Ur ett samhällsperspektiv och ett arbetsmiljöperspektiv kan man fråga sig hur trafiksäkert det är att köra varm asfalt och tunga fordon till och från vägunderhållsplatserna i mer än 20 timmar. Där finns ett flertal riskfaktorer med utifrån kommande trafik och annan personal på platsen.

 

Fotnot. Håkan heter egentligen något annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lilian Ferm:
    4 maj, 2023

    Sverige i ett nötskal. "Långbänkar" drages för att sen ändå utsätta, anställda individers liv för stor fara.

    Varm asfalt på sveriges vägar med tunga transporter under tidspress, 20 timmar på raken.
    Kontenta:
    Kommersen alltid företräde för era liv! Ni som individer är för lama med krav för förändring.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.