Nog är det en spännande tid allt!
Krönika. Våren har varit en intensiv period med avtalsförhandlingar inom i stort sett alla avtalsområden. De har avlöst varandra i en strid ström.
Krönika. Våren har varit en intensiv period med avtalsförhandlingar inom i stort sett alla avtalsområden. De har avlöst varandra i en strid ström.
Krönika. Året gick fort! Jag skulle egentligen varit tjänstledig för att skriva fram till september. Men är redan ”back in the saddle” eller, nåja, i förarstolen. Ett halvtidsschema dök upp och boken är så gott som klar så …
Ledare. Måste inte en fackförbundstidning vara lojal med förbundet? Häromdagen fick jag frågan vid fikabordet. Jag har fått den ganska många gånger under årens lopp. Svaret är varken enkelt eller självklart. Tidningen, anser jag, ska i första hand vara lojal med medlemmarna. Och medlemmarna är väl förbundet, kan man förstås invända.
Debatt. Det som sker just nu är ett gatlopp för Kommunal. Den senaste tidens bevakning och granskning av fackförbundet Kommunal har visat på en förbundslednings som i sak har gjort fel. Därom finns inga tvivel.
Debatt. Under 1990-talskrisen kom allt fler att ansluta sig till facket. Facken ordnade kaféer i solidaritet med de arbetslösa i tron att krisen var övergående. Men det dröjde inte många år förrän det stod klart att sysselsättningen på svensk arbetsmarknad hade fallit från 87 till 75 procent, och att många skulle få svårt att komma tillbaka i arbete.
Debatt. Svensk åkeribransch befinner sig i fritt fall. Priset betalas av chaufförer med sämre löner, ovärdiga arbetsförhållanden och ett farligare arbete. Men också av hederliga åkerier som utsätts för en prispress som omöjliggör konkurrens på lika villkor. I det läget agerar regeringen alldeles för långsamt. Därför presenterar Vänsterpartiet fyra åtgärder som omedelbart måste genomföras.
Debatt. Otryggheten på vägarna ska inte få bita sig fast. Den svenska modellen med öppenhet och schyst konkurrens samt trygga villkor för transportarbetarna ska utvecklas – inte avvecklas. Det är dags att ta fler steg för att skapa rättvisa och framtidstro på Sveriges vägar.
Debatt. En representant för LO-förbundet Transport har offentligen krävt att VD för Taxi 020 AB avgår efter att något som kan liknas vid en vild strejk urartat till en skrikmatch utanför företagets entré.
Debatt. Michael Harvey från Taxi 020 AB:s Transportörsförening (Taf) går till hätskt angrepp mot Transport och sina protesterande förare. Han skriver svepande, raljant och framför allt felaktigt.
Debatt. Regeringen och oppositionen är i stort sett överens om att satsa cirka 300 miljarder kronor på att bygga banor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Men underlaget för persontrafik är alldeles för litet för att motivera en sådan jättesatsning. Då hävdar anhängarna att projektet behövs för att godstrafiken ska få bättre plats på de gamla banorna.
Debatt. Fairtransporteurope.eu är medborgarinitiativet för schysta transporter. Schysta villkor på arbetsmarknaden och schysta transporter tycker vi är en självklarhet. Men så ser det inte ut i dag.
Ledare. Transport har precis skrivit under de första nya löneavtalen, uppgörelser som rör i runda tal två tredjedelar av medlemskåren.
Krönika. Ett dramatiskt år närmar sig sitt slut och det är tid att försöka sig på en sammanfattning.
Krönika. Förra året var ett dramatiskt år med omvälvande händelser i både stort och smått. 2016 har börjat lika dramatiskt.
Krönika. Äntligen närmar sig våren! Denna tid på året då hoppet gror och allting med ens blir lättare. Vårblommorna med sina vackra färger sticker upp ur dikena, tussilago och snödroppar – och snart nog kommer påskliljorna.