Transports hållning mot SD den enda rimliga

Debatt. Vi sa det redan från början, men det finns de som blivit förvånade. Yrvaket och förstummade över att ledande riksdagsmän i Sverigedemokraterna, SD, visar partiets rätta natur. Förvånade över det som Transport hela tiden haft som utgångspunkt för sitt ställningstagande mot aktiva Sverigedemokrater.

Inkompetensen grinar seriösa företagare rakt i ansiktet

Debatt. Polisens oförmåga att lösa brott har varit ett hett ämne den senaste tiden. Polisorganisationen är till vissa delar ineffektiv, men skall i rättvisans namn inte ensam pekas ut i ett uselt fungerande rättssystem. När det gäller hanteringen av trafikärenden har de god hjälp av åklagarna! Från åkernäringens perspektiv kan man konstatera att någon högre klass på den rättsvårdande verksamheten är det inte.

Finns det några alternativ till varslen?

Krönika. I höstas duggade varslen tätt på arbetsmarknaden. Det gällde inte enbart hos oss i Sverige. Inom den Europeiska unionen har arbetslösheten aldrig varit större än nu. Mer än 26 miljoner européer går utan jobb, varav 400 000 i vårt land.

Finns det några alternativ till varslen?

Krönika. I höstas duggade varslen tätt på arbetsmarknaden. Det gällde inte enbart hos oss i Sverige. Inom den Europeiska unionen har arbetslösheten aldrig varit större än nu. Mer än 26 miljoner européer går utan jobb, varav 400 000 i vårt land.

Förändringarnas tid – på gott och ont

Krönika. Som bekant lever vi i en ständig förändringsprocess. Det är både på gott och ont. Det ger utan tvekan vårt förbund vitalitet och dynamik.

Hårdare åtstramningar löser inte krisen

Debatt. Den europeiska arbetslösheten har inte under hela efterkrigstiden varit så hög som i dag. Fler än 26 miljoner européer är arbetslösa. Massarbetslösheten har tagit ett järngrepp om arbetsmarknaden i såväl Europa som Sverige. I vårt land är nu mer än 400 000 personer utan arbete.

Vinster i välfärden handlar om människosyn

Debatt. Frågan om vinster i välfärden handlar om kvalitet och de anställdas villkor, men också om demokrati och människosyn. Därför är det så viktigt att befria välfärden från vinstintresset.

De fattiga och de rika

Krönika. Min mormor hade nio syskon. Familjen var extremt fattig, med alla mått mätt. De bodde eländigt, gick ofta hungriga, kläderna var gamla och lappade, det fanns inte ens skor till alla. Mormor lärde sig aldrig att cykla och simma. Skolgången var kortvarig, efter bara några år var det dags att börja bidra till försörjningen.

Skitlöner skapar inte fler jobb

Ledare. Sänkta löner till unga kommer att fixa 30 000 nya ungdomsjobb! Det har blivit en sanning. Ett mantra även inom LO. Jag tror inte på det. Jag tror inte att ännu lägre lönekostnader för arbetsgivare som tar in unga råder bot på den katastrofala massarbetslöshet som råder bland dagens 20–25-åringar.

Så mycket bättre!

Krönika. "Att köra lastbil är inget yrke. Det är en sjukdom!” Många gånger har jag hört chaufförer och deras fruar eller män säga detta. Och det ligger en hel del i det. Även om en del av oss som kör försöker sluta, för att jobba på verkstäder eller med andra yrken nära hemmet, trillar vi ständigt dit igen.

Enskilda personers mod är omistligt

Krönika. ”Skulle damerna kunna tänka sig att börja en timme tidigare i morgon bitti?” Det är brinnande världskrig. En tidning är modigare än alla andra i Sverige. En person är modigare än de flesta. Skriftställaren Torgny Segerstedt utmanar det nazistiska Tyskland. I sina artiklar talar han klarspråk om vad han tycker om den tyske härskaren och hans kumpaner och om deras framfart i Europa.

Skäl att vara med i facket

Ledare. Det finns åtskilliga debattörer som menar att arbetstagarna i Sverige tagit ut för lite i löneökningar de senaste 15 åren. Ett bevis som anförs är att löneandelen av företagens produktionsresultat sjunkit kraftigt. Transportarbetaren har tittat på löneutvecklingen för förbundets lastbilsförare. Resultat är överraskande, åtminstone för mig.

Liten årskrönika 2012

Krönika. Nu är 2012 till ända och jag festade ut året med besked. Trots att jag drack måttligt råkade jag spy i en snödriva. Kanske var det en renande process för att bli av med det gamla året och ge plats åt ett, förhoppningsvis, ljusare 2013.

Expressen har inga läsare längre!

Ledare. Kvällstidningen Expressen har förlorat alla sina läsare. Det visar en opinionsundersökning som Transportarbetaren gjort. Resultat är sensationellt och innebär rimligen att Expressen läggs ner.

Robotkapitalismen kan bli förödande

Krönika. Han är en glad ingenjör som har tagit fram en vinstgivande algoritm: en robot som köper och säljer på penningmarknaden 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Bolaget går extremt bra. Så bra att kunderna inte tror honom när han berättar om bolagets resultat.