Asylbåt lagt till i Utansjö
I tisdags kväll anlände det Bahamasflaggade kryssningsfartyget Ocean Gala till kaj i lilla Utansjö i Ångermanland. Med kojplatser för 1 790 asylsökande. Kommunen togs på sängen. Och Transports Fredrik Brådd åkte dit för att kolla hur de 141 besättningsmännen hade det.
– Där finns folk från hur många länder som helst, berättar han. De har ett avtal som en holländsk fackförening har skrivit på, så villkoren är ok för att jobba ombord. Men om fartyget ska ligga fast förankrat i Sverige i ett år ska de förstås ha svenska löner.
Fredrik Brådd är ITF-inspektör och har till uppgift att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar. Det här är första gången han inspekterar ett blivande flyktingboende – kryssningsfartyget Ocean Gala.
Här kommer historien bakom detta annorlunda uppdrag:
Migrationsverket har skrivit kontrakt med det USA-baserade rederiet US Shipbrokers, genom företaget Floating accomodation som i sin tur har norska ägare. Uppgörelsen är att Migrationsverket ska betala 453 kronor per asylsökande och dygn. Kravet är att företaget den 3 juli har skaffat de tillstånd som krävs för att få ligga i en svensk hamn.
Fartyget har plats för 1 790 passagerare. Innan de nuvarande ägarna tog över var det kryssningsresenärer som färdades mellan olika hamnar.
Floating accomodation tog i vintras upp frågan om ett flytande flyktingboende med Härnösands kommun, då handlade det om djuphamnen i Härnösand.
– Vi var tydliga med att det inte var någon bra lösning, säger kommunalrådet Fred Nilsson (S). Det krävs ett tillfälligt byggnadslov för att ligga still med en bostadsbåt. Men vi hann inte hantera ärendet klart förrän företaget hade dragit tillbaka sin ansökan och försvunnit.
Men i tisdags dök alltså Ocean Gala upp vid kajen i Utansjö, en före detta bruksort nästan i skuggan av Högakustenbron. Samhället ligger i Härnösands kommun och hade vid Statistiska centralbyråns senaste mätning 209 invånare. Det privata hamnbolaget hade hyrt ut platsen.
– Vi kräver fortfarande bygglov och det är hamnägarens sak att försöka ansöka om, säger Fred Nilsson. Fartyget har förresten redan börjat få problem med vart disk- och tvättvattnet ska ta vägen.
Transports stuveriombudsman Per-Olof Norgren har också varit på plats i Utansjö och kan berätta att Floating accomodations plan är att fartygets motorer ska gå dygnet runt för att ge ström ombord. Hytterna är små, med cirka en halvmeter mellan britsarna. Utrymmena för barer, restauranger och samlingslokaler är däremot generösa.
– Det här är helt vansinnigt, tycker han. Det finns absolut ingenting att göra i land, ska de asylsökande gå ut i skogen bara?
I skrivande stund är Ocean Gala och den försvunna hamnägaren föremål för utredning hos Transportstyrelsen, Kustbevakningen och Polisen – som har fått en anmälan om brott mot sjöfartsskydd. På Migrationsverket avvaktar man tills företaget meddelar att alla kriterier i avtalet är uppfyllda.
En av delägarna i Floating accomodation, Kjell Tandberg, intervjuades i dag i Radio Västernorrland:
– Vi blev överraskade när Härnösand inte ville ha oss här, säger han. Skeppet är som en egen stad i staden, vi kan ordna trivselrum, utbildningssalar, internetrum, sjukstuga och tandläkarmottagning ombord.
Hans linje är att asylsökande kan börja flytta in på fartyget om ungefär tio dagar.