Blivande flyktingboende – kryssningsfartyget Ocean Gala.
Close
Gott om plats på däck när ett kryssningsfartyg ska bli asylboende. Minst tre myndigheter utreder fartygets framtid i lilla Utansjö.
Close

Asylbåt lagt till i Utansjö

I tisdags kväll anlände det Bahamasflaggade kryssningsfartyget Ocean Gala till kaj i lilla Utansjö i Ångermanland. Med kojplatser för 1 790 asylsökande. Kommunen togs på sängen. Och Transports Fredrik Brådd åkte dit för att kolla hur de 141 besättningsmännen hade det.

– Där finns folk från hur många länder som helst, berättar han. De har ett avtal som en holländsk fackförening har skrivit på, så villkoren är ok för att jobba ombord. Men om fartyget ska ligga fast förankrat i Sverige i ett år ska de förstås ha svenska löner.

Fredrik Brådd är ITF-inspektör och har till uppgift att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar. Det här är första gången han inspekterar ett blivande flyktingboende – kryssningsfartyget Ocean Gala.

Här kommer historien bakom detta annorlunda uppdrag:

Migrationsverket har skrivit kontrakt med det USA-baserade rederiet US Shipbrokers, genom företaget Floating accomodation som i sin tur har norska ägare. Uppgörelsen är att Migrationsverket ska betala 453 kronor per asylsökande och dygn. Kravet är att företaget den 3 juli har skaffat de tillstånd som krävs för att få ligga i en svensk hamn.

Fartyget har plats för 1 790 passagerare. Innan de nuvarande ägarna tog över var det kryssningsresenärer som färdades mellan olika hamnar.

Floating accomodation tog i vintras upp frågan om ett flytande flyktingboende med Härnösands kommun, då handlade det om djuphamnen i Härnösand.

– Vi var tydliga med att det inte var någon bra lösning, säger kommunalrådet Fred Nilsson (S). Det krävs ett tillfälligt byggnadslov för att ligga still med en bostadsbåt. Men vi hann inte hantera ärendet klart förrän företaget hade dragit tillbaka sin ansökan och försvunnit.

Men i tisdags dök alltså Ocean Gala upp vid kajen i Utansjö, en före detta bruksort nästan i skuggan av Högakustenbron. Samhället ligger i Härnösands kommun och hade vid Statistiska centralbyråns senaste mätning 209 invånare. Det privata hamnbolaget hade hyrt ut platsen.

– Vi kräver fortfarande bygglov och det är hamnägarens sak att försöka ansöka om, säger Fred Nilsson. Fartyget har förresten redan börjat få problem med vart disk- och tvättvattnet ska ta vägen.

Transports stuveriombudsman Per-Olof Norgren har också varit på plats i Utansjö och kan berätta att Floating accomodations plan är att fartygets motorer ska gå dygnet runt för att ge ström ombord. Hytterna är små, med cirka en halvmeter mellan britsarna. Utrymmena för barer, restauranger och samlingslokaler är däremot generösa.

– Det här är helt vansinnigt, tycker han. Det finns absolut ingenting att göra i land, ska de asylsökande gå ut i skogen bara?

I skrivande stund är Ocean Gala och den försvunna hamnägaren föremål för utredning hos Transportstyrelsen, Kustbevakningen och Polisen – som har fått en anmälan om brott mot sjöfartsskydd. På Migrationsverket avvaktar man tills företaget meddelar att alla kriterier i avtalet är uppfyllda.

En av delägarna i Floating accomodation, Kjell Tandberg, intervjuades i dag i Radio Västernorrland:

– Vi blev överraskade när Härnösand inte ville ha oss här, säger han. Skeppet är som en egen stad i staden, vi kan ordna trivselrum, utbildningssalar, internetrum, sjukstuga och tandläkarmottagning ombord.

Hans linje är att asylsökande kan börja flytta in på fartyget om ungefär tio dagar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Transportarbetarens logga

Transport avvaktar om blockad

Hamn. ”En blockad nu riskerar att bli ett slag i luften”, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, efter styrelsens möte på tisdagseftermiddagen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.