Återerövra EU från kapitalisterna

Krönika. Besvikelsen efter EU parlamentsvalet har nu lagt sig. Någon besvikelse över själva valresultatet kan man inte gärna ha. Det var ett demokratiskt val och resultatet av det ska givetvis respekteras. Nä, besvikelsen ligger snarare i att det i vårt land endast var strax över 50 procent av de valberättigade som gick till vallokalerna. Varför utnyttjar vanligt folk inte denna möjlighet att behålla det som redan finns eller till att bidra till en förändring?

Låt mig göra en personlig betraktelse över ämnet.

Europa består och har alltid bestått av ett lapptäcke av spridda folkgrupper. Vår gemensamma historia har alltid bestått av strid. När folk möter det okända blir de aggressiva. Detta kan tyvärr många gånger leda till krig. Efter tusentals år av strider, där andra världskrigets fullständiga obeskrivliga lidande fick oss att inse att nu är det nog, föddes tanken på ett system som skulle göra ett krig i Europa omöjligt. Därmed skapades embryot till dagens EU.

Problemet med unionen är att den rört sig från ett fredsbevarande projekt till ett affärsprojekt. Det är riktigt att vi måste vara starka för att kunna konkurrera med andra starka ekonomier som Kina och USA, men kapitalismen har blivit en ideologi. Den var aldrig tänkt som ett politiskt system. Vi måste återerövra EU från kapitalisterna och återskapa den ursprungliga fredstanken, det som byggde på idén om gemenskap. Att vi som europeiska folk ska känna oss delaktiga i Europas utveckling.

Kapitalismen är alltid motsatsen till gemenskap. Kapitalismen säger att ensam är stark och jag är inte övertygad om att folk vill se att Europas enda drivkraft är ett tunnelseende mot den egna plånboken. När nyliberalismen slog igenom på bred front luckrades alla tankar på gemenskap upp. Ensam-är-stark-samhället innebar att utslagning blev en väsentlig del av samhällsmekanismerna. Ekonomisk skicklighet blev den enda kompetensen värd namnet. Många människor skickades ut i kylan. Arbetslösheten skapar en enorm frustration. Och jag tvekar inte att hävda att den våg av högerextremism, som jag till min stora fasa ser växa sig stark runt om i Europa, är en effekt av nyliberalismen.

Några få har vunnit mycket, de allra flesta har förlorat desto mer. Det man ser nu i valresultatet runt om i Europa är förlorarnas revansch. Förlorare som inte alls hade behövt vara förlorare. Arkitekterna bakom EU-samarbetet kunde nog inte tänka sig denna utveckling.

När den franska socialisten Jacques Delors, som nytillträdd ordförande för kommissionen 1985 presenterade ett lagstiftningsprogram för den inre marknaden med de fyra friheterna, var (bak-)tanken att en så pass stor ekonomisk integration med nödvändighet skulle leda till en allt starkare politisk gemenskap. Tanken var god. Tyvärr kan vi i dag konstatera att så inte blev fallet. EU-parlamentsvalet påvisar att den starkaste politiska tendensen just nu pekar i motsatt riktning, mot upplösning och sönderfall.

Jag tror att EU:s framtid kommer att avgöras inom de närmaste tio åren. Vi måste bestämma oss för om vi vill ha en Europeisk Union eller inte. Om svaret är ja måste vi också bestämma oss för om unionen ska vara på storföretagens och börshajarnas villkor. Eller om den ska vara på de europeiska folkens villkor. Detta är ödesfrågor som vi måste ta på största allvar.

Det yttersta ansvaret ligger på de fokvalda politikerna. Jag är säker på att den europiska tanken går att förena med omsorgen om det egna landet och dess välfärd.

Detta är min högst personliga betraktelse efter att ha följt utvecklingen av EU i snart 25 år. Även om betraktelsen i vissa stycken framstår som pessimistiskt är jag ändå i grund och botten övertygad om att sakernas tillstånd kan förändras och förbättras. Det kan göras genom att visa varandra respekt och acceptera varandras ståndpunkter.Men framför allt kan det uppnås genom att man utnyttjar sin rösträtt.

Låt mig stilla hoppas att fler röstberättigade gör det den 14 september, då vi har nästa allmänna val i Sverige.

Med förhoppning om en lång och härlig semester till er alla!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.