Återvinningspråm på Göta älv.
Close
Återvinningspråmen på Göta älv lägger till vid fem olika kajer i Göteborg.
Close

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

– Var ska jag lägga det här? frågar en kvinna som håller upp en lampa och Kent Ryberg, som arbetar på den flytande återvinningscentralen (ÅVC), visar vart den ska.

Pråmen invigdes den 21 september. Den lägger till vid fem olika kajer, och under tre timmar kan boende i området komma förbi med diverse avfall och återvinningsmaterial. Pråmen är en del av Dencity 3 som är Lindholmen science parks projekt för att arbeta fram ”hållbara transporter i täta stadsdelar”. Miljöföretaget Renova ansvarar för bemanningen på pråmen.

– Projektet har fungerat bäst på Hisingesidan, där har det varit enklast för de boende i området att ta sig till pråmen, säger David Dalek, affärsutvecklare på Renova.

Positiv

Christina Reithe, som kommer ned med en gammal kaffemaskin, hoppas att projektet kommer att fortsätta.

– Det är strålande för oss som inte har bil, säger hon.

Pråmen är 25 meter lång och tio meter bred. Ombord finns fyra containrar där man kan slänga det mesta, men inte allt. Bland annat vitvaror och trädgårdsavfall hänvisas till de markfasta anläggningarna.

– Det är en ÅVC med små bokstäver som kommer på besök. En halv ÅVC, säger Kim Jörgensen, huvudskyddsombud på Renova.

Kim Jörgensen är kritisk till var pråmen stannar och tycker att man lika gärna kan köra ut med en mobil återvinningscentral.

– Pråmen ska vara till för alla, men rör sig mest i de delar av stan där snittinkomsterna och boendekostnaderna är högre, säger han.

Han tycker dock att de som ligger bakom projektet har varit lyhörda och haft god beredskap när det gäller arbetsmiljö och säkerhet.

Kent Ryberg
Kent Ryberg hjälper en besökare att sortera ut dammsugarens olika delar. Foto: Vendela Engström

Två bemannar

Pråmen bemannas av två personer. Kent Ryberg och Bjarne Ljungberg som jobbar ombord den här dagen är båda pensionerade, men arbetar extra då och då. Kent Ryberg har varit miljöarbetare i 35 år och kom in branschen via sin pappa.

Under åren har han varit med om att folk lämnat in en hel del märkliga saker på Göteborgs återvinningsstationer.

– Ett dött rådjur, levande katter och en handgranat toppar nog listan, säger han.

Både Kent Ryberg och Bjarne Ljungberg berättar att det än så länge inte varit så högt tryck på pråmen de dagar de jobbat.

– Jag tror ändå att projektet kommer att fortsätta. De som kommer förbi är väldigt nöjda, säger Kent Ryberg.

David Dalek på Renova tycker det är bra om älven återtas som transportled.

– Projektet kommer att utvärderas, men vi kommer åtminstone köra en omgång till i vår. Då skulle jag gärna se ett stopp vid Klippan om det är möjligt, säger han.

Hur mycket av det som lämnas in på en ÅVC återvinns eller återbrukas?

– Jag har ingen exakt siffra på det, men skulle tro att det är runt 30-40 procent. Majoriteten av det som lämnas in är brännbart avfall och av det blir det el och fjärrvärme, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.