Återvinningspråm på Göta älv.
Close
Återvinningspråmen på Göta älv lägger till vid fem olika kajer i Göteborg.
Close

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

– Var ska jag lägga det här? frågar en kvinna som håller upp en lampa och Kent Ryberg, som arbetar på den flytande återvinningscentralen (ÅVC), visar vart den ska.

Pråmen invigdes den 21 september. Den lägger till vid fem olika kajer, och under tre timmar kan boende i området komma förbi med diverse avfall och återvinningsmaterial. Pråmen är en del av Dencity 3 som är Lindholmen science parks projekt för att arbeta fram ”hållbara transporter i täta stadsdelar”. Miljöföretaget Renova ansvarar för bemanningen på pråmen.

– Projektet har fungerat bäst på Hisingesidan, där har det varit enklast för de boende i området att ta sig till pråmen, säger David Dalek, affärsutvecklare på Renova.

Positiv

Christina Reithe, som kommer ned med en gammal kaffemaskin, hoppas att projektet kommer att fortsätta.

– Det är strålande för oss som inte har bil, säger hon.

Pråmen är 25 meter lång och tio meter bred. Ombord finns fyra containrar där man kan slänga det mesta, men inte allt. Bland annat vitvaror och trädgårdsavfall hänvisas till de markfasta anläggningarna.

– Det är en ÅVC med små bokstäver som kommer på besök. En halv ÅVC, säger Kim Jörgensen, huvudskyddsombud på Renova.

Kim Jörgensen är kritisk till var pråmen stannar och tycker att man lika gärna kan köra ut med en mobil återvinningscentral.

– Pråmen ska vara till för alla, men rör sig mest i de delar av stan där snittinkomsterna och boendekostnaderna är högre, säger han.

Han tycker dock att de som ligger bakom projektet har varit lyhörda och haft god beredskap när det gäller arbetsmiljö och säkerhet.

Kent Ryberg
Kent Ryberg hjälper en besökare att sortera ut dammsugarens olika delar. Foto: Vendela Engström

Två bemannar

Pråmen bemannas av två personer. Kent Ryberg och Bjarne Ljungberg som jobbar ombord den här dagen är båda pensionerade, men arbetar extra då och då. Kent Ryberg har varit miljöarbetare i 35 år och kom in branschen via sin pappa.

Under åren har han varit med om att folk lämnat in en hel del märkliga saker på Göteborgs återvinningsstationer.

– Ett dött rådjur, levande katter och en handgranat toppar nog listan, säger han.

Både Kent Ryberg och Bjarne Ljungberg berättar att det än så länge inte varit så högt tryck på pråmen de dagar de jobbat.

– Jag tror ändå att projektet kommer att fortsätta. De som kommer förbi är väldigt nöjda, säger Kent Ryberg.

David Dalek på Renova tycker det är bra om älven återtas som transportled.

– Projektet kommer att utvärderas, men vi kommer åtminstone köra en omgång till i vår. Då skulle jag gärna se ett stopp vid Klippan om det är möjligt, säger han.

Hur mycket av det som lämnas in på en ÅVC återvinns eller återbrukas?

– Jag har ingen exakt siffra på det, men skulle tro att det är runt 30-40 procent. Majoriteten av det som lämnas in är brännbart avfall och av det blir det el och fjärrvärme, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.