Krönika

Att bygga ett hus tillsammans

Davids krönika. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Ett Attefallshus bredvid vårt stora ute på skärgårdsön låter inte så märkvärdigt. Ändå kan jag i efterhand undra vad vi tänkte på då vi borrade ner de första armeringsjärnen i berget.

Bärlinor till golv och stomme går dock relativt snabbt att bygga. Vi hade ingen ritning mer än yttermåtten 25 kvadrat och 4 meter högt i snitt. Allt annat var på fri hand.

Vi skruvade i stället för att spika och kunde på så sätt beräkna var fönstren skulle vara då vi väl reglat upp väggarna. Mycket flyttande av reglar hit och dit vart det, men till slut blev det bra. Det vill säga så som dottern, Hanna, ville ha det.

Takstolarna föreslog snickarna på ön att vi skulle måttbeställa från en firma i Uppland, eftersom det är ett himla bök att göra såna själv. Hanna tyckte inte det. Så vi tillverkade egna med mallar vi lagt på golvbjälkarna (själva golvet var inte lagt då).

Hanna fixade det med ett ihärdigt skruvande och vände på bitarna, trots att jag sa åt henne att låta bli då hon har diskbråck. Men det hjälpte lika lite som när jag sa att hon inte skulle bära de fulla hinkarna med betong till grundplintarna.

Det jobbigaste var att lägga taket. Det lutade så förbannat och det var svårt att få fäste med gympadojorna på råsponten. Men att skruva i ett par brädor som stöd minskade risken att åka ner på arslet.

Den sommaren regnade det ingenting, inte en enda droppe. Utom då vi just lagt klart råsponten. Så det blev lite halvbråttom att få på en presenning …

Jag är någotsånär bra på att bygga. Varifrån jag lärt mig är oklart. Jag har visserligen jobbat en del på byggen, men då som ställningsbyggare. Men att se Hanna utvecklas från nästan ingenting till att bygga det mesta av huset (jag tog mig en del sovmornar) var något alldeles speciellt.

Dottern är faktiskt den bästa arbetskamrat jag haft. Vi teg, ja till och med surade, sida vid sida till sena kvällarna. Och ibland påpekade hon att jag gjort fel här eller där.

Då citerade jag en åkare jag jobbat för då han tappat en trailer.

– Och jag som aldrig gör aldrig fel!

Nu är ”Hattstugan” färdig. Eller, så klar den kan bli med en dotter som hela tiden ändrar på saker; och som inte tvekar att sätta sin pappa i arbete. Men en härlig resa har det varit!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fia:
    12 juli, 2021

    Vilken fin grej att få minnas tillbaka för er! Inte ett dugg förvånad över att ni byggde ett hus, Hanna, en av de bästa mest fantastiska kvinnor jag känner. Och tvivlar inte en sekund på att hennes pappa är lika underbar som henne ❤ Ha nu en fantastisk sommar i Hattstugan, ge varandra en stor kram från mej!

  2. Maja Karlsson:
    5 juni, 2021

    Vilken fin grej att göra tillsammans!

  3. Bengt:
    4 juni, 2021

    Vilket avslappnat tålamod 🐝

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.