Att inte orka leva

Krönika. En bit av mitt hjärta saknas. Det försvann i en kram, en kopp kaffe, ett silverblont hårrufs och världens vackraste vildaste skratt.

Alla känner nog någon som tagit livet av sig. Någon som varit nedstämd eller deprimerad ett tag, eller som kanske plötsligt mått oerhört dåligt. En dag nås vi av beskedet om att de inte längre finns med oss, att de har valt att avsluta sitt liv.

Egentligen handlar det inte om att vilja dö. Det handlar om att inte orka leva. Någonting gör så ont i själen och hjärtat att den enda utvägen som verkar möjlig är att sluta upp med att fortsätta andas.

Det finns massor av statistik kring suicid, som självmord heter med ett finare ord, men det är inte alltid lätt att se människorna bakom siffrorna. Det är få som pratar om den de förlorat, för det gör alldeles särskilt ont för dem som är kvar. De som undrar om de borde ha sett vad som var på väg att hända. De som undrar om det hade funnits något mer som de hade kunnat göra.

Hur kunde någon som var så älskad känna sig så ensam?

När det gäller självmord och självmordsförsök så undrar jag om vi ser varför de sker. Människor som är starka, kloka, roliga och vackra i sig själva orkar inte med den här världen. Varför är det så? Är det tempot i vardagen som är för mycket? Att alltid vara på topp? Att alltid prestera med ett leende oavsett hur mycket själen skriker efter att få göra något som den mår bra av?

Min vän Hanna Fange arbetade som lastbilschaufför. Körde på utland i långfrallan. 32 meter lastbil som gick ner till Holland, Tyskland eller Danmark. Under tiden lyssnade hon gärna på ljudböcker, på ökad hastighet så att hon kom igenom dem snabbare. Ofta slängde hon ur sig blixtsnabba uppdateringar på Twitter. 140 tecken hade hon på sig och hon bemästrade dem till fullo i snärtiga ögonblicksskildringar av livet på vägarna och rastplatserna. Det var så jag lärde känna henne.

I ett tidigare reportage i den här tidningen (32-metersekipage gör Hanna lycklig)ler hon stort mot kameran när hon beskriver kärleken till sitt arbete, till att köra tunga och häftiga fordon. Hanna jobbade inte som lastbilschaufför, hon var lastbilschaufför.

Varför hon valde att avsluta sitt liv i mitten av januari, det kan jag inte säga. Det spelar heller ingen roll för min del. Det som lämnar mig undrandes är hur världen kan fortsätta snurra utan henne i den. Jag väntar fortfarande på att se hennes nästa Twitteruppdatering eller kanske en bild på Instagram av bron mot Danmark.

För hur skulle det gå att låta bli att sakna hennes kaxiga uppdateringar? Som den hon skrev i september förrförra året:

”Hej unge man. Skrik inte ”kom hit ska du få se på kuk!”, och sen skyndsamt stoppa undan den när jag närmar mig. Fegis. Hejdå. #hannahejar”.

Hanna, ta hand om mitt hjärta där du är nu är du snäll. Och säg: ”Du kan va!” Är det något jag lärt mig sedan jag fick veta så är det följande: Krama varandra. Ligg mer. Säg att du älskar och låt för i helvete inte den du sagt det till vifta bort det. Och drick mer kaffe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.