Man med keps och varselgul t-shirt som står framför förarhytten till en vit ellastbil.
Close
”Det riktigt drastiska vore att stänga av oljekranen i Europa. Det finns så pass mycket biobränsle och nere i Europa använder de vätgas via bränsleceller för att driva fordon”, säger Scaniaföraren Kenneth Ericsson.
Close
Elektrifiering av transportsektorn

”Att starta en ellastbil är en kick”

Åkeri. – Det är som att köra flygplan nästan, säger lastbilsföraren Kenneth Ericsson. Kollegan Pernilla Qvarnström nickar och fyller i: – Man bara flyter fram i ellastbilen!

Solenergin flödar från blå himmel när Transportarbetaren besöker Scanias transportlaboratorium i Södertälje för att träffa tre chaufförer som kör ellastbil. Transportlabbet är ett ”husåkeri” som kör Scanias eget gods. Här testas också nya tekniker, modeller och fordonskombinationer innan de kommer ut på marknaden.

– Det är spännande att vara med när helt nya fordon, motorer och grejer tas fram. Utveckling sker hela tiden. Ellastbilar ger körningen en ny dimension. Det är behagligt, skonsamt för föraren och man blir inte trött i öronen. Man bara susar fram, säger Kenneth Ericsson som jobbat här längst.

– Att starta en ellastbil är en kick. Elmotorn levererar direkt när du trycker ner pedalen.

Batteripaketen väger också ganska mycket och tynger och ner bakhjulen. Det gör att ellastbilar vintertid klarar hala uppförsbackar mycket bättre även om de saknar last, förklarar han.

– Dieselbilarna står kvar i backen med snurrande hjul när jag kör förbi.

Kenneth ler, ger ett blixtsnabbt svar på frågan om det inte finns någon nackdel med eldrift.

– Det finns inte ström! Köpte alla elbil skulle strömmen inte räcka till. I stort sett alla tillverkare står långt fram och är beredda att släppa ut ellastbilar. Nu är det politikerna det hänger på. Vi måste ha mer ström om transportsektorn ska elektrifieras.

Gråhårig medelålders kvinna med håret uppsatt i en hästsvans
Pernilla Qvarnström. Foto: Justina Öster

Pernilla Qvarnström

kör lokalt i Södertälje med en mindre elmotor i lastbilen.

– Vi har laddstolpar här på området och laddar de mindre bilarna på lunchen. Kör man längre sträckor har de försökt göra så att man kan ladda på 45-minutersrasten.

Största vinsten är att ellastbilen går så mjukt och tyst, tycker hon.

– Jag är inte trött i huvudet när jag kommer hem på kvällen och man kan smyga med den, verkligen krypköra. Det är klart jag tänker på klimatet och vill dra mitt strå till stacken. Om elbilarna vore mer utvecklade skulle säkert fler köra på el, säger Pernilla Qvarnström.

Siabend Amedi. Foto: Justina Öster

Siabend Amedi

har testat några dragbilar som han tycker är sköna att köra, stabila och kraftfulla under vintern.

– El är bra för stadsbilar men diesel fortfarande bättre för längre sträckor. Fast elbilarna är under utveckling, jag tror de kommer att bli bättre och bättre och att vi får tunga bilar som klarar längre transporter med både bil och trailer.

– Vi har lastbilar som klarar 30 mil på en laddning. Nackdelen nu är bristen på snabbladdningsstationer, när de blir fler kommer vi att komma vidare. Jag tror vi är på rätt väg, att vi kanske inte klarar klimatmålen till 100 procent men i alla fall till 50, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

App-taxi
”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.